10. jubileuszowa edycja Łódź Design Festival

Dla nas to ogromne wyróżnienie! PLN Design zostało Ambasadorem 10. jubileuszowej edycji Łódź Design Festival, która odbędzie się w dniach 13-23 października a jej hasłem przewodnim jest Tożsamość.

Victor Papanek w książce ‘Design dla realnego świata’ pisał:
„Projektowanie to najpotężniejsze znane dotąd narzędzie kształtowania przez człowieka własnych wytworów i środowiska, a co za tym idzie samego siebie”.

Zainspirowani tą myślą, wspólnie z zaproszonymi projektantami i kuratorami, zastanowimy się, jak poprzez design manifestuje się tożsamość twórców i odbiorców. Poszukamy też odpowiedzi na pytanie, co kształtuje tożsamość miejsc w których żyjemy, a w bloku biznesowym rozmawiać będziemy o tym, jakie cechy definiują dobrze zaprojektowane przedmioty.

Jubileusz to również okazja do podsumowań i układania planów na przyszłość. Właśnie o przyszłości, technologii, robotyzacji, nowych wyzwaniach stojących przed ludzkością oraz innowacyjnych wizualizacjach danych opowiadają dwie festiwalowe wystawy: „Everyda(y)ta” oraz „Random Darknet Shopper”. Nad szeroko i różnie interpretowaną tożsamością zastanawiamy się również wspólnie z wybranymi grafikami i ilustratorami poprzez przegląd plakatów na wystawie „Eye-dentity – Poster Stories”. Specjalna wystawa jubileuszowa pozwoli widzom zerknąć wstecz i prześledzić rozwój festiwalu od jego pierwszej edycji w 2007 roku. Jak co roku na festiwalu zobaczyć będzie można najlepsze polskie wdrożenia prezentowane na wystawie must have oraz innowacyjne projekty młodych twórców, prezentowane na wystawie make me!, spośród których jeden otrzyma nagrodę PARADYŻ AWARD w wysokości 20 000 PLN. Przygotowaliśmy również specjalną część programu dedykowaną najmłodszym fanom designu. Dzięki specjalnej strefie przygotowanej we współpracy z IKEA, warsztatom oraz wystawie dzieci będą miały szansę zrozumieć dorosły świat wzornictwa. Ponadto, na festiwalu pojawią się dziesiątki prezentacji najlepszych polskich marek i wiele innych wydarzeń organizowanych w całym mieście.

Dziesiąta edycja festiwalu jest dla nas okazją do refleksji nad rolą, jaką przedmioty, którymi się otaczamy, pełnią w naszym życiu; jak pisał Deyan Sudjic w ‘Języku rzeczy’:
„Nasze związki z tym, co posiadamy, nigdy nie są proste. To skomplikowana mieszanka przemyślności i niewinności. Przedmioty nie są w żadnym razie niewinne (…). I właśnie dlatego są zbyt interesujące, by o nich nie mówić.”

O wystawie jubileuszowej

Gdy w 2007 roku zaczynaliśmy pracę nad pierwszą edycją ŁDF, design w Polsce definiowany był przede wszystkim jako sztuka użytkowa, na pierwszy plan wysuwała się forma. Powszechnie kojarzono go też z czymś drogim, elitarnym a nawet przesadnie ekstrawaganckim. Takie opinie powodowały dystans, nieufność i myślenie schematem ‘design = fanaberia’. Jednocześnie, jako konsumenci pragnęliśmy otaczać się dobrze zaprojektowanymi przedmiotami, nie do końca jeszcze wiedząc, co to znaczy…

Pierwszej edycji festiwalu towarzyszył plebiscyt na Kicz Dekady polegający na wyłonieniu najbrzydszych budynków oraz najgorszych przedmiotów, powstałych po 1989 roku. Chcieliśmy skłonić publiczność do analizy otoczenia, do dostrzeżenia kiczu i zwalczania go; do wytworzenia mody na rzeczy ładne. Kilka lat później stworzyliśmy organizowany do dziś plebiscyt must have, w ramach którego wyłaniamy z kolei najlepsze, polskie wdrożenia. Po latach, także dzięki nagradzanym projektom, Polacy uwierzyli, że dobry design jest na wyciągnięcie ręki, że istnieje alternatywa dla plastikowych mebli ogrodowych, wszechobecnej kostki brukowej czy zastawy stołowej „w stylu duralex”.

Przez kolejne edycje poziom estetyki projektowanych przedmiotów był dla nas kluczowy, z czasem jednak nasza perspektywa uległa zmianie. Zaczęliśmy prezentować znacznie szersze spektrum możliwości projektantów. Obecnie, wnikliwiej przyglądamy się także procesom projektowania, wpływom produkcji na lokalną i globalną sytuację ekonomiczną, kulturę, środowisko, ale i na samych użytkowników. Interesuje nas również, jak konsumenci kształtują pracę projektantów, jakie stawiają przed nimi wyzwania. Aktualnie traktujemy design zdecydowanie jako narzędzie poprawiające jakość naszego życia, naszego w rozumieniu jednostki, ale i całych społeczności.

[tekst: Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF]