Podczas Gdynia Design Days 2019 organizatorzy zaprezentują najnowszą edycję projektu MANUBA. Kolekcja GDD to już 4. odsłona serii, która składa się z unikatowej kolekcji ceramiki, biżuterii i tekstyliów. Tym razem autorkami są projektantki-rzemieślniczki działające w ramach rezydencji w pracowniach PPNT Gdynia.
MANUBA 2019
Tegoroczna MANUBA jest próbą określenia roli projektanta w rzeczywistości zdominowanej przez nadprodukcję. Po raz pierwszy projektantki zaproszone do udziału w projekcie są jednocześnie rzemieślnikami z kilkuletnim doświadczeniem w swojej dziedzinie. Biorąc udział w projekcie udowadniają, jak niewiele dzieli obecnie te dwa światy – dawne granice między dziedzinami zacierają się i przenikają. Swoje prace stworzyły na terenie PPNT Gdynia, korzystając z potencjału Craft Labu oraz pracowni druku 3D.
Przedmioty łączą w sobie ideę lokalności i zrównoważonego rozwoju. Składają się na nie: ceramika, tekstylia i biżuteria. Każdy projekt wykonany jest w limitowanej serii 25 egzemplarzy. Produkty wytworzone w ramach wszystkich edycji kolekcji MANUBA będzie można kupić podczas GDD 2019 między 6 a 14 lipca.
Warzylniaki – torebki z lnu
Warzylniaki to komplet lekkich torebek z lnu, alternatywa dla jednorazowych i plastikowych worków. Małe woreczki nadadzą się do pakowania i ważenia owoców, warzyw i produktów sypkich, do dużego zapakujemy zakupy. Autorka do produkcji wybrała len pochodzący z polskich upraw, który chroni żywność przed gniciem i pleśnią, jest trwały i przyjazny środowisku.
Warzylniaki to projekt Weroniki Pniewskiej – projektantki odzieży, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (r. 2015, specjalizacja: projektowanie ubioru). Weronika ukończyła także kurs kwalifikacyjny I stopnia w zawodzie Technik Przemysłu Mody – kurs Projektowania i Wytwarzania Wyrobów Odzieżowych w Policealnym Studium Przemysłu Mody. Odbyła staże w studiach projektowych Maldoror Low Couture, Boy London, Katrien van Hecke. Pracowała dla firm odzieżowych Diverse i Solar. Zajmuje się działalnością projektową, graficzną i tworzeniem autorskich kolekcji odzieży. Jest również animatorką i instruktorką warsztatów dla dzieci i młodzieży.
Kubek Ziół do przygotowania naparów
Kubek (pełen) Ziół to zestaw do przygotowania naparów. Naczynia wykonane zostały metodą odlewania, której kluczowym elementem jest czas i wyczucie odpowiedniego momentu. Autorka podkreśla relację techniki tworzenia produktu z rytuałem parzenia naparu. Procesu produkcji nie można przyspieszyć, ani forsować i takie też jest założenie użytkowania powstałych dzięki niemu naczyń. Naczynia szkliwione są jedynie w środku, zewnętrza strona pozostaje surowa pozwalając na stopniowe barwienie kamionki.
Kubek (pełen) Ziół to projekt Nataszy Grześkiewicz – absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Natasza obecnie realizuje projekty między Norwegią a Polską. Pracuje z gliną, rozszerzając swoje portfolio oraz wykonuje zlecenia na ceramikę użytkową do restauracji. Jej obiekty są tworzone z szacunkiem i akceptacją do gliny, jej pochodzenia i właściwości. To balans między tym, jak Natasza chce, żeby wyglądały jej prace a tym na co pozwoli jej materia. Wierzy w intuicyjność i potencjał ręcznego formowania. Łączy starodawne metody wytwarzania z nowoczesnymi technologiami, takimi jak druk 3D.
N/25 – kolekcja biżuterii
N/25 to kolekcja srebrnej biżuterii składająca się z 25 unikatowych elementów o różnorodnym wykończeniu i craftowym charakterze. Myślą przewodnią autorki jest powrót do rzemiosła, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości nowoczesnych technologii. Projektantka sięgnęła po tradycyjne techniki jubilerskie i połączyła je z drukiem 3D.
N/25 to projekt i wykonanie Moniki Gordziej (Reptowskiej) – projektantki biżuterii, specjalistki CAD, właścicielki studia projektowego 3DM Design, specjalizującego się w projektach dla branży jubilerskiej oraz technologii wydruku 3D. Monika studiowała Wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracuje z firmami w Polsce i za granicą, a także spełnia marzenia o tworzeniu indywidualnej biżuterii. Uwielbia łączyć nowe technologie z tradycyjnym rzemiosłem. Jej prace zostały nagrodzone i wystawiane m.in. podczas Solidscape Design Competition – JCK las Vegas 2018 (finalistka), Złoto Srebro Czas 2016 (1. miejsce w kategorii Przestrzeni 3D, Amberif Design Award 2009 (1. miejsce), 18. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej w Legnicy 2009 (2. miejsce).
Kurator MANUBA 2019
Kuratorem projektu po raz kolejny została Alicja Wianecka – projektantka wzornictwa i design manager, absolwentka Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku. Od 2016 roku prowadzi studio projektowania i wdrażania wzornictwa Use as Intended. Pracowała m.in. dla Vitsoe London, Reserved, czy Malafor. Stale współpracuje ze studiem projektowania wzornictwa maradDesign w Gdyni. Projektuje w metodologii Design Thinking, szczególnie interesuje ją zarządzanie wdrożeniem przedmiotów do produkcji oraz praca w interdyscyplinarnych zespołach projektowych.
Kolekcję będziecie mogli oglądać na Gdynia Design Days 2019 w dniach 6-14.07.2019.