Bartek Mejor: porcelana i szczegóły zaobserwowane w naturze

Inspiruje go tradycyjne rzemiosło, nowoczesne techniki, jak i natura. Łącząc wszystkie te wpływy, tworzy nowoczesne bryły – pocięte, pełne fałd i nieregularności.

Bartek Mejor jest absolwentem Royal College of Art w Londynie, studiował też projektowanie ceramiki w Bath School of Art & Design. Od 2008 roku współpracuje z wiodącym producentem porcelany i kryształu, portugalską marką Vista Alegre, pracował także jako konsultant dla producentów takich jak Wedgwood i Royal Doulton. Nowe kolekcje porcelany są regularnie prezentowane na światowych targach, a prace autorskie pokazywane były m.in w Muzeum Narodowym im. Puszkina w Moskwie i wystawie New Designers w Londynie. Prowadzi pracownię projektowania ceramiki na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Najlepszy młody projektant (Young Designer Talent 2014) w plebiscycie polskiej edycji Elle Decoration.

„W swoich pracach staram się połączyć cyfrowe narzędzia, takie jak modelowanie 3D, z bardziej bezpośrednimi metodami rzemieślniczymi. Interesuje mnie znajdowanie różnych sposobów na przeniesienie modeli z przestrzeni wirtualnej bez użycia zaawansowanych maszyn. Takie podejście daje możliwość zweryfikowania cyfrowego projektu w ręcznej obróbce i lepszą kontrolę nad ostatecznym kształtem. Formy są wytwarzane przy pomocy prostych procesów – takich jak składanie kartonowych elementów lub nakładanie kolejnych wyciętych warstw papieru – i ręcznie obrabiane w gipsie, a następnie odlewane w porcelanie.

Ostatnie kolekcje sygnalizują odejście od wcześniejszych geometrycznych form. Estetyka tych opływowych obiektów jest wynikiem połączenia elementów cyfrowych i organicznych. Szczegóły zaobserwowane w naturze – linie pozostawione przez fale na mokrym piasku i wzory powstałe przy topieniu wosku – zostały wykorzystane jako punkt wyjścia przy modelowaniu form w programach 3D” – mówi projektant Bartek Mejor.

W lampie”Cyclone”, której biały klosz projektant przeorał wirującymi pręgami, gra z ruchem, tworząc przedmiot jednocześnie zdecydowany w kształcie, jak i efemeryczny. W kolekcjach „Quartz” i „Quartz Black” gra z tradycją origami, przetwarzając załamania papieru w motyw zdobniczy, nadając naczyniom ostre geometryczne szlify.

Warto mieć na niego oko i bacznie obserwować kolejne projekty.

Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter