Ikona designu: Janusz Kaniewski

W swojej karierze pracował dla tak znanych marek jak: Fiat, Mazda, Jaguar, Ferrari, Alfa Romeo czy Lancia. Był blisko nie tylko branży motoryzacyjnej. Doradzał prezydentowi Gdyni ws. estetyki, wykładał na zagranicznych uczelniach. O kim mowa? Janusz Kaniewski – światowej sławy polski designer i projektant.

Według Kaniewskiego kwintesencją sztuki designu jest przyjemność. Przedmiot ma działać, producentowi przynieść zysk, a użytkownikowi pożytek. Ma być bezpieczny i nieszkodliwy. A kiedy dodatkowo wywoła uśmiech – to znaczy, że to dobry design.

Przez trzy lata studiował na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Architektury, później wyjechał do Turynu do Istituto Europeo di Design, gdzie ukończył studia na Wydziale Projektowania Środków Transportu.

Pod koniec lat 90. rozpoczął pracę w słynnym studiu Pininfarina projektującym auta przede wszystkim dla Ferrari, ale także dla innych marek. Kaniewski współprojektował m.in. samochody Lancia Delta, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giulietta, Ferrari California, Ferrari 458 Italia, Citroen C4 Picasso czy Suzuki Kizashi. Był współautorem obecnego logo Fiata.

Kaniewski pracował także nad wyglądem opakowań Marlboro, stacji benzynowych Orlenu i ekskluzywnych stacji benzynowych Pit Stop na wschodzie Ukrainy, firmowej szklanki piwa Żywiec, foteli kolejowych, wielu urządzeń (np. agregatów prądotwórczych, silników) i logotypów. Jego klientami były największe w swoich branżach polskie firmy – ceramika Paradyż, Sanitec Koło czy Pesa.

W zaprojektowanych butach firmy Rossignol Hermann Maier w 2001 r. zdobył narciarski puchar świata (jak wyjaśniał Kaniewski, zaprojektował „taki układ, żeby go dodatkowo szczypało w ścięgno Achillesa”).

W Pininfarinie brał także udział w pracach nad stadionami zamówionymi przez libijskiego Muammara Kaddafiego – jednym oficjalnie, drugim – prywatnie przez syna Kaddafiego, wówczas piłkarza Perugii. Przygotowywał wizualizację.

Wśród jego projektów były także przedmioty i urządzenia zaskakujące ich użytkowników: damskie sandały ze smyczy dla kota, ekspres do kawy w kształcie kapliczki czy wiaderko do szampana z futerkiem osuszającym butelkę.

Samorządy polskich miast – Warszawy, Gdyni i Łodzi – zapraszały go do współpracy przy kreowaniu przestrzeni publicznej. Ostatnio w Łodzi pracował z firmą Virako nad przemianą dawnego Polmosu – dużej ceglanej fabryki – w Monopolis, przestrzeń dla wydarzeń kulturalnych. Projektował tu wszystko – od logotypu, przez przestrzenie między halami, po kosze na śmieci.

Kaniewski w wywiadach opowiadał, że najchętniej projektuje na spacerze, w knajpie przy kieliszku wina albo wieczorem, gdy nie musi odbierać telefonów.

Janusz Kaniewski, ur. 1974 – 2015, projektant form przemysłowych, absolwent Transportation Design w Istituto Europeo di Design w Turynie; prowadzi autorską pracownię designu, architektury, wizerunku i projektowania strategicznego dla firm i osób prywatnych; doradca samorządów miast; wykładowca uczelni krajowych i zagranicznych. Kurator i współorganizator festiwalu Gdynia Design Days 2012, w czołówce rankingów najbardziej kreatywnych (Brief) i innowacyjnych (Forbes) osób w Polsce. Pierwszy i jedyny nie-architekt w SARP oraz doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, projektowania i urbanistyki. Swoją wiedzą dzieli się jako wykładowca w Instituto Europeo diDesign w Turynie i Royal College w Londynie.