Fenomen Pantone

Fenomen Pantone

Każdego roku czekamy na to najważniejsze ogłoszenie w świecie kolorów – który z nich jest tym „Color of The Year”. Co więcej Pantone inspiruje już nie tylko grafików, ale i projektantów mody. Ta branża również każdego roku czeka na słynne TOP10 najmodniejszych kolorów na jesień, zimę, wiosnę, czy też lato. O co chodzi z fenomenem Pantone? Już można mówić o kulcie. A sam zainteresowany? Świetnie to wykorzystuje tworząc niezliczone wręcz ilości gadżetów.

Zacznijmy jednak od początku.

Pantone to założona w 1962 roku korporacja z siedzibą w stanie New Jersey, która zajmuje się produkcją systemów używanych w przemyśle poligraficznym. Pantone słynie głównie ze skali identyfikacji kolorów, która w 1974 roku stała się międzynarodowym standardem. Dzięki niej współpracujące ze sobą w branże są w stanie określić bardzo dokładniee kolor danego produktu (włącznie z poziomem fluorescencji, metaliczności, itd.) i trzymać się go na wszystkich stadiach produkcji. W wachlarz kolorów Pantone wchodzi ponad 1700 barw (liczba ta wciąż rośnie).

Z Pantone jeszcze nie tak dawno styczność mieli głównie graficy, drukarze. A jak jest obecnie? Świat mody oraz kosmetyczny w jakimś stopniu podporządkowuje się „wytycznym”. We współpracy z amerykańską Sephorą przygotowali tematyczne kolekcje kosmetyków, których hasłem przewodnim jest oczywiście wybrany kolor i wariacje na jego temat. Z ciekawostek – jakiś czas temu w amerykańskiej Sephorze pojawił się tzw. Color IQ, czyli badanie specjalnym urządzeniem, mające na celu sprecyzować odcień naszej cery w skali Pantone (tzw. Pantone Skintone Number) i dobranie do niej idealnego kolorystycznie produktu. W utworzonej w tym celu bazie danych znalazło się blisko 1000 fluidów i pudrów o różnych wykończeniach.

Dzięki skali Pantone również my możemy mieć pewność, że pożądany przez nas kolor np. farby do ścian będzie dokładnie tym samym kolorem, bez względu na firmę czy rodzaj (jeśli oczywiście dana marka posiada na opakowaniu odpowiednie oznaczenie).

Pantone to swojego rodzaju wyrocznia w kwestii kolorów. Każdego roku oficjalnie zostaje ogłoszony jeden kolor, który będzie królował dosłownie wszędzie, ale czy na pewno w projektach graficznych? W 2015 rządzi jeszcze kolor Marsala (18-1438) i faktycznie można zobaczyć go na wybiegach mody, ale również we wnętrzach. Marsala zainspirowała młodą projektantkę Patrycję Kryszczuk do stworzenia projektu łazienki w konkursie organizowanym przez firmę Kludi.

Pomysł na wykorzystanie koloru Marsala w projekcie łazienki zrodził się trochę nietypowo, bo podczas malowania obrazu. W trakcie malowania ten kolor zestawiłam m. in. ze złamaną bielą, zielenią oraz szarościami i to po prostu „zagrało”. Nad projektem łazienki pracowałam równolegle więc ta inspiracja naturalnie odnalazła w nim swoje odzwierciedlenie. Ale nie ma co ukrywać, że przed przystąpieniem do malowania byłam już zafascynowana Color of the year 2015 by Pantone więc może zadziałała tutaj podświadomość – mówi projektantka Patrycja Kryszczuk.

Kolejnym potwierdzeniem mocnej obecności Pantone w architekturze jest projekt Michela Pennemana i architekta Oliviera Hannaerta, którzy zaproponowali wystrój i systematykę hotelu butikowego w centrum Brukseli. Dzięki różnym odcieniom z łatwością można odróżnić poszczególne piętra i części obiektu. Są one zdefiniowane na podstawie następujących kolorów i symboli: 2718 c (niebieski); 7487 c (zielony); 7441 c (fiolet); 106 c (żółty); 1795 c (czerwony); 4705 c (brązowy); i 1375 c (pomarańczowy). Jak na hotel butikowy przystało, nic tu nie jest identyczne. Pokoje różnią się, w zależności od tego, na którym piętrze się znajdują. Można nocować w soczystej zieleni, albo wybrać spokojną biel z akcentem. W wielu pokojach można znaleźć na ścianach zdjęcia autorstwa słynnego fotografa Victor’a Levi’ego.

Pantone to swojego rodzaju ciekawostka, która w jakimś stopniu nas też interesuje. Sami już nie możemy doczekać się kiedy zostanie ogłoszony „Color of The Year 2016” i na pewno Was o tym poinformujemy.

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter