Rozgościły się w ogrodach i na tarasach, gdzie przez wiele lat wiodły prym. Na szczęście coraz więcej ich na salonach i we wnętrzach. Meble ażurowe – bo o nich mowa, dzięki fantazji ich twórców często stają się centralnym punktem projektowanych miejsc, hipnotyzują, dodając im niezwykłego szyku i charakteru. Jeśli lubisz przestrzeń, lekkość i oryginalny design to z pewnością spodobają ci się wybrane propozycje ażurowych arcydzieł, światowej klasy designerów. Spis treści The Modou od Rona AradaMeble ażurowe – PANAREA od PedraliPatricia Urquiola i jej TropicaliaMeble ażurowe – Remind od PedraliNolita by Mario PedraliMeble ażurowe – Bertoia Collection The Modou od Rona Arada Jeśli nie znacie tej kolekcji to niewiele wiecie o fantazji i możliwościach współczesnego projektowania. Kolekcja krzeseł ogrodowych The Modou, to dzieło mistrza światowego designu Rona Arada. To ucieleśnienie połączenia dwóch światów, ducha Europy i Afryki. The Modou stanowią hołd dla senegalskiego rzemiosła oraz element większej kolekcji ręcznie wykonanych przedmiotów, stworzonych na zamówienie Patrizii Moroso, dyrektor artystycznej marki Moroso. Modou by Ron Arad – Moroso Imię mebla pochodzi od imienia współpracownika Rona Arada, z którym miał szansę testować i rozwijać projekt The Modou w Dakarze. Kolekcja siedzisk The Modou jest utkana ze sznurów polietylenowych, które tradycyjnie używane są w Afryce do produkcji sieci rybackich. Te nietypowe bardzo oryginalne projekty, wykonane zostały całości ręcznie w Senegalese Atelier M’Afrique w Dakarze. To model obok którego, trudno można przejść obojętnie – dynamiczny, filmowy niczym bolid z przyszłości, uwodzi nie tylko kształtem ale i mocnymi kolorami. Meble ażurowe – PANAREA od Pedrali Za pomysłem na ten fotel stoi historia zakorzeniona w klimacie śródziemnomorskiego wybrzeża i jego kolorach. Idea pochodzi z orzeźwiającej bryzy, która niesie obietnice romansu, uroczego spotkania na świeżym powietrzu albo na tarasie z widokiem na morze. Nic dziwnego bo jego nazwa pochodzi od nazwy małej wyspy z archipelagu Liparyjskiego we Włoszech. Panarea – Pendali Kolekcja Panarea to rodzina modeli foteli wypoczynkowych z tradycyjnym elementem ze sznurka polipropylenowego ręcznie tkanego we Włoszech, który owijany jest w opatentowany wzór wokół stalowej ramy o średnicy 20 mm. Poduszki siedzisk zostały zaprojektowane z suchej pianki poliuretanowej pokrytej tkaniną wykonaną z tej samej przędzy, co element tkany. Dzięki temu Panarea to mebel o wyrazistym charakterze, który świetnie się prezentuje zarówno w aranżacjach na zewnątrz jak i jako dopełnienie w eleganckich wnętrzach. Zawsze tam gdzie się znajduje wnosi nutę wolności i poczucie przestrzeni. Patricia Urquiola i jej Tropicalia Stalowa rama stanowi w tym meblu punkt wyjściowy do stworzenia niezliczonych wersji lekkiego, przykuwającego wzrok i cieszącego zmysł mebla do użytku codziennego. To oryginalne krzesło powołała do życia, światowej sławy projektantka – Patricia Urquiola zapraszając użytkowników do gry wyobraźni, w której wykorzystane materiały grają główną rolę. Motyw owijania „nićmi”, które tworzą wrażenie linii naszkicowanych ołówkiem, tworzy w odbiorze powierzchnię, która jest zarówno graficzna, jak i strukturalna. Patricia Urquiola – Tropicalia Stanowi ona także jednocześnie część konstrukcji, ale i posiada własną tożsamość w zależności od tego czy „osnowa” występuje w dwóch, trzech czy też w jednym kolorze. Charakter Tropicalia zmienia się też za każdym razem w zależności od wykorzystanego materiału. Niezależnie od wybranej wersji – zawsze zwraca uwagę i nie daje o sobie zapomnieć. Kolekcję uzupełniają poduszki idealnie dopasowane do charakteru mebla. Meble ażurowe – Remind od Pedrali To model lekko sentymentalny, ale nowoczesny. Krzesło Remind nawiązuje do miękkich, falistych krzywizn charakterystycznych dla drewnianych krzeseł z końca XIX wieku, zinterpretowanych na nowo w innowacyjnej odsłonie. Wykonane z monobloku z formowanego wtryskowo polipropylenu, przezroczyste siedzisko i oparcie tworzą „przewiewny”, lekki wygląd mebla, który jednocześnie jest komfortowy dla użytkownika. Perforowane oparcie Remind można ozdobić malutkimi kolorowymi pikselami wykonanymi z polipropylenu, dzięki czemu każdy może zostać artystą, tworząc nieskończoną ilość wzorów. Remind – Pedrali Zgodnie z deklaracją firmy Pedrali, która dba o zrównoważony rozwoju z poszanowaniem zasobów środowiska naturalnego, krzesło Remind zostało również zaprojektowane w wersji „szarej z recyclingu”. Ten model wykonany jest w całości z materiałów pochodzących z recyclingu z czego 50% pochodzi z plastikowych odpadów po konsumenckich i 50% z plastikowych odpadów przemysłowych. Ten zmysłowy i romantyczny przedstawiciel nowoczesnego designu z pewnością ma szasnę stać się ulubieńcem tych co cenią oryginalność i ekologię. Nolita by Mario Pedrali Opisując meble ażurowe nie możemy zapomnieć o krześle Nolita włoskiej firmy Pedrali. Nolita to rodzina krzeseł, foteli stworzona z myślą o siedzeniu na zewnątrz, która nawiązuje do trendu zapoczątkowanego przez założyciela firmy – Mario Pedrali, który w 1963 roku zaprojektował pierwsze metalowe krzesła ogrodowe. Modele Nolita mają ramy z rur stalowych malowanych proszkowo, które są u bardzo odporne na działanie warunków atmosferycznych i dlatego stanowią idealną propozycję do wykorzystania zarówno we wnętrzach jak i w ogrodach, na tarasach i balkonach. Nolita by Mario Pedrali Meble ażurowe – Bertoia Collection Bertoia to kultowa kolekcja z drutu stworzona przez Harry’ego Bertoia w 1952 roku. Opisywana jest jako zdumiewające studium przestrzeni, formy i funkcji, która swój unikalny design zawdzięcza geniuszowi jednego z mistrzów rzeźby ubiegłego wieku. Ramy wszystkich modeli z rodziny Bertoia Collection to spawana konstrukcja stalowa z prętami w kolorze polerowanego lub satynowanego chromu. Poduszki siedzisk mocowane są do foteli, krzeseł i stołków za pomocą zatrzasków. Bertoia Diamond Chair Z ciekawostek, asymetryczne krzesło z kolekcji nigdy nie wyszło poza prototyp aż do 2005 roku, kiedy to firma Knoll, z pomocą rodziny Bertoia, wprowadził projekt do produkcji. Podobnie jak Saarinen i Mies, Bertoia znalazł wysublimowany wdzięk w materiale industrialnym, przenosząc go poza jego zwykłą użyteczność i wynosząc do rangi dzieła sztuki. Kolekcja Harry’ego Bertoia jest do dzisiaj, jednym z najbardziej rozpoznawalnych osiągnięć nowoczesnego designu połowy wieku i dumną częścią dziedzictwa Knoll. Jak wam się podoba? Gdzie wg Was najbardziej pasuje? Zobacz również: Tibu – reinterpretacja stołka barowego | Chair_One – ponadczasowe krzesło Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Napisane przez Marcin Kieliszek Redaktor w PLN Design Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Website Label {} [+] Imię* E-mail* Website 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments