Co pokazali łódzcy designerzy na London Design Fair?

London Design Fair to zdecydowanie najważniejsze wydarzenie w ramach London Design Festival. To tu swoje projekty zaprezentowali młodzi, zdolni projektanci. Wśród nich była również mocna grupa łódzkich twórców. Co pokazali? Czym zwracali na siebie uwagę? Jak reagowali na nich odwiedzający?

Od 21 do 24 września br. przedstawiciele łódzkiego sektora kreatywnego pokazali swoje kultowe projekty oraz zaprezentowali kilka nowości na londyńskich targach. Odwiedzający mogli zobaczyć prace ponad 300 niezależnych artystów oraz kilkaset propozycji przygotowanych przez światowych liderów designu i globalne marki. Łódzka ekspozycja zlokalizowana była w dawnym browarze (Old Truman Brewery), który jest londyńskimi centrum przemysłów kreatywnych. Podczas tych wydarzeń przygotowano specjalną ekspozycję, prezentującą twórczość łodzian i ich produkty.

Dzięki wsparciu Urzędu Miasta Łodzi i europejskich funduszy Londyńskie Targi Designu to nie jedyne wydarzenie na którym mogą zaprezentować się łódzkie marki. Pierwsze pięć marek, wybranych podczas rekrutacji zaprezentowało już swoje projekty na w Międzynarodowych Targach Wyposażenia Wnętrz, Tekstyliów, Upominków i Zabawek – FORMEX w Sztokholmie. Po wrześniowych targach w Londynie, kolejne pięć marek będzie można zobaczyć na Holenderskim Tygodniu Designu w Eindhoven (21 – 29 października). Warto zaznaczyć, że do projektu zgłosiło się ponad 130 twórców i kreatywnych przedsiębiorców.

Nowości z Łodzi w Londynie

London Design Fair to wydarzenie idealne dla marek, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w świecie designu. Dwa piętra i kilkaset świetnych projektów. Mnogość, różnorodność ale to co najważniejsze – unikatowość. Trudno było wśród wystawców znaleźć dwóch podobnych. W tym roku mocno postawiono na dodatki. Mniej było mebli skrzyniowych i tapicerowanych. Ceramika i tkanina – tyle wzorów można było spotkać tylko tu.

Idealnie ze swoją ofertą a zwłaszcza nowościami, trafili łódzcy projektanci. Każdy z nich miał do zaoferowania coś co zwróciło uwagę odwiedzających. Katarzyna Jasińska z Gra-Fika przyjechała z kolekcją stworzoną specjalnie z myślą o rynku brytyjskim. Kolekcja plakatów przedstawiała najważniejsze architektoniczne obiekty jakie możemy spotkać w Londynie m.in. Trellick Tower, Balfron Tower, National Theatre.

Nowości pokazała też marka 366Concept, która skupiła wokół siebie wielu zainteresowanych – odwiedzający chętnie oglądali ale również testowali, czy kultowe projekty Józefa Mariana Chierowskiego są wygodne. Dzięki 366Concept, projekty Chierowskiego są rozpoznawane już nie tylko w Polsce. Duet – Agata Górka i Maciej Cypryk, popularyzuje polskie wzornictwo już od kilku lat po całym świecie. Na tegorocznej edycji London Design Fair promowali nową wersję modelu 366 – 366 Metal Series, gdzie drewno połączą ze stalą oraz 300-190 Armchair – fotel zaprojektowany w 1960 roku. Dodatkowo na londyńskich targach zaprezentowano model krzesła 200-190 Chair, który również został zaprojektowany w 1960 roku.

Pokazanie polskiego wzornictwa a przede wszystkim tradycji – to był cel marki Tartaruga. W Londynie pokazała kolekcję „Kilimy z Polski”. Inspiracją do jej powstania były tradycyjne wschodnie tkaniny oraz te powstałe w Polsce na początku XX wieku. Po wielu latach małej popularności kilimów, teraz znowu wracają do łask. Zrobienie jednego kilimu zajmuje około 40 godzin pracy. Do ich wykonania używają tylko naturalnych materiałów. Wątek składa się w 100% z wełny. Cześć przędzy odkupywana jest od pobliskiej fabryki dywanów, dla której jest odpadem poprodukcyjnym. Cała reszta surowców pochodzi z polskich hodowli, w których wełna pozyskiwana jest z żywych owiec. Kolekcja składa się z kilku kilimów w trzech rozmiarach, ręcznie tkanych poduszek i naściennych makatek dekoracyjnych.

Marka VOLA . art of deco zaprezentowała kolekcję ceramiki „First gold” oraz lampy z kolekcji „Reve”. Nowoczesne wzornictwo, proste formy i monochromatyczne, bogate dekoracje najbliższe są stylowi fusion, z powodzeniem przełamując konwenanse minimalistycznych aranżacji. Są również cenione przez klientów preferujących styl bardziej klasyczny. Szkło jest dmuchane ręcznie, porcelana tylko w pierwszym gatunku.

W Londynie swoje projekty pokazała również marka ANIMALKINGDOM, która zaprezentowała swoją kolekcję Piccolino oraz limitowaną kolekcję jesienną Fall in love, a także nowy wzór zaprojektowane specjalnie na tę okazję. Delikatna i mieniąca się biżuteria zwracała uwagę licznych odwiedzających.

Udział w London Design Fair to część większego projektu, realizowanego przez Lodz Creates. W ramach tej inicjatywy – 15 z nich ma możliwość prezentacji swoich prac podczas targów i festiwali designu w Europie. Projekt realizowany jest przez Miasto Łódź w ramach RPO WŁ na lata 2014 – 2020.Realizacja całego projektu, wyjazdy do Sztokholmu, Londynu oraz Eindhoven nie byłyby możliwe gdyby nie współpraca między projektantami a Urzędem Miasta w Łodzi. Tak powstało – Lodz Creates. To ponad 100 projektantów związanych z Łodzią, tworzących ilustracje i książki, meble i tkaniny, ceramikę, biżuterię, zabawki, odzież i dodatki oraz inne unikatowe produkty. Wszystkie prezentowane są w pierwszym katalogu produktów i usług łódzkiego sektora kreatywnego. www.lodzcreates.com/katalog/

Patronami projektu są Łódź Design Festival oraz PLN Design.

„Promocja gospodarcza łódzkiego sektora kreatywnego” to projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa II: Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka, Działanie II.2 Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Poddziałanie II.2.2 Promocja gospodarcza regionu”.