Relacja z MOOD CONCEPT 2018

Pierwsza edycja MOOD CONCEPT za nami. W dniach 19 – 21 października w warszawskim centrum wystawienniczym EXPO XXI odbyło się wydarzenie poświęcone oryginalnemu wzornictwu połączone z ekspozycją najlepszych światowych marek wnętrzarskich. W trakcie imprezy poruszono niezwykle ważny temat walki z plagą podróbek oraz tzw. produktami „inspirowanymi”. Niecodzienna formuła wydarzenia, bazująca na promocji etycznych zachowań w projektowaniu i korzystaniu z designu, okazała się być ogromną dawką inspiracji oraz wiedzy. Do edukacyjnej misji przyłączył się sam Ferruccio Laviani, włoski projektant i dyrektor artystyczny marki Kartell, gość specjalny wydarzenia.

Jak dotąd o problemie nieposzanowania praw autorskich mówiono wyjątkowo mało lub wcale. Takiego wyzwania podjęli się organizatorzy MOOD CONCEPT, stawiając sobie za główny cel stworzenie miejsca, które będzie aktywnie promowało ważną w społecznej świadomości ideę „100% original design”. Podczas imprezy, odwiedzający poznawali najnowsze trendy w aranżacji wnętrz, architekci i projektanci mieli okazję brać udział w specjalistycznych wykładach i szkoleniach, a wszyscy pasjonaci dobrego designu dowiadywali się, na czym polega wyższość oryginału nad kopią i co decyduje o jego wartości. Najmocniejszym punktem programu było spotkanie z Ferruccio Lavianim, który podczas swojego wystąpienia zdradzał publiczności kulisy powstawania swoich najlepszych projektów. Niektóre z nich, można było zobaczyć na wystawie poświęconej twórczości włoskiego designera dla firmy oświetleniowej Foscarini, czy na ekspozycji marki Kartell, w której pełni funkcję dyrektora artystycznego od blisko trzydziestu lat. Nie zabrakło także najlepszego wzornictwa od światowej klasy wystawców, którzy na organizowanych w Polsce imprezach wystawienniczych pojawiają się niezwykle rzadko. W części ekspozycyjnej, poza najnowszymi kolekcjami renomowanych producentów mebli i oświetlenia, można było zobaczyć prawdziwe ikony designu – między innymi kultowe sofy marki Ligne Roset, arcydzieła sztuki rzemieślniczej sygnowane logiem Rolf Benz czy barokowe lampy marki Kartell. Łącznie na ekspozycji zgromadzono designerskie dzieła ponad 60 topowych marek. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się wystawa #WEloveOriginal oraz jej nowa część – TO JEST ORYGINAŁ!, które w zaskakujący odbiorcę sposób przedstawiają problem kopiowania dzieł największych designerów.

Nasze społeczeństwo w kwestii produktów oryginalnych jest nadal bardzo słabo wyedukowane. Panuje wręcz pewne przyzwolenie na zakup podróbek – podkreśla Kinga Konopko z Architect Support. Wydarzenia takie jak MOOD CONCEPT są potrzebne nie tylko w Warszawie, ale również w innych polskich miastach. – dodaje.

Podobnego zadania jest Jakub Wiśniewski, współzałożyciel pracowni JMW Architekci

Walka z procederem nielegalnego kopiowania dzieł innych twórców jest bardzo trudnym i złożonym procesem. My, jako projektanci nie zgadzamy się na to, aby ktoś czerpał korzyści z naszej pracy. Cieszymy się, że ktoś w końcu postanowił zabrać w tej kwestii głos i głęboko wierzymy w potencjał wydarzenia oraz słuszność idei, jaką propaguje.

Podczas MOOD CONCEPT odbyło się prawie 40 wykładów i spotkań z najlepszymi polskimi architektami, projektantami produktu, ekspertami z zakresu wzornictwa. Pierwszy dzień targów zainaugurowano, poprowadzonym przez stowarzyszenie loveOriginal, panelem dyskusyjnym pod hasłem „Inspiracja czy plagiat?”. Poświęcona prawom autorskim konferencja stała się wstępem do  szerokiej dyskusji na temat oryginalności w projektowaniu. Drugiego dnia MOOD CONCEPT na scenie głównej wystąpili między innymi Monika i Adam Bronikowscy, założyciele pracowni HOLA Design i tegoroczni zdobywcy prestiżowej nagrody Red Dot Award za projekt Pasterskiej Chaty. Pojawiło się także dużo wątków dotyczących prognozowania trendów w designie i aranżacji wnętrz: Zuzanna Dominów z serwisu wnętrzarskiego Homebook.pl opowiadała o tym, jak będziemy mieszkać za kilka-kilkanaście lat, architekci z pracowni JMW Architekci o aranżowaniu nowoczesnych showroomów, eksperci Forum Łazienka.PRO o projektowaniu łazienkowych innowacji, a dr Marek Borowiński o kolorach modnych w kolejnym sezonie. Nie zabrakło również miejsca na tematy związane z rolą architekta w procesie inwestycji (wykład architekt Katarzyny Kraszewskiej) czy rozmowy o roli sztuki we wnętrzach (prelekcja Beaty Niemczuk z firmy Aurabilia). Dla najmłodszych we współpracy z marką VOX przygotowano warsztaty „Najmłodsi projektanci świata”.

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter