Warszawskie biuro PepsiCo Polska – pozytywna przestrzeń!

Świat PepsiCo to świat postrzegany wszystkimi zmysłami, pełen kolorów, smaków i zapachów. To świat wyróżniających się marek produktowych rozpoznawanych, cenionych i wybieranych przez ludzi na całym świecie. Tworząc koncepcję tego wnętrza, projektanci z MIXD chcieli wykorzystać charakterystyczny wizerunek tych marek i wyrazić bogactwo zmysłowych doznań, które im towarzyszą. Projekt ten opowiada też o tym, jak ważne dla firmy jest dążenie do zrównoważonej produkcji żywności, m.in. poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie wykorzystywania opakowań w cyklu zamkniętym.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska

Globalne marki, które jest w stanie rozpoznać każdy. Każdy zna ich nazwę, logo, kolory i kształty opakowań, hasła reklamowe i smaki. Każdy otwierał puszkę Pepsi lub 7UP, chrupał Lay’sy lub Cheetosy. Jak nawigować wśród takiego bogactwa skojarzeń, mocnych wizualnych elementów? Jak zachować równowagę między bogactwem wyrazistego języka brandingu a potrzebą stworzenia przyjaznego, komfortowego środowiska pracy?

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

„Naszym celem było stworzenie świeżej, pełnej kolorów, pozytywnej przestrzeni – odzwierciedlającej świat PepsiCo i stojącej nieco w opozycji do XIX-wiecznej architektury Konesera – industrialnej, surowej, pełnej ceglanych murów. Przekraczając próg tego biura, wchodzimy do innej rzeczywistości. Ta przestrzeń nasycona jest elementami kojarzącymi się z markami PepsiCo, ale w większości przypadków nie jest to powiedziane wprost. Szukaliśmy nieoczywistych skojarzeń, odwoływaliśmy się do doświadczania tych marek różnymi zmysłami, inspirowaliśmy się sztuką, designem, reklamą” – mówi o procesie tworzenia koncepcji Piotr Kalinowski, CEO i Design Director MIXD.

Ulubione miejsca

Ponadto projektanci musieli się zmierzyć z jasno nakreślonymi praktycznymi wymogami klienta. „Od samego początku projektu wiedzieliśmy, czego oczekujemy od naszego nowego biura głównego. Pracujemy zgodnie z globalnym programem PepsiCo Work That Works, który zakłada, że każdy z nas indywidualnie ustala ze swoim przełożonym, w jakim wymiarze będzie pracował z biura, a w jakim z domu. Chcieliśmy więc, aby ilość funkcjonalnych rozwiązań zastosowanych w biurze zachęcała do pracy w nim. W rzeczywistości biznesowej, w której praca zdalna jest możliwa zaprojektowanie biura w sposób, który sprawi, że pracownicy z chęcią do niego przyjdą to naprawdę niełatwe zadanie. Różnorodność przestrzeni oraz kreatywne pomysły na aranżacje zaproponowane przez MIXD zaskoczyły nas jednak nawet przy naszych wysokich oczekiwaniach: oprócz komfortowej, a jednocześnie energetycznej przestrzeni open space mamy sale konferencyjne, sale do pracy własnej, pracy kreatywnej, „pody” do pracy w małych zespołach oraz parach, pokoje do relaksu oraz „budki telefoniczne” na krótkie rozmowy. Od otwarcia biura zdążyliśmy przetestować już wszystkie i widać, że każda z tych przestrzeni ma swoją grupę zwolenników” – mówi Emilia Bryl, project manager PepsiCo.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Smaki, zapachy, kolory, odgłosy

Szczególnie ważnym miejscem jest w tym biurze strefa recepcji. Choć nie pojawia się tu w ogóle nazwa PepsiCo, nie mamy wątpliwości, gdzie trafiliśmy. Bryłę recepcji wypełniają puszki po Pepsi, a nad sofami w lobby szybuje eskadra żółciutkich „chipsów”. „Wiele osób jest zaskoczonych, że nie są to elementy wykonane na zamówienie, ale istniejący wcześniej produkt – ekrany akustyczne Shell polskiej marki Mute” – mówi Anna Kosecka, Design Manager MIXD.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Po lewej stronie od wejścia można podziwiać barwny mural – grafik Patryk Hardziej przedstawił na nim 9 najważniejszych marek z portfolio PepsiCo. Po lewej mamy z kolei kafeterię – strefę, gdzie możemy tych marek doświadczać. W przestrzeni przywołującej w pamięci wnętrza amerykańskich przydrożnych barów z lat 60. króluje wielka niebieska „lodówka” – zabudowa inspirowana chłodzącymi sprzętami vintage, w której oczywiście kryją się zimne puszki Pepsi, Mirindy czy 7UP. Każdy może się częstować, zwłaszcza że przekąsek też tu nie brakuje. Solone, paprykowe, serowe, o smaku bekonu, cebulki?

Syk otwieranych puszek, kruchość i słony posmak chipsów, bąbelki łaskoczące podniebienie – możliwość doświadczenia tych wszystkich zmysłowych wrażeń wydaje się być równie istotna, co obecność logotypów i kolorów utożsamianych z głównymi markami produktowymi.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Lodówki i komiksy

Ze strefą lobby sąsiadują dwa bardzo ciekawe wnętrza. Pierwsze to, jak mówią sami projektanci z MIXD, najbardziej nietypowe pomieszczenie, jakie do tej pory przyszło im zaprojektować. To sala ekspozycyjno-szkoleniowa, w której zgromadzone są lodówki najróżniejszych kształtów i rozmiarów, nalewaki, automaty vendingowe, ekspozytory i wiele, wiele innych. Tu odbywają się prezentacje, szkolenia, testy, tu kształcą się firmowi serwisanci.

„To miejsce wygląda jak laboratorium. Dużo się tu dzieje, dlatego postanowiliśmy odgrodzić tę salę, korzystając z mlecznego szkła. Gdy wewnątrz są ludzie, widzimy tylko ich sylwetki – gwar rozmów i odgłosy urządzeń nie zakłócają pracy reszty pracowników” – podkreśla Piotr Kalinowski.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Drugie wnętrze to tzw. sala kreatywna – miejsce spotkań w swobodnej atmosferze, burz mózgów, kreatywnych warsztatów. Mamy tu lekkie, mobilne kolorowe siedziska, schodkową trybunę oraz wysoki stół z wygodnymi hokerami. Warto zwrócić uwagę na ich tapicerkę – to tkanina zaprojektowana przez Jona Burgermana. Artysta, znany jako twórca komiksów, murali i ilustracji, wierzy głęboko w ekspresję kreatywności i … dobrą zabawę, wierzy, że nawet najprostsze kreatywne działania pomagają zmieniać świat na lepsze. Czy to nie wspaniały podprogowy przekaz w takim miejscu?

W sali kreatywnej pojawia się też jeden z najbardziej charakterystycznych dla tego biura elementów – instalacja na bazie systemu Bubbles polskiej marki Puff-Buff. Okrągłe bańki z przezroczystego tworzywa, kojarzące się z bąbelkami w napojach gazowanych, pełnią funkcje oświetlenia, przegród przestrzeni, obniżają sufity, poprawiają akustykę.

Czas relaksu

Nowa siedziba polskiego oddziału PepsiCo z wielu względów stanowiła ciekawe wyzwanie projektowe. Po pierwsze, budynek Monopol, w którym zajmuje 2 piętra, ma dość nietypowy kształt: jest długi i stosunkowo wąski.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

„Nie chcieliśmy »zamykać« przestrzeni, dzielić jej dodatkowymi ścianami. Zależało nam na efekcie jasnego, otwartego, przestronnego wnętrza, w którym przyjemnie się przebywa, w którym można podziwiać panoramę lewobrzeżnej Warszawy, w którym dobrze rosną liczne kwiaty doniczkowe dostarczone przez Florabo. Ale to nie mogło odbić się na komforcie pracy. Przestrzenie typowo pracownicze podzieliliśmy na sektory, w których nie pracuje więcej niż kilkanaście osób. Podzieliliśmy je strefami lounge, ażurowymi regałami, przeszkleniami czy osłoniętymi tkaniną stanowiskami coworkingowymi. Komfort akustyczny całości podnoszą też sufit akustyczny oraz wykładziny dywanowe” – wyjaśnia Anna Kosecka.

Oryginalna architektura biurowego budynku pozwoliła też stworzyć – poza game roomem – kameralne miejsca relaksu dla pracowników – balkony urządzone meblami outdoor Hay i wnętrza wykuszy, gdzie za tekstylnymi zasłonami kryją się kolorowe hamaki i wygodne, niskie fotele.

Paleta marek

Przestrzeń wydaje się niezwykle kolorowa – całe biuro podzielone jest na kilka kolorystycznych stref, odpowiadające konkretnym markom. Jednak gdy przyjrzymy się uważniej, zauważymy, że w gruncie rzeczy dominująca paleta barwna jest bardzo spokojna i stonowana: króluje w niej biel, beże, jasne szarości. Kolorowe akcenty to meble miękkie, krzesła, dekoracje, neony.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

„Zależało nam na stworzeniu niepowtarzalnego, charakterystycznego biura dla PepsiCo, ale bardzo staraliśmy się zachować balans, nie przeładować wnętrza mocnymi barwami. Mimo wszystko to miejsce pracy, które powinno sprzyjać skupieniu” – podkreśla Anna Kosecka. „Dobrze widać to w naszym projekcie wayfindingu – jest bardzo prosty, neutralny, łatwy do wkomponowania w przestrzeń. Co istotne – obok tradycyjnych napisów i symboli zawiera też informacje zapisane alfabetem Braille’a.”

Drugie życie nakrętek

Jednym z priorytetów PepsiCo jest zrównoważona produkcja żywności. Między innymi poszukuje nowych rozwiązań w zakresie wykorzystywania opakowań w cyklu zamkniętym. „To było dla nas motywacją do poszukiwania rozwiązań obrazujących te pro środowiskowe działania. Dzięki współpracy z firmą Migaloo Home powstał specjalny recyklingowy materiał, wykonany z przetworzonych nakrętek do napojów. Użyliśmy go do wykonania blatu recepcji, a także blatów w kilku biurowych kuchniach i kafeteriach” – wymienia Anna Kosecka.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Warto też podkreślić, że biuro zorganizowane jest w taki sposób, aby motywować samych pracowników do życia w stylu eko. M. in. zrezygnowano tu całkowicie z plastikowych butelek. Zamiast tego można korzystać z wody z kranu, napojów marek PepsiCo z nalewaków oraz saturujących urządzeń SodaStream. Firma postawiła również na bardziej ekonomiczne i zrównoważone wykorzystanie przestrzeni – wprowadzono rezerwację biurek (shared desk) oraz miejsc parkingowych poprzez dedykowaną aplikację PEPspace.

Pepsi-art

„Projektując biuro PepsiCo, inspiracji szukaliśmy też w sztuce i designie. Pop-art był kierunkiem, który pełnymi garściami czerpał z języka reklamy, a opakowania i znaki towarowe podniósł do rangi ikon. Podobne motywy pojawiały się w twórczości Ingo Maurera – nieżyjącego już niemieckiego projektanta oświetlenia. Stąd między innymi nasze pomysły na spektakularne żyrandole z butelek Pepsi, świecący panel z literową rozsypanką ukrywającą nazwy marek PepsiCo czy liczne neony” – mówi Anna Kosecka.

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik

Te ostatnie, to nawiązanie do lokalizacji biura – Warszawa zawsze słynęła ze wspaniałych neonowych iluminacji, a na Pradze działa ich muzeum. Neon to także element kojarzony z barami, klubami, sklepami – naturalnym środowiskiem marek PepsiCo.


Projekt: MIXD | mixd.io
Zespół projektowy: Piotr Kalinowski, Anna Stachi, Małgorzata Trelińska, Anna Kosecka, Igor Demuth, Stepan Symynets, Martina Mirecki, Aleksandra Bujacz, Maja Ciszewska, Jakub Bak, Magdalena Welcz, Julia Iwańczuk, Maja Ratuszniak, Borys Sutkowski
Zdjęcia: Kinga Skalik | kingaskalik.pl
Fit-out: Tetris
Meble: Bakata
Wykorzystane marki: Herman Miller, Naughtone, HAY, Wiesner-Hager, Arper, Maro, +Halle, Prostoria, Pedrali, Enea, Kristalia, Misaform, Muuto, Bejot, Tacchini, EGE Carpet, Tarkett

Zobacz również: Gdyńskie biuro w stylu hygge dla Maersk Polska | Poznańskie biuro OLX – 200 ton designu!

Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik
Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik
Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik
Warszawskie biuro PepsiCo Polska - projekt MIXD - foto Kinga Skalik
Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter