O tym, że dobrze żyć z sąsiadami, wiemy wszyscy nie od dziś. Zwłaszcza kiedy projekt to coś więcej niż pożyczenie szklanki cukru. Kierowniczka Księgarni pod Arkadami, pani Anna i szef Rowerów Stylowych, pan Maciej, od dawna zgadzali się, że wnęka pomiędzy ich sklepami mogłaby wyglądać lepiej i być lepiej oświetlona.
Dobre sąsiedztwo
Teraz nadarzyła się okazja, żeby dzięki współpracy obu sklepów powstał projekt, który załatwiłby oba problemy za jednym zamachem, przy okazji dodając lokalom elegancji, szyku i świeżości. Zwłaszcza że oba lokale mają długie tradycje – Rowery są związane z Wrocławiem od lat 20., a Księgarnia pod Arkadami odkąd tylko najstarsi wrocławianie pamiętają. To należało uczcić w najlepszym KDM-owskim stylu!
Neonowe tradycje
KDM, czyli Kościuszkowska Dzielnica Mieszkaniowa to prawdziwe epicentrum neonowej eksplozji z czasów PRL-u. Do tej pory zachowali się dwaj dumni reprezentanci tamtego okresu – znany wszystkim Złodziej z PKO oraz pełen zawijasów DAES, który wtedy był jeszcze DESĄ. Jednak cienie liter z niezachowanych neonów znajdziemy na placu Kościuszki znacznie więcej – na elewacjach wokół można oszukać ślady po Empiku, znajdziemy napis KDM pozbawiony dopisku “bar kawowy”.
Ekipa Dobrego Widoku zgodnie uznała, że pod Arkadami musi pojawić się neon, który – tak jak w PRLu – nie tylko reklamowałby sklep, ale także miał wartość artystyczną. Ukryty żart, którym można by puścić oko do przechodnia.
Celem było też rozświetlenie ciemnej wnęki pomiędzy dwoma sklepami – Księgarnią pod Arkadami, najstarszą księgarnią we Wrocławiu oraz właśnie Rowerami Stylowymi.
Projekt ledonu „Czytaj i Jedź”
Ledon Czytaj i Jedź to projekt autorstwa Alicji Chojnackiej. ”Współpraca z właścicielami lokali była bardzo owocna” – wspomina projektantka – “Od samego początku mieliśmy wspólną wizję czegoś nowoczesnego, charakterystycznego i efektownego.”
Pusta ściana między wejściami do lokali prosiła się o zagospodarowanie. Idealnym rozwiązaniem było przygotowanie wspólnej reklamy dla obu biznesów. Ważną wytyczną była: widoczność.
“Wejście do sklepu znajduje się we wnęce pod arkadami, dlatego zależało nam, aby witryna była widoczna zarówno przez samochody przejeżdżające wzdłuż ulicy Świdnickiej, jak i przechodniów pod arkadami” – opowiada projektantka.
Co było największym wyzwaniem dla projektantki? “Jak połączyć teoretycznie dwie różne działalności.” – mówi Alicja – “forma ledonu wpisała się tutaj idealnie i pozwoliła nam uzyskać oczekiwany efekt. Dzięki współpracy tych dwóch przedsiębiorców zaprojektowałam ledon, który łączy ich specjalizacje.
Dlaczego ledon, a nie neon?
“Chcieliśmy wiernie podążać ścieżką tradycji szklanych rurek wypełnionych kolorowym gazem, niestety musieliśmy spojrzeć na sprawę realistycznie” – mówi Zuzanna Wollny, kuratorka Dobrego Widoku.
Wykonanie neonu tej wielkości, świecącego w dwóch fazach przerastało możliwości finansowe zarówno przedsiębiorców, jak i wsparcia w ramach projektu Dobry Widok. Ledon łatwiej konserwować i jest po prostu tańszy. Wykonanie ledonu zostało zlecone specjalistom od wrocławskich neonów z firmy KONO, którzy dbają choćby o galerię neonów na Ruskiej – realizatorzy chcieli mieć pewność, że efekt będzie imponujący!
Projekt: Dom Pokoju | dompokoju.org
Zdjęcia: Bartek Ciba
Realizacja ledonu: firma KONO
Zobacz również: GLITCH.TRUE LOVE PORCELAIN LASTS FOREVER | Metalowe grafiki na ścianach gdyńskich budynków