Aldo Rossi – sylwetka i historia architekta

Aldo Rossi - Autobiografia scientifica

Urodzony w Mediolanie Aldo Rossi zasłynął nie tylko jako architekt. Był również, a może przede wszystkim, znakomitym teoretykiem architektury i dydaktykiem wykładającym na kilku uczelniach. Jakby tego było mało, zajmował się również projektowaniem przedmiotów codziennego użytku. Poznaj jego historię!

Aldo Rossi urodził się 3 maja 1931 roku w Mediolanie w rodzinie właściciela fabryki rowerów. Rodzina wkrótce przeniosła się do Lecce, gdzie przyszły twórca ukończył szkołę średnią. W 1949 roku rozpoczął studia na Politechnice w Mediolanie. Nauka zajęła mu prawie 10 lat – w 1958 roku zdobył na tej uczelni dyplom architekta.

Aldo Rossi - sylwetka i historia architekta
Aldo Rossi

Aldo Rossi – książki i działalność publicystyczna

Już w trakcie studiów zaczął publikować swoje pierwsze artykuły. Wkrótce po ich ukończeniu rozpoczął współpracę z miesięcznikiem „Casabella-Continuità” prowadzonym przez Ernesto Nathana Rogersa. Magazyn poświęcony był architekturze, a piszący do niego autorzy promowali jej nowoczesne i bardziej radykalne trendy.

Aldo Rossi - sylwetka i historia architekta
Aldo Rossi

Rossi współpracował z gazetą przez pięć lat, a po zmianie redaktora naczelnego odszedł i zaczął pisać do dwóch kolejnych czasopism – „Società magazine” oraz „Il Contemporaneo”. Działalność publicystyczna przyniosła młodemu architektowi uznanie, a jego wczesne teksy zebrane zostały w książce opublikowanej pod tytułem „Pisma wybrane o mieście i architekturze 1956-1972”.

Aldo Rossi - Autobiografia scientifica
Autobiografia scientifica

W 1966 roku Aldo Rossi opublikował swoje przełomowe dzieło „Architektura miasta” (L’architettura della città – The Architecture of the City). Przedstawił w nim swoje poglądy na współczesną architekturę i jej związek z historyczną tkanką miejską. Zwracał uwagę na związek budynków i miasta z upływem czasu i pamięcią zbiorową, która manifestowana jest przez charakterystyczne dla każdego organizmu miejskiego, zabytkowe budowle.

Aldo Rossi - L'architettura della città
L’architettura della città

Książka Rossiego spotkała się z szerokim odzewem – nie tylko we Włoszech, a jej autor stał się znany również za granicą. Swoje poglądy na współczesną architekturę i jej związki z miastem rozwinął w kolejnej książce. Nosiła ona tytuł „Autobiografia naukowa” (Autobiografia scientifica – Scientific autobiography) i została wydana w roku 1986.

Kariera akademicka

Aldo Rossi równie szybko rozpoczął swoją działalność edukacyjną. Już w pięć lat po obronie dyplomu sam zaczął uczyć. Początkowo był asystentem Ludovico Quaroniego w szkole urbanistyki w Arezzo, później asystował Carlo Aymonino w Instytucie Architektury w Wenecji. W 1965 roku został już samodzielnym wykładowcą na swojej alma mater – Politechnice Mediolańskiej.

Aldo Rossi - sylwetka i historia architekta
W 1965 r. został mianowany wykładowcą na Politechnice w Mediolanie, a rok później opublikował książkę „Architektura miasta”, która wkrótce stała się klasykiem literatury architektonicznej. Jego kariera zawodowa, początkowo poświęcona teorii architektury, nabrała tempa, kiedy Aymonino pozwolił Rossiemu zaprojektować część kompleksu Monte Amiata w dzielnicy Gallaratese w Mediolanie.

Sytuacja polityczna we Włoszech zmusiła go do przeniesienia się za granicę. W latach 1971-1975 wykładał w Szwajcarii na Politechnice Federalnej w Zurychu (ETHZ). Pod koniec lat siedemdziesiątych przeniósł się za ocean, ucząc w kilku amerykańskich uczelniach. Były to między innymi Cooper Union w Nowym Jorku oraz słynny Uniwersyter Cornella. W czasie pobytu w tym ostatnim był członkiem Instytutu Architektury i Urbanistyki powołanego wspólnie z nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Najważniejsze projekty architektoniczne

Swoją działalność zawodową Aldo Rossi rozpoczął jeszcze podczas pobytu na uczelni. W 1956 związał się z biurem architektonicznym Ignazio Gardelli, aby potem przenieść się do Marco Zanuso. Jego pierwszym dziełem był projekt domu mieszkalnego w Versili. W początkowym okresie pracy włoski architekt brał udział w wielu konkursach, jednak jego projekty nie doczekały się realizacji.

Budynek mieszkalny Gallaterese

Przełom nastąpił w roku 1967, kiedy wspólnie z Carlo Aymonino zaprojektował zespół mieszkaniowy Monte Amiata w Mediolanie. W jego skład wchodziło kilka budynków o różnym przeznaczeniu. Dwa ośmiopiętrowe wieżowce łączyły się z niższymi budynkami, tworząc centralny plac. W pobliżu umieszczono również teatr na wolnym powietrzu i mniejsze, trójkątne skwery.

Aldo Rossi - Monte Amiata - foto Gunnar Klack
Monte Amiata – foto Gunnar Klack

Monte Amiata zyskał sobie opinię ciekawego eksperymentu architektonicznego, utopijnego mikro-miasta w granicach miasta. Jego złożoność i uniwersalność inspirowane były projektami Le Corbusiera. Architekci stworzyli złożony projekt pełen ciekawej geometrii – tarasów, balkonów, wydzielonych klatek schodowych i pasaży. Wyróżniał go zdecydowanie czerwony kolor, w którym utrzymano wszystkie budynki i ich otoczenie.

Cmentarz San Cataldo

Kolejny ważny projekt Aldo Rossiego – cmentarz San Cataldo w Modenie – powstał w niezwykłych okolicznościach. Architekt uległ wypadkowi drogowemu i musiał dłuższy czas spędzić w szpitalnym łóżku. W czasie rekonwalescencji analizował własną przeszłość oraz projekty dawnych nekropolii chrześcijańskich i żydowskich. Dzięki tym rozważaniom powstał projekt łączący w sobie historię z postmodernizmem, geometrię z mistycyzmem, życie ze śmiercią.

Aldo Rossi - San Cataldo - foto Laurian Ghinitoiu
San Cataldo – foto Laurian Ghinitoiu

Cmentarz podzielony jest na kilka starannie zaprojektowanych sekcji, w których symbolika łączy się z funkcjonalnością. Najbardziej charakterystycznym budynkiem jest na nim ossuarium w kształcie sześcianu w kolorze terakoty. Kontrastuje ono z otaczającymi je budynkami w neutralnie szarym kolorze. Cmentarz San Cataldo zapisał się w historii architektury, jednak wśród mieszkańców miasta wzbudził wiele kontrowersji.

Bonnefantenmuseum

W holenderskim Maastricht Rossi zaprojektował swój następny bardzo znany budynek. Mowa tu o położonym na brzegu rzeki Mozy Bonnefantenmuseum. Jego siedziba powstała w zaadaptowanym i rozbudowanym budynku fabrycznym. Obiekt składa się z kilku budowli. Część centralna wraz ze skrzydłami powstały na planie litery „E”. Towarzyszy im charakterystyczna, przypominająca rakietę wieża zwieńczona kopułą.

Aldo Rossi - Bonnefantenmuseum
Bonnefantenmuseum

Muzeum zbudowano z solidnych, „ciężkich” materiałów – cegły, kamienia i drewna. Mimo tego charakteryzuje się ono pewną lekkością, a to za sprawą licznych okien i wpadającego do środka światła dziennego. Osią kompleksu są schody o 374 stopniach. Bonnefantenmuseum było bardzo udaną realizacją, która została ciepło przyjęta przez mieszkańców miasta i szybko stała się jedną z jego atrakcji.

Design, teatr, festiwale

Wśród innych projektów Aldo Rossiego wyróżnić trzeba chociażby pływający teatr (Teatro del mondo) powstały na Weneckie Biennale, budynek Cirque de Soleil w Berlinie czy Il Palazzo Hotel w Fukuoka. Bardzo dobre wrażenie wywarł też, niestety niezrealizowany, projekt Niemieckiego Muzeum Historycznego w Berlinie – którym zwyciężył w prestiżowym konkursie.

Aldo Rossi - Teatro del mondo
Teatro del mondo

Włoski twórca próbował – z sukcesem – swoich sił w innych dziedzinach. Zaprojektował serię udanych przedmiotów użytkowych. Wśród nich ekspresy do kawy „The Conical” oraz „La Cupola”, krzesła „Paris” i „Milan”, stolik „Consiglio” i zegar dla marki Alessi. Tworzył również projekty z okazji różnych wydarzeń kulturalnych i artystycznych (Biennale w Wenecji), a pokaźna część jego dorobku związana była ze scenami teatralnymi.

Aldo Rossi - Il Palazzo Hotel - foto NACASA & PARTNERS INC.
Il Palazzo Hotel – foto NACASA & PARTNERS INC.

W 1990 roku otrzymał najwyższe wśród architektów wyróżnienie – Nagrodę Pritzkera. Niestety, jego życie w wieku 66 lat przerwała tragedia – zginął 4 września 1997 roku w wypadku samochodowym.

Minęło pół wieku od początków twórczości Aldo Rossiego, mimo to jego teoria projektowania, nie tracąc nic z aktualności spostrzeżeń, z upływem lat zyskała na znaczeniu, a jego łatwe do rozpoznania obiekty architektury oraz inne realizacje, szczególnie te z początkowego okresu twórczości, nadal budzą emocje i zainteresowanie.


Zobacz również: