Projektował samochody dla znanych marek, buty narciarskie, w których zdobywano Puchar Świata i kampera dla Adama Małysza – przedwcześnie zmarły Janusz Kaniewski był jednym z najbardziej wszechstronnych polskich projektantów młodego pokolenia. Poznaj historię uznanego na świecie polskiego projektanta samochodów, wrażliwego na problemy przestrzeni publiczne.
Janusz Kaniewski – życie ułożone
Janusz Kaniewski urodził się 30 marca 1974 w Warszawie. Już od najmłodszych lat interesował się sztuką użytkową i przejawiał wielki talent artystyczny. W przeciwieństwie do wielu rówieśników, od wczesnych lat wiedział, co chce w życiu osiągnąć. Jak wspomina w jednym z wywiadów, wiedział, że chce wyjechać za granicę i dlatego wybrał liceum z rozszerzonym programem nauki języków obcych. Podobnie było ze studiami architektonicznymi – wybrał je, żeby udoskonalić technikę rysowania i móc dalej rozwijać się w tej dziedzinie.
Ryk silnika
Samochody były jedną z największych pasji polskiego designera. Po przeprowadzce do Włoch Janusz Kaniewski ukończył w 2000 roku Wydział Projektowania Środków Transportu w słynnym Istituto Europeo di Design w Turynie. Zaowocowało to współpracą ze studiem Pininfarina, znanym z futurystycznych projektów motoryzacyjnych. Kaniewski pracował w nim w latach 1999-2001.
Równolegle projektował dla Ferrari. Wśród samochodów, które współtworzył, znalazły się Ferrari California i 458 Italia, Lancia Delta, Alfa Romeo Mito i Giulietta, Citroen C4 Picasso, Mazda MX-5 czy Suzuki Kizashi. Jego dziełem jest też wnętrze następcy Ferrari 458 Italia. Prywatnie Kaniewski pracował nad autorskim projektem samochodu. Kolejnym nawiązaniem do branży samochodowej jest aktualne logo Fiata, którego był również współtwórcą.
Design to przyjemność
Według Janusza Kaniewskiego design powinien być przyjemnością. Jak sam wspominał projektowany przedmiot ma dobrze działać, przynosić zysk jego producentowi, a użytkownikowi pożytek. A kiedy jeszcze wywoła u niego radość z samego używania, to znaczy, że to był dobry projekt. Te zasady projektant przenosił z fazy projektu do prawdziwego życia.
Zajmował się projektami z wielu bardzo odległych od siebie dziedzin. Projektował paczkę papierosów Marlboro i szklankę piwa Żywiec. Stację benzynową Orlen i fotele kolejowe. Kampera dla Adama Małysza i ogromną ciężarówkę z apartamentem o powierzchni 60 metrów i garażami na supersamochody. Instrument muzyczny DDrome i plakat Festiwalu Camerimage. A oprócz tego znaki graficzne i logo, jak choćby Monopolis czy Ceramika Paradyż.
Janusz Kaniewski Design
Po powrocie do kraju, Janusz Kamiński założył własne studio projektowe Janusz Kamiński Design, które wyspecjalizowało się w projektach związanych z transportem. Swoją wiedzę przekazywał dalej, współpracując i doradzając wielu instytucjom. Był doradcą Prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, współpracował z warszawskim samorządem, w Turynie pomagał organizować miasteczko olimpijskie.
Zasłynął jako pierwszy nie-architekt przyjęty do Stowarzyszenia Architektów RP. Zasiadał jako juror w wielu konkursach, między innymi Arena Design Międzynarodowych Targów Poznańskich, Zoom-Zoom Mazda Design, czy Gdynia Jacht Design na targach Wiatr i Woda. Wydał też książkę „Janusz Kaniewski: Design” poświęconą najciekawszym projektom i procesowi ich powstawania.
Przerwany plan
Janusz Kaniewski w jednym z wywiadów wspominał o planach na przyszłość. Po ukończeniu czterdziestu lat miał zamiar pozostawić prowadzenie pracowni innym, a samemu skupić się na innych wyzwaniach. Pracował nad projektem stacji benzynowych na Ukrainie i tam widział wielki potencjał do rozwoju w dziedzinie designu. Niestety, przedwczesna śmierć w wieku 41 lat pokrzyżowała te plany.
Artysta zostawił po sobie dziesiątki projektów i wiele nagród zdobytych na całym świecie.
Zobacz również: