Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej został oficjalnie zaprezentowany publiczności w Centrum Nowoczesnego Kształcenia. Ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.
Premiera bolidu CMS-08 zespołu Cerber Motorsport
8 lipca o godz. 13.00 w Centrum Nowoczesnego Kształcenia obyła się premiera nowego bolidu CMS-08. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz Uczelni, firm partnerskich, studentów, media i zaproszonych gości. Licznie zgromadzona widownia mogła poznać zespół stojący za sukcesem pojazdu.
Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu, który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.
Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować naszą Uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie. Co warto podkreślić, Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.
Nad bolidem pracowało 6 działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. Wspólnie zbudowaliśmy CMS-08 i wspólnie zakwalifikowaliśmy się na 7 serii zawodów. Udział weźmiemy w: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria – mówił Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów Zespołu Cerber Motorsport podczas prezentacji.
Nowatorskie rozwiązania
Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, Zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówił Michał Gleba.
Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi – mówił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji.
Po przedstawieniu zespołu i krótkiej charakterystyce auta nastąpił nareszcie finalny moment, kiedy to został odsłonięty CMS-08. Konstruktorzy zaprosili do rozmowy z nimi oraz kierowca, a media dostały czas na pamiątkowe zdjęcia.
Parametry techniczne CMS-08
- masa: 215 kg
- silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
- prędkość maksymalna – 125 km/h
- 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
- 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
- sekwencyjna skrzynia biegów
Rozwiązania zastosowane w aucie:
- w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,
- hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,
- laminowana obręcz bezpieczeństwa,
- wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,
- telemetria wyposażona w 33 czujniki,
- pokrywka silnika redukująca opór powietrza,
- aktywne chłodzenie obszaru silnika,
- autorskie wałki rozrządu,
- zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,
- wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,
- mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,
- system redukcji oporu powietrza (DRS).
- 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Zespół Cerber Motorsport
Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing.
Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają ponad 800 zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.
Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formuła SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.
Zobacz również: Death Machines of London i Honda 1977 | Stalowe rowery od Loca Bikes i Kajak Custom