Czy w branży wnętrzarskiej potrafimy otwarcie mówić o pragnieniu luksusu oraz o pieniądzach, które są niezbędne, aby spełnić marzenia o wnętrzach premium? Temat ten odważnie podejmuje Monika Staniec – architektka wnętrz, która od niedawna prowadzi swój autorski podcast. „Wnętrza. Luksus. Ze Staniec” to rozmowy ze specjalistami z branży – architektami, krytykami, redaktorami, miłośnikami designu, wykładowcami i ambasadorami marek premium. Każdy z gości odpowiada na kluczowe pytania – czym dla niego jest luksus i jak myśli o nim w swojej pracy. Odpowiedzi mogą zaskakiwać…
Z pasji i marzeń o pięknych wnętrzach
Monika Staniec miłość do tworzenia pięknych przestrzeni odkryła w sobie już jako dziecko. „Tworzyłam meble z kartonowych pudełek, rysowałam, malowałam, rzeźbiłam” – tak wspomina ten wyjątkowy czas. Dzięki niesłabnącej pasji spełniła swoje marzenie i zaczęła pracę w zawodzie architekta wnętrz. Początkowo nie wiązała swojej przyszłości z działalnością w social mediach, jednak praca projektantki i ambasadorki stawiała przed nią kolejne wyzwania i w ten sposób stopniowo zaczęła rozwijać swój profil zawodowy na Instagramie. To tam prowadziła pierwsze rozmowy o wnętrzach w formie live streamingów z gośćmi z branży. Później przyszedł czas na kolejny krok – pełnowymiarowy autorski podcast.
Podcast Wnętrza. Luksus. Ze Staniec. – jak rozmawiać o designie?
Co sprawia, że podcast „Wnętrza. Luksus. Ze Staniec” wyróżnia się spośród innych rozmów wokół projektowania wnętrz? Z pewnością jest to niezwykle jasno określony temat, o którym wielu z nas boi się mówić. W rozmowach o wnętrzach poruszamy kwestie funkcjonalności, ergonomii, estetyki, czy ostatnio także ekologii. A czy potrafimy otwarcie rozmawiać o projektowaniu premium i związanych z tym kosztami i wyzwaniami? Podcasty Moniki Staniec odważnie przełamują tę granicę.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że autorka kieruje swoje rozmowy do szerokiej grupy odbiorców zainteresowanych tym tematem. Dzięki temu jej podcast to źródło inspiracji i wiedzy, z których mogą skorzystać nie tylko specjaliści, ale wszyscy pasjonaci designu. Odcinki ukazują się raz w miesiącu na platformach Spotify oraz YouTube (gdzie dostępne są nie tylko materiały audio, ale także filmy).
Czym współcześnie jest luksus?
Podstawowym tematem rozmów, które prowadzi Monika Staniec, jest zagadnienie luksusu we wnętrzach. Jak definiują go zaproszeni przez autorkę goście? Odpowiedzi bywają zaskakujące. Okazuje się, że współczesne wyobrażenia o luksusie wykraczają daleko poza eleganckie wnętrza wypełnione drogim designem, czy pozłacanymi detalami. O wiele częściej zwraca się uwagę na wygodę, ergonomię i przyjemność użytkowania przestrzeni domu.
Luksus to także wysoka jakość materiałów używanych w aranżacjach. W dobie masowej produkcji dóbr z tworzyw sztucznych luksusem okazują się naturalne surowce o kojących fakturach oraz unikalne przedmioty z historią. Nie mówimy tu tylko o sztuce, ale także o pamiątkach z przeszłości, czy meblach wykonanych na zamówienie.
Definicje przywoływane przez rozmówców bardzo się różnią. Dla jednych wyznacznikiem wnętrza premium będzie zautomatyzowanie wyposażenia domu poprzez system smart home, a inni zwrócą uwagę na bliskość natury. Możliwość spaceru po lesie, czy widok z okna na przepiękne wzgórza to przy współczesnym tempie życia dobro, na które nie wszyscy mogą sobie pozwolić.
Cykl inspirujących rozmów
W serii podcastów gościli do tej pory Aneta Duchnowska z Gessi, założyciel i redaktor naczelny magazynu Architecture Snob Marcin Szczelina, współwłaściciel salonów BoConcept Kamil Maślanka, architekt wnętrz Roland Stańczyk oraz przedsiębiorczyni specjalizująca się w markach luksusowych i prowadząca program „Ambasady Luksusu” w Discovery TVN Justyna M. Adamczyk. Najnowszym gościem Moniki Staniec jest architektka wnętrz Dominika Rostocka. Do tego grona sukcesywnie dołączą kolejny specjaliści i specjalistki. Cykl ma z założenia obejmować 12 odcinków.
Dominika Rostocka w podcaście Moniki Staniec
Już teraz możesz wysłuchać i obejrzeć rozmowę Moniki Staniec z kolejną gościnią, którą jest Dominika J. Rostocka – architekt wnętrz, której projekty są klasyfikowane jako „haute décoration”. Tworzone przez nią wnętrza powstają równolegle z artystycznymi meblami własnego projektu. Współpracuje z wieloma manufakturami tworząc autorskie kolekcje wyposażenia i propaguje polskie rzemiosło artystyczne za granicą.
Jest laureatką wielu konkursów, w tym trzykrotną zdobywczynią najwyższego wyróżnienia „Best of The Best” w International Property Awards. W swojej pracy inspiruje się klasyką, nurtem Art Deco i Modernizmem, a także malarstwem, rzeźbą i historią sztuki użytkowej. Czerpie także ze swoich pasji, do których należy konserwacja zabytków, archeologia, etnografia i kulturoznawstwo.
Wywiad PLN Design z Moniką Staniec
W swoim podcaście pytasz gości o to, czym dla nich jest luksus? A jak Ty definiujesz to pojęcie? Czym dla Ciebie jest luksusowe wnętrze?
Czym jest dla mnie luksus? Wiele razy zadawałam sobie to pytanie. Dla mnie luksus ma wiele definicji. Zacznę od tej najbardziej pożądanej jego strony, czyli kwestii ekonomicznej. Otóż luksusem dla mnie jest posiadanie swojego miejsca na ziemi. Spełniam właśnie to marzenie, realizując budowę swojego domu. Bardzo ważne i niezwykle luksusowe było to dla mnie to, aby żyć z dala od miejskiego zgiełku. Udało się spełnić to marzenie.
Kolejny punkt to przestrzeń w domu. Najważniejsze, aby wnętrza były funkcjonalne. Żeby wszystko, co się w nich znajdzie miało swoje miejsce, które w późniejszym okresie umożliwi utrzymaniu porządku. Nie będzie przepełnione niepotrzebnymi rzeczami, a każdy domownik będzie miał optymalną ilość przestrzeni dla siebie.
Kiedy projektuję wnętrza, przyjmuję podobne zasady. Oczywiście wszystko dzieje się w porozumieniu z inwestorem, dla którego kreuję przestrzeń. Zawsze priorytetowo traktowałam funkcję. To właśnie na jej podstawie kształtuję kolejne etapu, takie jak: dobór materiałów, kolorystykę czy wyposażenie. Jakość to też luksus lub luksus to jakość. Wykańczając wnętrze materiałami świetnej jakości, mamy pewność, że przez lata będziemy cieszyć się nimi przez długi czas.
Skąd wziął się pomysł, żeby zająć się tak konkretnym i nietypowym aspektem pracy projektanta jak luksus we wnętrzach?
Pomysł na stworzenie podcastu powstał w momencie, kiedy poczułam, że dotychczasowy projekt live Ze Staniec o Wnętrzach transmitowany na Instagramie się wyczerpuje. Oczywiście ta myśl zaistniała jedynie w mojej głowie, bo cykl nadal cieszy się dużym zainteresowaniem. Lubię rozmawiać z moimi gośćmi, ponieważ daje mi to możliwość poznania i wysłuchania czyjegoś zdania. Można powiedzieć, że do realizacji podcastu skłoniło mnie nieco filozoficzne podejście.
Natomiast sam pomysł podjęcia tematu luksusu i wnętrz wziął się stąd, że nagle w czasie kłopotów na rynku w branży projektowania wnętrz bardzo wiele biur architektonicznych zamarzyło o pracy z klientem premium. Obserwuję branżę i zauważyłam, że niestety nie wszyscy mają pojęcia, z czym chcą się zetknąć. Luksus to wysoka poprzeczka i ktoś, kto do tej pory projektował w oparciu na produkty „marketowe”, nie zna na tyle marek premium, aby poruszać się w nich jak przysłowiowa „ryba w wodzie”. Do tego potrzeba lat pracy, wielu klientów premium, doświadczeń zawodowych i przede wszystkim wielu realizacji z nadzorem, aby mówić „mam wiedzę i umiejętności, aby projektować luksusowe wnętrza”.
Poddałam więc zagadnienie luksusu debacie w moich podcastach. O tym, co niesie za sobą to słowo, mówią rozmowy z moimi gośćmi. Na początek wybrałam 12 osób. Każdy odcinek ma inny wydźwięk, ponieważ każda z tych osób ma inne spojrzenie na temat luksusu we wnętrzach. Jedno jest pewne – jestem bardzo dumna z mojego projektu!
Od kilkunastu lat prowadzisz swoją pracownię projektową. Kiedy i w jaki sposób narodził się pomysł, żeby pracę architektki połączyć z działalnością w mediach społecznościowych i prowadzeniem podcastu?
To prawda. Swoją działalność projektową prowadzę już od 14 lat. To długi, ale też odpowiedni czas, aby móc obserwować transformację w pracy architekta wnętrz. Zaczęłam prowadzić firmę, kiedy byłam jeszcze studentką architektury wnętrz. Przeszłam naprawdę ciężką drogę pracy do momentu, w którym jestem teraz. Pierwsze posty na moim profilu na Instagramie dodałam w 2017 roku. Wtedy założyłam konto, nie wiedząc, z czym się to je, jak je prowadzić, po co i przede wszystkim dla kogo.
Tak na serio zaczęłam działać na Instagramie około 3 lata temu. Sama, intuicyjnie, krok po kroku dodawałam zdjęcia i obrazki miłe dla oka. Społeczność to akceptowała, lajkowała, a ja wkręciłam się maksymalnie w temat social mediów. Wtedy też zostałam ambasadorką DRE DRZWI w kampanii Wybór Architektów i w ramach umowy zaczęliśmy nagrywać całkiem poważne klipy wideo o wnętrzach, o drzwiach – również z moich realizacji. Bardzo spodobała mi się forma przekazu, ponieważ świetnie czuję się przed kamerą. Filmy trafiły na YouTube i zyskały wysoką oglądalność. Zaraz potem zostałam ambasadorką marki Geberit i tu pojawiły się kolejne ciekawe działania.
Dokładnie wtedy, czyli około 2 lata temu, bardzo intensywnie działałam na Instagramie jako architekt wnętrz. Stories z realizacji z nadzorami, z showroomów, z realizacji projektów, kulisy doboru materiałów. Publikowałam wiele materiałów, a liczba obserwujących stale rosła. Złożyło się to z pandemią, zamknięciem ludzi w odmach i powrotem z Cannes we Francji, gdzie wtedy mieszkałam, do Polski.
Poczułam „flow” i tak oto dziś działam jako projektantka wnętrz i podcasterka. Podcasty to dla mnie pretekst do spotkania z gośćmi, z którymi zapewne nie miałabym wielu okazji na taką otwartą rozmowę. Przy okazji słuchają tego inni, co tylko potwierdza, że temat luksusu jest dla wielu osób bardzo interesujący. Że luksus to nie tylko pieniądze, ale też sfera mentalna, która ma wiele różnych obliczy.
Czym kierowałaś się, zapraszając rozmówców do tej serii? Jakie miałaś założenia i koncept na cały cykl? Czy jest coś, co zaskoczyło Cię w dotychczasowych rozmowach?
Oczywiście miałam wiele założeń. Pierwszym z nich był wybór 12 gości do 12 pierwszych odcinków podcastu. Zaprosiłam kilku architektów znanych z projektowania wnętrz premium, właścicieli topowych showroomów w Polsce, osobistości znane z doboru zapachu do luksusowych wnętrz.
Czas i życie wszystko zweryfikowało. Pozostały mi z tej listy 3 nazwiska. Wtedy poczułam, że muszę na bieżąco obserwować branżę i zapraszać kolejnych rozmówców. Intuicja mnie nie zawiodła. Podcast stał się rozpoznawalny, kolejni goście chętnie przyjmowali zaproszenia, a rozmowy dotąd nagrane cieszą się dobrymi wynikami słuchalności. Dodam tylko, że nie tworzyłam tego cyklu dla wyników, a z poczucia misji i podnoszenia świadomości u ludzi, czym jest luksus.
Udało mi się nawet pozyskać partnera do tego podcastu. Całość traktuję jako inwestycję, jako mój głos i możliwość zaistnienia w branży projektowej – nie tylko jako architektka wnętrz, kobieta, ale również jako osoba, która ma wizję i śmiałość do podjęcia takich działań.
Traktujesz tę serię rozmów jako jednorazowy projekt, czy planujesz kolejne sezony podcastu? Chciałabyś kontynuować zagadnienie luksusu, czy myślisz o nowym kierunku?
Jak wszystko, co luksusowe, mój podcast zakończy się na 12 odcinkach. Być może kiedyś podejmę kolejny projekt, niekoniecznie podcastowy i niekoniecznie warsztatowy, bo tu już też działam w postaci Let’s Archi! Lubię działania i lubię ciągle tworzyć coś nowego. Dla swojego rozwoju i rozwoju innych!
Monika Staniec
Monika Staniec zawsze była zauroczona pięknymi wnętrzami. Jej pasja rozpoczęła się w dzieciństwie, kiedy tworzyła meble z kartonu, rysowała i rzeźbiła. Inspirację czerpała z pracy swego dziadka – zduna, który był dla niej autorytetem. Jej droga do realizacji marzeń o byciu architektem wnętrz była wyboista, ale dzięki determinacji i ciężkiej pracy osiągnęła sukces.
Projektuje wnętrza, prowadzi podcast „Wnętrza. Luksus. Ze Staniec.” oraz tworzy wydarzenie Let’s Archi!
Projektantka: Monika Staniec | monikastaniec.com
Instagram: instagram.com/monikastaniec.architektwnetrz