Studio Perspektiv zaprojektowało futurystyczne centrum edukacyjne w praskiej Szkole Międzynarodowej.
Nowe oblicze biblioteki
Kształt i funkcje biblioteki zmieniają się z upływem czasu. Proces ten nasilił się w ostatnich latach, wraz z powstaniem mediów cyfrowych, druku 3D czy rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej. Współczesna biblioteka to wielofunkcyjna przestrzeń, w której spotykają się wszystkie nowoczesne media i sposoby nauczania. Centrum Innowacji i Edukacji łączy w sobie funkcje tradycyjnej biblioteki, sali lekcyjnej, szkolnego warsztatu i zintegrowanej klatki schodowej.
„Dzięki doskonałej współpracy z zarządem szkoły byliśmy w stanie odważną koncepcję przestrzeni służącej nowoczesnemu uczeniu się. Celem był stworzenie przejrzystej, bogato wyposażonej przestrzeni, w której każdy uczeń znajdzie coś dla siebie” – opowiadają architekci Antal i Stara.
W projekcie uczestniczyli specjaliści z Wielkiej Brytanii zajmujący się tworzeniem nowoczesnych bibliotek. Dobrze przygotowany zespół zrealizował projekt w założonym terminie, w trudnym czasie pandemii.
Dlaczego książki?
Dzięki procesowi digitalizacji mediów, tradycyjne biblioteki przeszły ostatnio proces głębokich zmian. Główna część przestrzeni nie jest więc biblioteką w tradycyjnym rozumieniu, a raczej labiryntem wiedzy. To tu odwiedzający mogą znaleźć miejsce do nauki i spotkań z kolegami.
Regały biblioteczne cechuje duża elastyczność – wyposażone są w kółka i zmienny układ półek. Ważną rolę w pomieszczeniu odgrywają światło i dźwięk. Panele akustyczne przyjęły kształt powiększonych, papierowych jaskółek. Ścianę ozdabia wielka reprodukcja labiryntu z książki „Bird Assemby” Petra Sísa. Te dynamiczne rzeźby ożywiają przestrzeń nadając jej lekkości.
dea-Lab – warsztat przyszłości
Biblioteka to miejsce poznawania teorii. Szkolny warsztat przyszłości – Idea-Lab – zapewnia zapoznanie się z praktyką. Do dyspozycji uczniów są drukarki 3D, frezarki CNC i laserowe wycinarki. Przestrzeń warsztatu jest wizualnie połączona z biblioteką, dzięki czemu jeden rodzaj nauczania płynnie przechodzi w kolejny. Podobnie jak w innych częściach obiektu i tu postawiono na elastyczność. Biurka mogą być przesuwane w dowolne miejsce, a zasilanie elektryczne zapewniają nietypowe przedłużacze sufitowe.
Biurowe dziedzictwo
Duża, otwarta przestrzeń antresoli została zaprojektowana jako czytelnia i miejsce spotkań. Architekci przy jej tworzeniu inspirowali się przestrzeniami biurowymi. Jednym z akcentów przypominających miejsce pracy są dźwiękoszczelne budki telefoniczne. Największe pomieszczenie na pierwszym piętrze nie ma określonej funkcji. Zgodnie z panującym w obiekcie duchem elastyczności może ono służyć jako sala spotkań, wideokonferencyjna lub wykładowa.
Mniej kolorów sprzyja koncentracji
Miejsce spotkania książek i ludzi, miejsce nauki i poznawania nowych idei nie powinno być przeładowane agresywnymi kolorami. Wnętrze biblioteki wypełnione jest stonowanymi barwami i naturalnymi materiałami. Winylowe podłogi i dywany z recyklingu są w odcieniach szarości i bieli. Naturalny, dębowy fornir stanowi okładzinę schodów i listew akustycznych. Również meble wypoczynkowe wykończone są w stonowanych, jasnych kolorach.
Centrum Innowacji i Edukacji zaprojektowane przez Studio Perspektiv służy nie tylko uczniom. Korzystają z niego również pracownicy szkoły i rodzice. Jak mówi dyrektor szkoły – dr Arnie Bieber – „To znacznie więcej niż biblioteka, to miejsce zachęcające do czytania i prowadzenia badań, inspirująca przestrzeń, w której można wspólnie tworzyć projekty i przygotowywać się do przyszłej pracy”.
Projekt: Studio Perspektiv | www.perspektiv.cz
Zdjęcia: Studio Flusser | www.studioflusser.com
Zobacz również: BIOTEKA – prawdopodobnie najbardziej zielona biblioteka w Europie | Biblioteka Uniwersytecka w Białymstoku