Jaffa Hotel & Residences to niezwykła próba połączenia nowoczesnego projektu z miejscem o wielkim bogactwie kulturowym i historycznym. Obiekt usytuowany jest wysoko w starożytnym, portowym mieście Jaffa, w obrębie murów starego klasztoru.
Projekt Jaffa Hotel & Residences
Z tego miejsca roztacza się widok nie tylko na plażę i nowoczesną dzielnicę, ale też na budynki w stylu Art Deco, klasyczne i modernistyczne elementy panoramy Tel Avivu. Nadrzędnym celem projektu Jaffa Hotel & Residences było zachowanie dziedzictwa historycznego i zgranie go z powstającymi, nowoczesnymi elementami. Jednocześnie ważna była nowa narracja przestrzenna, przesycona jednak historyczną atmosferą i silnym związkiem z miejscem. Nowy projekt musiał współgrać ze starymi murami i zabytkami otaczającymi to nadzwyczajne miejsce.
Hotel w dawnym francuskim klasztorze
Jaffa Hotel & Residences złożony jest z dziewiętnastowiecznego, neoromańskiego budynku, w którym mieścił się dawniej francuski szpital oraz klasztor, do którego dobudowano współczesną część. Ponad dekadę trwała odnowa historycznych budowli. Prowadzono ją w ścisłej współpracy z lokalnym konserwatorem zabytków i zespołem ekspertów do spraw renowacji, a przewodzili jej architekci – John Pawson i Ramy Gill. W efekcie budynki zostały starannie odrestaurowane, jednak zachowały część nietkniętych, surowych powierzchni.
Elewacja budynku, w tym zewnętrzne korytarze z łukowymi kolumnadami, zostały poddane renowacji. Zewnętrzne warstwy tynku usunięto, odsłaniając historyczną fakturę ścian i dawne malowidła pokryte patyną czasu. Pawson postanowił w projekcie połączyć nowoczesność z motywami znanymi z dawnej architektury Środkowego Wschodu. Przykładem tego są maszaraby – ozdobne, rzeźbione drewniane kraty przesłaniające okna, które włączono do wystroju budynków.
Fotografie izraelskiego artysty Tala Shochata
Elementem nowoczesnym są ponadczasowe fotografie izraelskiego artysty Tala Shochata, które umieszczono w hotelowych pokojach. W projektowanym przez Pawsona, modernistycznym lobby, umieszczonym w nowym budynku znajdują sie resztki XIII-wiecznego muru – pozostałości po cytadeli Krzyżowców odsłoniętej podczas wykopalisk. Nowoczesna sztuka Damiena Hirsta i klasyczne wzornictwo Shiro Kuramaty i Pierre Paulina doskonale kontrastuje z tymi pozostałościami średniowiecznej architektury.
Dawny budynek ma kształt litery „U” i wraz z dobudówką tworzą dziedziniec. To odosobnione, osłonięte baldachimem drzew miejsce tworzy oazę spokoju w tętniącym życiem mieście. Hotelowi goście mogą tu skorzystać z oferty dwóch restauracji, albo po prostu odpocząć na świeżym powietrzu.
Zdjęcia: Amit Geron
Zobacz również: Drewniana sauna na plaży w Margate | Hotel Somiatruites projektu Xavier Andrés Architects