Czy można wziąć DNA dobrze prosperującej kancelarii prawniczej i przeobrazić je w nowoczesną, otwartą i przestronną przestrzeń? Jak połączyć pracę zespołową ze skomplikowanymi lub dyskretnymi spotkaniami? Nowoczesne wnętrza kancelarii Allen & Overy projektu architektów z pracowni Studio Reaktor odzwierciedlają dynamiczną i elastyczną naturę współczesnego świata.
Kancelaria Allen & Overy w Pradze
Projektując wnętrza kancelarii Allen & Overy w Pradze architekci obalili stereotyp, że kancelarie adwokackie muszą być wyposażone w dywany z wysokim włosiem, skórzane meble i niewyróżniające się lobby. Inspirację czerpali z doświadczeń klienta i jego kluczowego produktu – kontraktu. W ich przypadku kontraktu z designem. Powstało wnętrze z wyrafinowaną przestrzenią dla prawników, którzy potrzebują pomieszczeń do skupienia uwagi i przestrzeni do pracy zespołowej. Którzy często pracują w domu, ale potrzebują częstego dostępu do nowoczesnej technologii, w większości opartej na chmurze.
Od momentu wejścia do Republiki Czeskiej w 1992 roku, kancelaria Allen & Overy zbudowała doskonałą reputację. Praskie biuro jest obecnie w pełni zintegrowane z ich międzynarodową siecią składającą się z 44 biur na całym świecie. Obecnie doradztwo prawne jest często jedną z części kompleksowych usług konsultingowych oferowanych dla projektów typu startup, dużych marek lub małych przedsiębiorstw.
Cztery kluczowe punkty
W umowie z inwestorem zdefiniowano cztery kluczowe punkty. Po pierwsze, międzynarodowe i lokalne know-how firmy łączy się w chmurze. Po drugie, każdy z pracowników każdego dnia wyrusza w podróż – do pracy, na strony dokumentów, do skomplikowanych procesów. Po trzecie, prawo oznacza strukturę – sekcje, klauzule i pozycje mają wewnętrzną logikę, uzupełniając się i warunkując wzajemnie. I na końcu podpis – „jasne światło” na końcu tej podróży.
Kolejną ważną inspiracją był proces dopracowywania umowy, w którym precyzyjne sformułowania są absolutnie niezbędne. Podczas sporządzania umowy często używa się zakreślaczy i karteczek post-it, aby ułatwić orientację. Oba te elementy wpłynęły na projekt.
Istotne były również relacje programowo-przestrzenne we wszystkim: od pomieszczeń ciszy i skupienia, po obszary wspólne i przestrzenie dla klientów. Główna oś wizualna przecina lobby i zapewnia widoki na zewnątrz. Dwie osie drugorzędne, prostopadłe do pierwszej, definiują dwa korytarze. Prowadzą one do otwartych przestrzeni z widokami na otaczający krajobraz miasta.
Wnętrza kancelarii Allen & Overy w Pradze
Koncepcja strefowych wnętrz znajduje odzwierciedlenie wewnątrz budynku. Kancelaria zajmuje dwa piętra w biurowcu. Prostopadłe linie dzielą warstwę biurową, a pomiędzy fasadę a szafy na akta wstawiono ścianki działowe. Biurka ustawione przy ścianach działowych zostały zlicowane z metalowymi szafami. Prywatna biblioteka, zespół sal konferencyjnych, taras i otwarta przestrzeń biurowa zajmują cztery narożniki planu. Części pośrednie zostały przypisane do poszczególnych biur. A co z karteczkami post-it? Wykorzystano je zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem – do systemu orientacyjnego, prowadzącego do pokoi poszczególnych osób.
Dopełnieniem wnętrza jest oświetlenie. Liniowe oprawy oświetleniowe dosłownie oplatają całą przestrzeń. Oryginalne lampy z wygiętych czerwonych profili to przysłowiowy podpis pod kontraktem, który projektanci ze Studio Reaktor zawarli z designem!
Projekt: Studio Reaktor | studio-reaktor.com
Zdjęcia: Studio Flusser | studioflusser.com
Zobacz również: Kancelaria Łaszczuk i Wspólnicy | Kancelaria Ożóg Tomczykowski