Dobrzaniecki i … – wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu

Dobrzaniecki i … - wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu

Jak można opowiedzieć o malarzu i jego uczniach? Czy w sposób klasyczny, wypełniając centrum przestrzeni ekspozycyjnej pracami mistrza i promieniście odchodzącymi realizacjami uczniów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w Muzeum Architektury we Wrocławiu na wystawie Dobrzaniecki i …

Jak opowiedzieć o malarzu

Jak można opowiedzieć o malarzu i jego uczniach? Czy należałoby budować hierarchię na podstawie klasyczne rozumienie rozwoju sztuki, zamkniętego w kategorii czasu i następujących po sobie zjawisk? A może zestawienie artystów różnych pokoleń, wyrastających z jednego pnia, stworzy okazję do poszukiwań analogii, wspólnych inspiracji czy właściwych dla tego kręgu rozwiązań?

Piotr Kielan - Pejzaż Ślężański
Piotr Kielan – Pejzaż Ślężański

Każdy z tych pomysłów jest jednakowoż kuszący i zarazem tak bardzo wyeksploatowany. Linearne postrzeganie historii sztuki porządkuje bowiem z jednej strony wiedzę, czyni ją możliwą do zrozumienia i przyswojenia. Jednocześnie jest to dość niebezpieczne. Niesie ze sobą potencjał wątpliwych ocen bazujących na koncepcji nowości, powtarzalności, trawestacji.

Wystawa Dobrzaniecki i …

Spróbujmy zobaczyć fragment wrocławskiego malarstwa, reprezentowanego przez Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego (1946-2020), Piotra Kielana, Normana Smużniaka, Marlenę Promną oraz Joannę Jamrozińską nieco inaczej niż w sposób klasyczny.

Klimczak Dobrzaniecki - Obraz wigilijny
Klimczak Dobrzaniecki – Obraz wigilijny

To artyści połączeni miejscem pracy i hierarchią uczelnianą, relacjami zawodowymi, niekiedy prywatnymi. Bez wątpienia łączy ich wszystkich osoba profesora. Kształcili się w jego towarzystwie, czy też pod jego okiem. Wspólne dla wszystkich jest medium, w którym działają i być może w pewnym momencie skonfrontowali się z tym w jaki sposób Dobrzaniecki widział świat i przekładał go na język sztuki.

Czy sposób filtracji rzeczywistości przez profesora jest w ogóle ważny dla artystów? Czy powinniśmy odbierać ich twórczość przez ten pryzmat? A może po prostu w mocno ponowoczesnej rzeczywistości cytaty, nawiązania i przekształcenia są oczywistością, której w ogóle nie należy nadawać specjalnego znaczenia, zaś artystę trzeba widzieć w sposób wyabstrahowany od mimowolnego, akademickiego dziedzictwa?


Wystawa Dobrzaniecki i …

Kiedy: 17.03-17.05.2022
Gdzie: Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5

Zobacz również: O wyburzeniach polskiej architektury modernistycznej po 1989 roku | Niezwykły mural w centrum Wrocławia projektu OESU

Joanna Jamrozińska - Akryl na płótnie
Joanna Jamrozińska – Akryl na płótnie
Marlena Promna - Szara niwa - fragment 2
Marlena Promna – Szara niwa – fragment 2
Smużniak Norman - bez tytułu
Smużniak Norman