Nowoczesna przestrzeń wystawiennicza w zabytkowym budynku z XIX wieku? Z tym wyzwaniem zmierzyła się Anna Rybacka z pracowni Head Made, projektując kameralną Galerię Tade Makowski na poddaszu Ratusza Muzeum Zamek w Oświęcimiu. Efekt tej subtelnej metamorfozy uwieczniła w swoim obiektywie Joanna Krowiranda.
Poddasze z misją – nowe oblicze dawnej przestrzeni
Galeria Tade Makowski powstała z myślą o uczczeniu pamięci wybitnego malarza urodzonego w Oświęcimiu, ale jej misja sięga znacznie dalej. To miejsce, które ma rozwijać lokalną świadomość kulturową, wzbogacać ofertę muzeum i promować artystyczne dziedzictwo miasta. Przestrzeń zaprojektowano z myślą o prezentacji prac profesjonalnych artystów, a także jako platformę ekspresji dla lokalnej społeczności.
Wyzwaniem dla projektantki było przystosowanie poddasza o skomplikowanej geometrii do funkcji wystawienniczych. Pomieszczenie charakteryzowało się skosami oraz widoczną drewnianą konstrukcją dachu. Dodatkowo w sali znajdował się podest i pochylnia stanowiące strop nad klatką schodową, co dodatkowo komplikowało aranżację. Anna Rybacka postawiła na ujednolicenie kolorystyczne wszystkich płaszczyzn – ścian, sufitów, więźby oraz elementów wyposażenia. Kolor złamanej bieli stał się neutralnym tłem, idealnym do prezentacji różnorodnych eksponatów.
Przestrzeń podporządkowana sztuce
Aby zwiększyć powierzchnię ekspozycyjną, w galerii zastosowano wolnostojące ścianki muzealne i miejscowe zabudowy. Istniejący podest i pochylnia zyskały nowe życie dzięki wykończeniu bieloną posadzką drewnianą oraz stopniami z litego drewna bielonego, które teraz mogą służyć jako miejsce ekspozycji prac przestrzennych.
Galeria została wyposażona w funkcjonalną ladę, która podczas wernisaży pełni rolę punktu informacyjnego, a na co dzień służy jako praktyczny schowek. Projektantka zadbała również o profesjonalne oświetlenie – niezbędny element każdej przestrzeni wystawienniczej, który pozwala wydobyć walory prezentowanych dzieł.
Przedsionek sztuki – hol jako integralna część ekspozycji
Przemyślanej aranżacji wymagał również niewielki hol poprzedzający wejście do galerii. Ściana tego pomieszczenia stała się idealnym miejscem na umieszczenie logo galerii – liternictwo zainspirowane odręcznym podpisem Tadeusza Makowskiego zostało zakomponowane na tle płaszczyzny surowego tynku, tworząc subtelny, a jednocześnie wyrazisty akcent.

Charakter holu podkreślają kinkiety ze szklanym kloszem na stalowej podstawie od Tamo Design. Funkcjonalność przedsionka dopełnia zaprojektowana specjalnie do tego wnętrza ławka, która jest jednocześnie praktycznym siedziskiem i dyskretnym schowkiem.
Meble z charakterem – dopełnienie wystawienniczej przestrzeni
Wszystkie meble w galerii zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o tym wnętrzu. Ich zaoblone kształty sprawiają, że miękko wpisują się w przestrzeń, tworząc harmonijną całość. Zastosowane materiały – lite drewno na blatach i lakierowane fronty w odcieniu złamanej bieli – doskonale współgrają z ogólną kolorystyką wnętrza, podkreślając jego jednolity, stonowany charakter.
Dzięki tej przemyślanej aranżacji, poddasze Ratusza Muzeum Zamek w Oświęcimiu zyskało nową funkcję, stając się przestrzenią, która jednocześnie upamiętnia postać wybitnego malarza i otwiera nowy rozdział w kulturalnym życiu miasta. Inauguracyjna wystawa zatytułowana „Autoportret”, prezentująca prace 38 artystów w różnych technikach i formatach, była doskonałym potwierdzeniem funkcjonalności i estetyki nowej przestrzeni.
Projekt Anny Rybackiej z pracowni Head Made pokazuje, jak z szacunkiem do historycznej tkanki budynku można stworzyć nowoczesną, funkcjonalną przestrzeń wystawienniczą.
Zobacz również:
- Poruszający mural w Gdańsku – wsparcie dla osób walczących z alkoholizmem
- nie_koniec / un_end hasłem Łódź Design Festival 2025