Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne” w Muzeum Manggha

Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne” w Muzeum Manggha

24 października 2025 roku w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie otworzono wystawę Shigeru Bana, która będzie prezentowana przez pięć miesięcy. Pokazuje ona bogactwo dorobku twórcy, w tym innowacyjność w użyciu materiałów, w szczególności drewna i tektury, otwierające oczy nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, zaskakujące niekiedy złożonością, a czasem prostotą relacje przestrzenne oraz różnorodność realizowanych tematów projektowych sięgających od willi dla najbogatszych i siedzib wielkiego biznesu, poprzez publiczne obiekty kultury i projekty wystaw, po obiekty odpowiadające na palące potrzeby społeczne wynikające z dramatycznych wydarzeń takich jak trzęsienia ziemi czy wojny.

Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne”

Wystawa, która wypełniła dwa piętra Galerii Europa – Daleki Wschód, będącej częścią Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha, składają się liczne przywiezione z Japonii i z Francji oryginalne makiety, rekonstrukcje kilku mniejszych realizacji Shigeru Bana, liczne rysunki i fotografie, a także tabele i diagramy.

Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne” w Muzeum Manggha
Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne” w Muzeum Manggha

Firma Shigeru Ban Architects posiada trzy biura projektowe: w Tokio, w Paryżu i w Nowym Jorku. Shigeru Ban studiował architekturę na dwóch amerykańskich uczelniach – Southern California Institute of Architecture w Los Angeles i Cooper Union School of Architecture w Nowym Jorku. Prowadzi bądź prowadził zajęcia na licznych uczelniach architektonicznych w Japonii, w Stanach Zjednoczonych i we Francji. Jest też konsultantem Organizacji Narodów Zjednoczonych, a w latach 2021-2024 był uczestnikiem Okrągłego Stołu Nowego Europejskiego Bauhausu – przedsięwzięcia funkcjonującego z inicjatywy przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.

Liczne współprace i relacja z Polską

Droga zawodowa Shigeru Bana naznaczona jest licznymi współpracami, które były dla japońskiego twórcy źródłem inspiracji. Wśród jego mistrzów byli Arata Isozaki – architekt między innymi krakowskiego Muzeum Manggha, czy architekt nowatorskich struktur Frei Otto. Shigeru Ban współpracuje także z osobami związanymi z miejscami, dla których tworzy. Powołana przez niego organizacja Voluntary Architects Network reaguje na sytuacje kryzysowe. W odpowiedzi na nie Shigeru Ban realizuje projekty społeczne we współpracy z ludźmi będącymi blisko terenów, gdzie są one potrzebne.

Simose Art Museum, Japonia, 2023, fot. Hiroyuki Hirai
Simose Art Museum, Japonia, 2023, fot. Hiroyuki Hirai

Zainteresowanie realizacją projektów o znaczeniu społecznym doprowadziło do powstania relacji Shigeru Bana z Polską. Chęć odpowiedzi na potrzeby osób dotkniętych nasileniem się rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie spowodowała, że w 11 miejscach w Polsce zastosowane zostały opracowane w pracowni japońskiego architekta parawany Paper Partition System, a także przygotowane zostały elementy systemu zastosowane w 12 miejscach w Ukrainie. Rury tekturowe użyte jako elementy Paper Partition System na terenie Polski i Ukrainy zostały podarowane przez polski odział firmy Corex.

Udział w zastosowaniu Paper Partition System miało ponad 150 osób z Polski i przybyłych do Polski z innych krajów. Wysłane do Ukrainy zasłony zastosowane jako część systemu zostały podarowane przez liczne osoby i instytucje. Zespół Jerzego Łątki z Politechniki Wrocławskiej prowadzi prace badawczo-wdrożeniowe związane z kolejnymi projektami Shigeru Bana. Wystawa Shigeru Bana w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Mangghastanie się ważnym wydarzeniem dla polskich architektów i wszystkich osób zainteresowanych architekturą. Sposób jej przygotowania sprawi, iż będzie interesująca zarówno dla profesjonalistów, jak i dla szerokiego grona publiczności.

Cardboard Cathedral, Nowa Zelandia, 2013, foto Stephen Goodenough
Mt.Fuji World Heritage Centre, Japonia, 2017, foto Hiroyuki Hirai

Kim jest Shigeru Ban?

Shigeru Ban urodził się w 1957 roku w Tokio. Architekturę studiował w Stanach Zjednoczonych: w Southern California Institute of Architecture i Cooper Union School of Architecture, której jest absolwentem. Pracę jako architekt rozpoczął w 1982 roku w pracowni Araty Isozakiego. W 1985 roku założył pracownię Shigeru Ban Architects. W 1995 roku został konsultantem Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (UNHCR), a także założył organizację Voluntary Architects’ Network (VAN) zajmującą się niesieniem wsparcia podczas katastrof. Efektem działalności humanitarnej Shigeru Bana jest wiele realizacji odpowiadających na nagłe potrzeby, w tym wielokrotnie realizowane rozwiązania systemowe, takie jak parawany Paper Partition System zapewniające namiastkę prywatności w miejscach tymczasowego zakwaterowania czy domki Paper Log House o ścianach z rur tekturowych.

Shigeru Ban, portret
Shigeru Ban, portret

Wśród jego dzieł są: Centrum Pompidou w Metzu, Muzeum Sztuki Prefektury Ōita, Centrum Dziedzictwa Góry Fudżi w Shizuoce, centrum muzyki La Seine Musicale, Muzeum Simose w Hiroszimie oraz pawilony na wystawach światowych Expo 2000 w Hanowerze i Expo 2025 w Osace. Jego działalność cechuje nowatorskie zastosowanie rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów – w szczególności drewna i papieru. Uhonorowany licznymi odznaczeniami i nagrodami, w tym: francuskim Wielkim Złotym Medalem Akademii Architektury (Grande Médaille d’or de l’Académie d’architecture, 2004), Wielką Nagrodą Architektonicznego Instytutu Japonii (2009), Orderem Sztuki i Literatury (Ordre des Arts et des Lettres) w stopniu komandora (2014), Architektoniczną Nagrodą Pritzkera (2014), japońskim Medalem Honorowym z fioletową wstęgą (2017), Nagrodą Sprawiedliwości Społecznej im. Matki Teresy z Kalkuty (2017), Nagrodą Księżnej Asturii w dziedzinie Zgody (2022), Nagrodą Dyplomacji Kulturalnej Meridian (2022), Światową Nagrodą Kultury ku pamięci Jego Cesarskiej Wysokości Księcia Takamatsu (2024). W latach 2021–2024 był jednym z uczestników Okrągłego Stołu Nowego Europejskiego Bauhausu. Prowadził zajęcia na wielu uczelniach. Obecnie jest profesorem Uniwersytetu Artystycznego Kioto oraz specjalnym profesorem wizytującym Instytutu Technicznego Shibaura.

Kuratorzy wystawy Wystawa „SHIGERU BAN. Architektura i działania społeczne” w Muzeum Manggha

Hubert Trammer

Hubert Trammer (1975) to architekt, nauczyciel i publicsta. Sędzia i współorganizator konkursów architektonicznych. Nominujący do edycji 2015, 2019, 2022 i 2024 Nagrody Architektonicznej Unii Europejskiej im. Ludwiga Miesa van der Rohe. Współlaureat konkursów architektonicznych z Archigrest i Toposcape.

Hubert Trammer - foto Tomasz Hołod
Hubert Trammer – foto Tomasz Hołod

Współpraca między innymi z: Urzędami Miast Lublin, Lwów, Mikołajów, Puławy, Strasburg, Warszawa i Wrocław, Komisją Europejską, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, niemieckim Federalnym Ministerstwem Edukacji i Nauki, czasopismami Architektura-murator i A10 – New European Architecture, Shigeru Ban Architects, Volunteer Architects Network, Ro3kvit Urban Coalition for Ukraine, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki, Fundacją Twórców Architektury, Stowarzyszeniem Architektów Polskich SARP, Litewską Unią Architektów, holenderską fundacją Architectuur Lokaal, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Studentów Architektury OSSA, ukraińską organizacją Misto Reboot z Łucka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Osiedli Mieszkaniowych w Lublinie, Galerią Sztuki Współczesnej Wozownia w Toruniu, Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Wydziałem Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej, Wydziałami Architektury Politechnik Warszawskiej i Białostockiej, oraz ETH Zürich.

Dominik Lisik

Dominik Lisik (1984) to projektant i krytyk dizajnu urodzony w Krakowie. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Form Przemysłowych i równolegle Wydział Architektury Wnętrz na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Studiował architekturę w londyńskiej Architectural Association School of Architecture zaś pracę doktorską obronił na Wydziale Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Projektant zajmuje się krytyką i promocją polskiego dizajnu i architektury w kraju oraz poza jego granicami.

Dominik Lisik - foto Agnieszka Fiejka
Dominik Lisik – foto Agnieszka Fiejka

Jest autorem wielu krytycznych tekstów i wywiadów przygotowanych dla kwartalnika projektowego 2+3D, miesięcznika Architektura-Murator, a także internetowego pisma Formy. Dominik Lisik jest współautorem angielskojęzycznego albumu „Polish Design: Uncut” opisującego polski dizajn po roku 2000 powstałego dla Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie oraz polskiej wersji tej publikacji wydanej przez kwartalnik 2+3D. Projektant od lat zajmuje się badaniami nad kulturą Japońską pod kątem tradycyjnego rzemiosła, wzornictwa, a także historycznej i współczesnej architektury. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha gdzie realizuje kompleksowe wystawy. Prowadził również wykłady o współczesnym dizajnie w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK i Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie.

Zobacz również:

Paper Temporary Shelter, Filipiny, 2014, foto Voluntary Architects Network
Paper Temporary Shelter, Filipiny, 2014, foto Voluntary Architects Network
Paper Emergency Shelters for United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), Rwanda, 1999, Shigeru Ban Architects
Paper Emergency Shelters for United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), Rwanda, 1999, Shigeru Ban Architects
Centre Pompidou Metz, Francja, 2010, Shigeru Ban Architects
Centre Pompidou Metz, Francja, 2010, Shigeru Ban Architects
Maui Paper Log House, USA, 2023, Shigeru Ban Architects
Maui Paper Log House, USA, 2023, Shigeru Ban Architects
Mt.Fuji World Heritage Centre, Japonia, 2017, foto Hiroyuki Hirai
Mt.Fuji World Heritage Centre, Japonia, 2017, foto Hiroyuki Hirai