Zespół specjalistów z Politechniki w Pradze stworzył ciekawy projekt mostu w Příborze zbudowanego z nowej odmiany betonu. Zobacz efekt ich pracy! Betonowy most w Příborze Niewielki most łączy ze sobą dwa brzegi rzeki Lubiny położonej w morawskim Příborze. Zaprojektowano go kładąc nacisk na minimalizm i wykorzystanie materiałów bardzo dobrej jakości. Prosta, geometryczna forma pozbawiona zbędnych ozdób i niepotrzebnych elementów najpełniej oddziałuje na zmysły przechodniów. Przy budowie wykorzystano najstarszy i najbardziej podstawowy archetyp mostu – kamienną, prostą bryłę łączącą dwa brzegi rzeki. Betonowy most w Příborze – foto BoysPlayNice Konstrukcję wykonano z błyszczącego, polerowanego betonu, dzięki czemu powierzchnia mostu wygląda jak wykonana ze szlachetniejszego materiału. Okrągłe pręty ze stali nierdzewnej tworzą balustradę. Szeroka i masywna poręcz zbudowana jest z drewna pokrytego warstwą lakieru. Ukryto w niej lampki oświetlające całą konstrukcję. Most w Příborze jest unikatową budowlą. To pierwsza tego rodzaju segmentowa konstrukcja powstała na terenie Republiki Czeskiej. Kładkę zaprojektowano jako prostą belkę o rozpiętości 35 metrów, która powstała przez złączenie pięciu dwukomorowych segmentów o wymiarach 7,2 x 2,5 x 0,8 metra. Dzięki temu konstrukcja ma niezwykły współczynnik smukłości wynoszący 1:44. Betonowy most w Příborze w Czechach – foto BoysPlayNice Most z betonu Podstawowym materiałem konstrukcyjnym jest beton UHPFRC klasy C110/130 zbrojony rozproszonymi włóknami stalowymi. Ten kompozytowy materiał o wysokiej wytrzymałości (Ultra High Performance Fiber Reinforced Concrete) został opracowany w Instytucie Kloknera na Praskiej Politechnice. Jego nadzwyczajne właściwości mechaniczne (wytrzymałość na ściskanie rzędu 120-180 MPa i wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu rzędu 20-40 MPa) oraz plastyczność pozwalają na projektowanie nowych konstrukcji o specyficznych parametrach i unikalnych kształtach. Wyjątkowy betonowy most w Czechach – foto BoysPlayNice Jednocześnie żywotność tego materiału przewyższa żywotność podobnych konstrukcji wykonanych z tradycyjnego betonu. Wyjątkowa wytrzymałość UHPFRC sprawia, że konstrukcja mostu nie musi być impregnowana i zabezpieczona dodatkowymi powierzchniami osłonowymi. Dwadzieścia dużych bloków styropianowych użytych w konstrukcji pozwala zmniejszyć jej ciężar. Segmenty mostu są mocowane wzdłużnymi kablami sprężającymi prowadzonymi w żebrach podłużnych wewnętrznej kratownicy. Sprężanie rozwiązano w niekonwencjonalny dla konstrukcji segmentowych sposób – za pomocą parabolicznie uniesionych kabli. Most zabezpieczony jest unikalnym systemem linami sprężającymi. Całość wsparta jest na podporach za pomocą par łożysk walcowych o średnicy 200 mm. Projekt pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej – foto BoysPlayNice Instytut Kloknera z Politechniki Praskiej Twórcami konstrukcji jest zespół często współpracujących ze sobą pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej. Autorzy zajmują się projektowaniem architektonicznym i konstrukcyjnym. W dotychczasowej karierze zaprojektowali już kilka podobnych konstrukcji mostowych z wykorzystaniem technologii UHPFRC. Zaliczyć do nich można na przykład most Holešovice-Karlín w Pradze, most w Lužcu nad Vltavou czy most nad Potokiem Dřetovickim. Zdjęcia: BoysPlayNice Zobacz również: Chata w dolinie rzeki Kamenice | Atelier Villa – prywatna rezydencja na wzgórzu Most w Czechach – foto BoysPlayNice Most w Příborze – foto BoysPlayNice Most projektu pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej – foto BoysPlayNice Most projektu pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej – foto BoysPlayNice Betonowy most w Příborze – foto BoysPlayNice Most projektu pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej – foto BoysPlayNice Projekt pracowników Instytutu Kloknera z Politechniki Praskiej – foto BoysPlayNice Niewielki most łączy ze sobą dwa brzegi rzeki Lubiny położonej w morawskim Příborze Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Napisane przez Marcin Kieliszek Redaktor w PLN Design Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Label {} [+] Imię* E-mail* 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments