W odległości stu kilometrów od Pekinu, u podnóża góry Taihang, położona jest wioska Tiangang, która jest swoistym placem zabaw dla architektów. Jej okolica przeszła niedawno gruntowną transformację wzbogacając się o wiele nowoczesnych budynków. Jednym z nich jest Centrum Sztuki Tiangang zbudowane na planie koła.
Centrum Sztuki Tiangang
Oryginalna, kolista konstrukcja przyszłej galerii położona była wśród gór i rzek na obrzeżach wioski Tiangang. Architekci z biura SYN Architects postanowili wyburzyć część budynku i nadać mu więcej lekkości i nowoczesności. Powstała smukła bryła wznosząca się po spirali wzdłuż wewnętrznego łuku budowli. Powstała zrównoważona wizja architektoniczna oparta o kolistą podstawę, tworząca doskonałe warunki do podziwiania dzieł sztuki, a zarazem sama będąca takim dziełem.
Budowla może być postrzegana jako meteforyczne przedstawienie orientalnej filozofii przyrody, według której wszystkie żywioły – niebo, ziemia, powietrze, woda oraz ludzie istnieją we wzajemnej harmonii. Centrum Sztuki Tiangang stało się naturalnym przedłużeniem krajobrazu wzmacniającym kontekst kulturowy. Będąc miejscem promującym sztukę, jednocześnie tworzy pomost pomiędzy industrialnym widokiem miasta a sielskim krajobrazem wsi.
Geometryczna forma budynku
Główna bryła budynku pokryta została białą, ziarnistą farbą. Czystość koloru łączy się z czystością geometrycznej formy. Galeria stała się rodzajem ogromnej, białej soczewki przyciągającej światło słoneczne. Rzeźbiarska forma budynku łączy się w naturalny sposób z pobliskimi polami ryżowymi i wioskami.
Półokrągły łuk – pozostałość oryginalnego budynku – skierowany jest ku brzegowi rzeki i odległym górom. Umieszczono w nim 14 pokoi gościnnych, z których roztacza się wspaniały widok na okolicę. Po drugiej, zwróconej w stronę wioski stronie, znalazła się przestrzeń publiczna – recepcja i zaplecze gastronomiczne. Środek konstrukcji zajmuje wielka, okrągła sala wystawowa.
Architektura galerii sztuki musi być dostosowana do jak najlepszego eksponowania dzieł różnego rodzaju. Dlatego też sala wystawowa, kręte korytarze, taras na dachu i zewnętrzny obszar tworzą bryłę w kształcie spiralnego wiru. Takie rozwiązanie zapewnia różnorodne przestrzenie o różnych wymiarach i warunkach oświetleniowych. Część ścian wykonanych jest z przyciemnianego szkła, które umożliwia swobodny dopływ światła dziennego.
Połączenie betonu i stali
Odwiedzający wchodząc do Centrum Sztuki Tiangang pod dużym, wspornikowym zadaszeniem, omijają galerię kolumn, aby dotrzeć do miejsca, w którym zaczyna się spiralna rampa prowadząca w górę. Po drodze mogą obserwować dzieła sztuki, natomiast na szczycie znajduje się otwarta platforma widokowa, z której goście mogą podziwiać panoramę gór i pobliskich wiosek.
Projektanci z SYN Architects wykorzystali w projekcie oryginalną podstawę, zbudowaną z betonu. Na niej osadzili nową konstrukcję, którą zrobiono ze stali. Dzięki zastosowaniu tego materiału możliwe stało się stopniowe wykręcenie i pochylenie fasady budynku. Stare kolumny nie byłyby w stanie wytrzymać obciążeń – dlatego też dodano nowe. Problem inżynieryjny przekształcono jednak w estetyczny atut. Na pierwszy rzut oka przypadkowo rozmieszczone kolumny tworzą artystyczny obiekt – rodzaj naturalnie rosnącej, stalowej dżungli.
Oprócz stali i betonu do dekoracji wnętrza wykorzystano drewno. Dzięki temu zabiegowi budynek zachowuje prostotę i spójność formy, jednocześnie oferując bogate doznania wizualne. Zakrzywiony świetlik zapewnia równomierne oświetlenie przestrzeni, tworząc plastyczne efekty światłocienia i sprawiając, że światło staje się niejako kolejnym materiałem konstrukcyjnym.
Centrum Sztuki Tiangang zaprojektowane przez SYN Architects stało się bardzo ważnym elementem miejscowego krajobrazu. Odbierane początkowo przez mieszkańców jako budynek “dziwaczny, ale piękny” przyciągnęło szeroki strumień artystów, turystów i inwestorów. Dzięki niemu i innym dziełom nowoczesnej architektury wioska zmieniła się w jeden z ważniejszych kurortów wypoczynkowych dla mieszkańców Pekinu.
Projekt: SYN Architects | bau-jl.com
Zdjęcia: Zheng Yan
Zobacz również: Baskijski dom dla rodziny | Internal Landscape Villa