W odległości stu kilometrów od Pekinu, u podnóża góry Taihang, położona jest wioska Tiangang, która jest swoistym placem zabaw dla architektów. Jej okolica przeszła niedawno gruntowną transformację wzbogacając się o wiele nowoczesnych budynków. Jednym z nich jest Centrum Sztuki Tiangang zbudowane na planie koła. Spis treści Centrum Sztuki TiangangGeometryczna forma budynkuPołączenie betonu i stali Centrum Sztuki Tiangang Oryginalna, kolista konstrukcja przyszłej galerii położona była wśród gór i rzek na obrzeżach wioski Tiangang. Architekci z biura SYN Architects postanowili wyburzyć część budynku i nadać mu więcej lekkości i nowoczesności. Powstała smukła bryła wznosząca się po spirali wzdłuż wewnętrznego łuku budowli. Powstała zrównoważona wizja architektoniczna oparta o kolistą podstawę, tworząca doskonałe warunki do podziwiania dzieł sztuki, a zarazem sama będąca takim dziełem. Centrum Sztuki Tiangang Budowla może być postrzegana jako meteforyczne przedstawienie orientalnej filozofii przyrody, według której wszystkie żywioły – niebo, ziemia, powietrze, woda oraz ludzie istnieją we wzajemnej harmonii. Centrum Sztuki Tiangang stało się naturalnym przedłużeniem krajobrazu wzmacniającym kontekst kulturowy. Będąc miejscem promującym sztukę, jednocześnie tworzy pomost pomiędzy industrialnym widokiem miasta a sielskim krajobrazem wsi. Geometryczna forma budynku Główna bryła budynku pokryta została białą, ziarnistą farbą. Czystość koloru łączy się z czystością geometrycznej formy. Galeria stała się rodzajem ogromnej, białej soczewki przyciągającej światło słoneczne. Rzeźbiarska forma budynku łączy się w naturalny sposób z pobliskimi polami ryżowymi i wioskami. Centrum Sztuki Tiangang projektu SYN Architects Półokrągły łuk – pozostałość oryginalnego budynku – skierowany jest ku brzegowi rzeki i odległym górom. Umieszczono w nim 14 pokoi gościnnych, z których roztacza się wspaniały widok na okolicę. Po drugiej, zwróconej w stronę wioski stronie, znalazła się przestrzeń publiczna – recepcja i zaplecze gastronomiczne. Środek konstrukcji zajmuje wielka, okrągła sala wystawowa. Z budynku roztacza się piękny widok na okolicę Architektura galerii sztuki musi być dostosowana do jak najlepszego eksponowania dzieł różnego rodzaju. Dlatego też sala wystawowa, kręte korytarze, taras na dachu i zewnętrzny obszar tworzą bryłę w kształcie spiralnego wiru. Takie rozwiązanie zapewnia różnorodne przestrzenie o różnych wymiarach i warunkach oświetleniowych. Część ścian wykonanych jest z przyciemnianego szkła, które umożliwia swobodny dopływ światła dziennego. Połączenie betonu i stali Odwiedzający wchodząc do Centrum Sztuki Tiangang pod dużym, wspornikowym zadaszeniem, omijają galerię kolumn, aby dotrzeć do miejsca, w którym zaczyna się spiralna rampa prowadząca w górę. Po drodze mogą obserwować dzieła sztuki, natomiast na szczycie znajduje się otwarta platforma widokowa, z której goście mogą podziwiać panoramę gór i pobliskich wiosek. Galeria kolumn w Centrum Sztuki Tiangang Projektanci z SYN Architects wykorzystali w projekcie oryginalną podstawę, zbudowaną z betonu. Na niej osadzili nową konstrukcję, którą zrobiono ze stali. Dzięki zastosowaniu tego materiału możliwe stało się stopniowe wykręcenie i pochylenie fasady budynku. Stare kolumny nie byłyby w stanie wytrzymać obciążeń – dlatego też dodano nowe. Problem inżynieryjny przekształcono jednak w estetyczny atut. Na pierwszy rzut oka przypadkowo rozmieszczone kolumny tworzą artystyczny obiekt – rodzaj naturalnie rosnącej, stalowej dżungli. Oprócz stali i betonu do dekoracji wnętrza wykorzystano drewno. Dzięki temu zabiegowi budynek zachowuje prostotę i spójność formy, jednocześnie oferując bogate doznania wizualne. Zakrzywiony świetlik zapewnia równomierne oświetlenie przestrzeni, tworząc plastyczne efekty światłocienia i sprawiając, że światło staje się niejako kolejnym materiałem konstrukcyjnym. Do dekoracji wnętrz wykorzystano stal, beton i drewno Centrum Sztuki Tiangang zaprojektowane przez SYN Architects stało się bardzo ważnym elementem miejscowego krajobrazu. Odbierane początkowo przez mieszkańców jako budynek “dziwaczny, ale piękny” przyciągnęło szeroki strumień artystów, turystów i inwestorów. Dzięki niemu i innym dziełom nowoczesnej architektury wioska zmieniła się w jeden z ważniejszych kurortów wypoczynkowych dla mieszkańców Pekinu. Projekt: SYN Architects | bau-jl.comZdjęcia: Zheng Yan Zobacz również: Baskijski dom dla rodziny | Internal Landscape Villa Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Napisane przez Marcin Kieliszek Redaktor w PLN Design Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Website Label {} [+] Imię* E-mail* Website 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments