Charlotte Perriand to paryżanka, która od najmłodszych lat zafascynowana była projektowaniem. Współpracowniczka Le Corbusiera. Kobieta, która przy projektowaniu wnętrz korzystała z typowo “męskich” materiałów, takich jak stal i aluminium, a w swoich dziełach łączyła ze sobą minimalizm, funkcjonalność i elementy kultury Dalekiego Wschodu. Poznaj sylwetkę tej wyjątkowej kobiety! Spis treści Charlotte Perriand – młodzieńcze lataBar sous le Toit, czyli Bar pod dachemPraca u Le CorbusieraProjektantka egalitarnaNowy etap kariery i fascynacja OrientemPrace nad Jednostką MieszkaniowąMiędzynarodowe wyzwaniaOśrodek Les Arcs Charlotte Perriand – młodzieńcze lata Charlotte Perriand przyszła na świat 24 października 1903 w Paryżu w rodzinie krawców. Już w dzieciństwie wykazywała się zamiłowaniem do rysunku i sporym talentem, który zauważył jej nauczyciel rysunku. Naturalnym wyborem stała się dla niej szkoła projektowania – École de L’Union Centrale des Arts Décoratifs, w której uczyła się przez pięć lat (1920-1925). Charlotte Perriand Przyszła projektantka wykazywała się dużą chęcią do nauki, biorąc udział w pozaszkolnych branżowych warsztatach i wykładach. Jej prace zostały bardzo szybko docenione. Już w 1925 projekty młodej Charlotte Perriand pokazano na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa. Część jej projektów trafiła też za sprawą jej wykładowcy – Maurica Dufrêne – do Galerii Lafayette. Bar sous le Toit, czyli Bar pod dachem Kariera Charlotte Perriand zaczęła się krótko po ukończeniu studiów. W czasie remontu własnego mieszkania zaprojektowała ona w nim nowoczesny i minimalistyczny wystrój, którego głównym elementem stał się aluminiowy bar z chromowanymi i szklanymi dodatkami. Pokazany na paryskim Salonie Jesiennym (Salon d’Automne) projekt zebrał bardzo pochlebne recenzje krytyków. O pracy młodej paryżanki zaczęto mówić w kręgach artystów, chwaląc jej nowatorskie podejście i wykorzystanie surowych, zgodnych z duchem epoki materiałów. Charlotte Perriand – Bar sous le Toit Bar sous le Toit, czyli Bar pod dachem stał się także dziełem, dzięki któremu młoda Charlotte Perriand nawiązała współpracę z jednym z najważniejszych modernistycznych architektów – Le Corbusierem. Zafascynowana jego książkami i spojrzeniem na nowoczesną architekturę, próbowała znaleźć pracę w jego studiu. Jej starania zakończyły się jednak niepowodzeniem. Słynny projektant zbył młodą kobietę słynnymi słowami – „nie haftujemy tu poduszek”. Niecały miesiąc później Le Corbusier odwiedził Salon Jesienny i zachwycił się projektem Charlotte Perriand, który idealnie pasował do jego koncepcji masowych i nowoczesnych mieszkań. Marzenie o współpracy z legendarnym projektantem stało się faktem. Praca u Le Corbusiera Przez kolejne dziesięć lat w studiu Le Corbusiera przy Rue de Sèvres powstawały meble zaprojektowane przez Charlotte Perriand. Twórców łączyło zamiłowanie do minimalizmu, funkcjonalizmu i nowoczesnych materiałów. Rok po rozpoczęciu współpracy powstała słynna seria mebli zgodnych z filozofią “krzesła – maszyny do siedzenia”. Każde z trzech zaprojektowanych krzeseł miało inny kształt i pełniło inną, wyspecjalizowaną funkcję. Model B301 stworzono z myślą o spotkaniach towarzyskich i rozmowach przy stole. LC2 Grand Comfort, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone było do odpoczynku. Natomiast horyzontalny model B306 służył krótkiej drzemce. Meble posiadały bardzo nowoczesne kształty, a ich szkielet stanowiła stalowa rama, której elementy poddano chromowaniu i niklowaniu. Charlotte Perriand & Le Corbusier Projektantka egalitarna W latach trzydziestych projektantka związała się z populistycznymi i lewicującymi ugrupowaniami, co odbiło się echem w jej projektach. Drogi chrom i podobne materiały zostały zastąpione powszechnie dostępnym i tanim drewnem z naturalnymi dodatkami. W projektach z tego okresu można dostrzec inspirację sztuką ludową i rękodzielnictwem. W 1935 Charlotte Perriand i Le Corbusier zaprezentowali je na Wystawie Międzynarodowej odbywającej się w Brukseli. Le Corbusier & Charlotte Perriand in the 1929 Salon d’Automne Prace Charlotte Perriand stały się znane, a sama artystka zyskała uznanie w środowisku twórców. Na początku lat trzydziestych przyjęto ją do Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej – organizacji promującej modernistyczne trendy w architekturze. W tym czasie kilka razy odwiedziła Moskwę, biorąc udział w pracach Kongresu. Nowy etap kariery i fascynacja Orientem W 1937 roku architektka rozstała się ze studiem Le Corbusiera i rozpoczęła nowy etap w karierze. Zaczęła współpracę z kubistą Fernandem Légerem, z którym zaprojektowała pawilon na Wystawę Paryską. W tym samym roku opracowała projekt słynnego ośrodka sportów zimowych w Savoie. Wykorzystała w nim naturalne materiały, a sam budynek powstał według rewolucyjnej wówczas, koncepcji minimalnego wpływu na środowisko przyrodnicze. Projektantka i architektka Charlotte Perriand Przed wybuchem wojny Charlotte Perriand nawiązała współpracę z Jeanem Prouvé, specjalistą w dziedzinie projektowania detali z metalu. W tym czasie zainteresowała się koncepcjami masowej produkcji mebli. Pracowała też nad rozwiązaniami dla wojska – na przykład budynkami koszarowymi. Szybka klęska Francji zmusiła projektantkę do emigracji. W 1940 udała się do Japonii, gdzie została doradcą w Ministerstwie Handlu i Przemysłu. Pobyt w kraju kwitnącej wiśni zaowocował zainteresowaniem orientalną architekturą, naturalnymi materiałami i rękodziełem. Architektka studiowała zabytkowe budownictwo i wykorzystanie w nim drewna, tkanin i elementów bambusowych. Japoński, minimalistyczny styl inspirowany filozofią zen bardzo odpowiadał artystce. Doceniała też szacunek dla przyrody w architekturze tego kraju. W 1941 zorganizowała nawet wspólną wystawę w Tokio, na której prezentowano jej projekty wraz z meblami miejscowych rzemieślników. Architektka i projektantka Charlotte Perriand Niestety, zmienne losy wojny spowodowały, że musiała opuścić Cesarstwo. Przez kilka następnych lat mieszkała w Wietnamie, gdzie pogłębiała studia nad orientalną sztuką. W 1946 roku wróciła do Francji, w czasie, kiedy zniszczona kataklizmem Europa potrzebowała setek tysięcy nowych domów. Prace nad Jednostką Mieszkaniową Był to czas idealny dla modernistów. Koncepcja masowej produkcji domów i ich wyposażenia, prostych, funkcjonalnych i pozbawionych nadmiernego przepychy trafiła na podatny grunt. W Marsylii powstał projekt pierwszego masowego budynku mieszkalnego – Jednostki Mieszkaniowej Le Corbusiera. Do setek mieszkań potrzebne były meble – zaprojektowała je Charlotte Perriand. Charlotte Perriand, Pair of Stools from Les Arcs, France, 1962 Najsłynniejsza była modułowa kuchnia – nowatorski i odważny projekt złożony z regulowanych szafek i blatów, których ułożenie można było zmieniać. Wyposażona w nią została większość mieszkań w słynnej Unité d’habitation. Jak we wszystkich swoich dziełach, Perriand starała się stawiać na pierwszym miejscu funkcjonalność. Mebel miał przede wszystkim służyć człowiekowi. Zgodnie z jej filozofią lepsze projekty pomagają w tworzeniu lepszego społeczeństwa. Te słowa miały szczególną moc kilka lat po wojennym koszmarze. Międzynarodowe wyzwania W kolejnych latach Charlotte Perriand współpracowała z różnymi projektantami i architektami, tworząc we Francji i poza jej granicami. Efektem jej pracy był ośrodek narciarski w Méribel, francuska część wystawy Mediolańskie Trienalle czy Hotel de France powstały na terenie Konakry w dzisiejszej Gwinei. Charlotte Perriand, Chalet Perriand, Méribel les Allues, France, 1960-61 W 1957 zaprojektowała jeden z budynków w kompleksie ONZ w Genewie. Dwa lata później wraz z Le Corbusierem i brazylijskim architektem Lucio Costą stworzyła wnętrza akademika dla studentów z Brazylii na Międzynarodowym Uniwersytecie w Paryżu. Z kolei w roku 1960 współpracowała z Ernő Goldfingerem nad projektem Francuskiego Biura Turystycznego w Londynie. Jej kolejnym projektem realizowanym w kilku krajach było przeprojektowanie wystroju biur linii lotniczych Air France w Londynie, Paryżu oraz Tokio. Ośrodek Les Arcs Największym dziełem Charlotte Perriand był projekt ośrodka narciarskiego Les Arcs we francuskiej miejscowości Savoie położonej w Alpach. Prace nad nim zaczęły się w latach 60. i trwały ponad dekadę. Modernistyczne budynki o kształcie schodkowym położone są na zboczu góry, wtapiając się w krajobraz. Położony wysoko w górach ośrodek składa się z wielu budynków, w tym Arc 1600, Arc 1800 i Arc 2000 stworzonych przez francuską projektantkę. Pomieszczenia dla gości są przestronne i pełne przeszkleń, które otwierają przestrzeń na otaczające ośrodek górskie krajobrazy. Wnętrza są za to wyjątkowo skromnie wyposażone – przyjeżdżający tu goście i tak większość czasu spędzają na świeżym powietrzu. Charlotte Perriand – Les Arcs Les Arcs był ostatnim i największym dziełem Charlotte Perriand, która w ostatnich latach życia nie zajmowała się już nowymi projektami. W latach 80. i 90. odbyło się kilka jej retrospektywnych wystaw, w 1998 roku wydała też autobiografię zatytułowaną “Une Vie de Création”. Rok później zmarła w Paryżu w wieku 96 lat. Charlotte Perriand – Une Vie de Création Charlotte Perriand pozostawiła po sobie wiele przełomowych projektów, ale przede wszystkim była wyznawczynią idei, że lepsze projekty pomagają w tworzeniu lepszego społeczeństwa. Jej minimalistyczne wnętrza i projekty mebli zawsze były przede wszystkim funkcjonalne, stworzone z myślą o spełnianiu potrzeb korzystających z nich ludzi. Ta pionierka nowoczesności wyróżniała się odwagą i konsekwencją wśród współczesnych artystów designu. Wiele z jej kultowych prac sprzedawanych jest do dzisiaj, a te najwybitniejsze do dzisiaj inspirują jej naśladowców. Zobacz również: Tadao Ando – sylwetka japońskiego architekta | Karim Rashid – sylwetka projektanta Charlotte Perriand na leżance LC4 Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand Fauteuil grand confort, large model,1928 (Fot. Fondation Louis Vuitton) Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Napisane przez Marcin Kieliszek Redaktor w PLN Design Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Website Label {} [+] Imię* E-mail* Website 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments