Concordia Design we Wrocławiu – wyzwania konstrukcyjne

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko

Wyspa Słodowa to na planie Wrocławia punkt szczególny. Tętniące życiem miejsce spotkań, spacerów i wypoczynku. Przestrzeń, w której odbywają się imprezy plenerowe i ważne wydarzenia artystyczne. Z dawnej, gęstej zabudowy Wyspy Słodowej, wchodzącej w skład staromiejskiego archipelagu wysp odrzańskich, od zniszczeń z czasów II Wojny Światowej ocalała tylko jedna sześciopiętrowa kamienica. W tej wyjątkowej przestrzeni powstała Concordia Design – miejsce połączenia inicjatyw społecznych z biznesem.

Zespół projektowy i wykonawczy na miarę potrzeb

W 2019 r. przeprowadzono prace mające na celu rewitalizację budynku. Prowadząca inwestycję, poznańska spółka ProDesign, powierzyła opracowanie projektu uznanej  holenderskiej pracowni MVRDV, odpowiedzialnej między innymi za projekt poznańskiego budynku Bałtyk. Opracowanie powstawało we współpracy z wrocławskimi architektami z Q2Studio. W efekcie powstała dokumentacja projektowa, zakładająca renowację kamienicy, przy zachowaniu jej zewnętrznych, charakterystycznie zdobionych ścian fasadowych, które zostały zestawione ze współczesną, minimalistyczną bryłą nowej części budynku. Z uwagi na wyjątkowość miejsca i wartość obiektu, inwestycja stanowiła duże wyzwanie projektowe i wykonawcze.

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko

Generalnym wykonawcą została, sprawdzona przy trudnych realizacjach, firma DEMIURG z Poznania. Postawiono na doświadczenie i wiedzę kadry inżynierów poznańskiej spółki, która od 15 lat specjalizuje się w przywracaniu obiektom dawnego blasku, dostosowując je do nowych potrzeb.

W poszukiwaniu właściwych rozwiązań

Już na etapie wczesnych prac koncepcyjnych wiadomym było, że czas na realizację projektu, będzie niezwykle krótki. Inżynierowie z firmy DEMIURG zadbali, by rozwiązania przyjęte do realizacji, były poprzedzone szczegółową analizą wykonalności w lokalnych warunkach oraz pod kątem optymalizacji czasu niezbędnego na wykonanie prac budowlanych. Wzięli pod uwagę szereg uwarunkowań lokalnych, które mogły stanowić zagrożenie dla terminowej realizacji projektu.

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko

Położenie terenu na wyspie, tuż nad brzegiem Odry, w samym centrum miasta, narzucało ograniczenia, co do możliwości transportu elementów konstrukcji stalowej i maszyn budowlanych, ze względu na dostęp tylko jedną drogą, prowadzącą przez dwa zabytkowe mosty. Wysoki poziom wody gruntowej i złożone warunki gruntowe wymagały opracowania projektu wzmocnienia podłoża gruntowego oraz stanowiły duże utrudnienie przy wykonywaniu prac ziemnych.

Concordia Design we Wrocławiu – od koncepcji po realizację

Projekt budowlany zakładał, że wnętrze kamienicy zostanie całkowicie wyburzone, a w środku powstanie nowa szkieletowa konstrukcja żelbetowa. Przy takim podejściu ściany zewnętrzne wymagały podparcia do czasu wykonania nowej konstrukcji.

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko

Zespół konstrukcyjny z działu projektowego oraz wykonawczego firmy DEMIURG przeanalizował szereg wariantów tymczasowego zabezpieczenia ścian. W tym celu wykorzystano nowoczesne narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, umożliwiające przestrzenne modelowanie konstrukcji. Wysiłek inżynierów pozwolił wypracować rozwiązanie optymalne pod względem czasu realizacji oraz dające gwarancję bezpieczeństwa wykonania robót. Rozwiązanie zapewniało stateczność istniejących ścian na czas wykonywania prac wewnątrz budynku, cechowało się powtarzalnością, prostotą i szybkością montażu oraz dawało odpowiednią elastyczność w zakresie dopasowania do kształtu zabezpieczanych ścian zewnętrznych.

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko

Tymczasowe zabezpieczenie ścian przewidziano w formie poziomych kratownic stalowych montowanych obwodowo, od wewnątrz, w połowie wysokości, pomiędzy stropami poszczególnych kondygnacji. Kratownice wspierano na stalowych wspornikach mocowanych do ścian za pomocą kotew wklejanych. Kolejne kratownice montowano w miarę postępu prac rozbiórkowych, poczynając od najwyższej kondygnacji. Demontaż kratownic stalowych odbywał się w kolejności odwrotnej – kratownice demontowano po wykonaniu żelbetowej struktury nośnej w poziomie poniżej. Rozwiązanie pozwoliło na równoległe prowadzenie prac wewnątrz budynku i przy elewacjach. Zapewniło skuteczne zabezpieczenie ścian na czas prowadzonych prac i pozwoliło na bezkolizyjne wykonanie elementów nowej konstrukcji wewnątrz budynku.

Ostatni rok pokazał, że wszystkie trudności, które musiał pokonać zespół projektowy i wykonawczy, opłaciły się. Concordia Design Wrocław pozostaje miejscem, które tętni życiem, a architektura budynku zostaje doceniana na całym świecie. Obiekt otrzymał nagrodę międzynarodowej platformy architektonicznej Archdaily –  Building of the Year 2020.

Zdjęcia: Maciej Lulko

Zobacz również: Biblioteka Uniwersytecka w Białymstoku | Centrum Olimpijskie im. Jana Pawła II w Warszawie

Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko
Concordia Design we Wrocławiu - wyzwania konstrukcyjne - foto Maciej Lulko