Design z metką EKO czyli podsumowanie Forum Dobrego Designu w Warszawie

Czym jest odpowiedzialny design i jak projektować z zachowaniem idei zrównoważonego rozwoju? Na te i inne pytania odpowiadali uczestnicy Forum Dobrego Designu 2018. VI edycja wydarzenia zgromadziła ponad 900 osób, w tym światowej sławy designerów i architektów.  

Jesteśmy świadkami wielkich zmian, które zachodzą w projektowaniu i designie. Myślę, że to dotyczy każdego z nas, bo design jest tym, co nas otacza nie tylko w domu czy biurze, ale również w przestrzeni publicznej. Dziś stajemy się coraz bardziej świadomi i z większą starannością wybieramy produkty, które są nie tylko estetyczne, ale również zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju – mówi Justyna Łotowska, redaktor merytoryczna Forum Dobrego Designu. – Podczas Forum Dobrego Designu po raz kolejny mieliśmy okazję spotkać się z projektantami, którzy w praktyce pokazywali, że design to nie tylko przedmioty, ale przede wszystkim ludzie – dodaje.

VI Forum Dobrego Designu odbyło pod hasłem innowacji. Czym jest innowacja w designie? Jak zacząć działać inaczej? Jak wprowadzić zmianę i jak oprzeć na niej sukces? To pytania, które nie pozostały bez odpowiedzi. Światowi i polscy eksperci pokazywali, że etyka i odpowiedzialność za innych ludzi, przestrzeń i środowisko naturalne wpływa na proces projektowania i decyzje podejmowane przez projektanta. Panele dyskusyjne poprzedzone zostały przez tzw. „design speeches“ – wystąpienia gości specjalnych, poruszające m.in. temat zrównoważonego rozwoju, roli designu w kontekście problemów dzisiejszego świata, innowacyjnych technologii i materiałów w projektowaniu.

Chodzi o to, aby współczesne technologie, naukę oraz rozumienie designu połączyć z tradycyjną wiedzą. Jesteśmy przyzwyczajeni do mówienia o cyklu życia, mając na myśli rośliny i zwierzęta. Ja natomiast zachęcam nas również do przyjrzenia się cyklowi życia minerałów – mówiła podczas wystąpienia Adital Ela, designerka, założycielka, CEO marki Criaterra Earth Technologies.

Rick Tegelaar, to kolejny z gości Forum Dobrego Designu, projektant, któremu idea ekologicznego projektowania również jest szczególnie bliska.

Kiedy myślimy o zrównoważonym projektowaniu, zazwyczaj mamy na myśli recyckling. W moim przypadku myślę, że bardziej chodzi o to, aby nie wyrzucać przedmiotów, a nawet zużywać ich mniej – przekonywał.

Gościem specjalnym VI edycji Forum Dobrego Designu był także Umut Yamac – londyńczyk tureckiego pochodzenia, który szerszemu gronu wielbicielu dobrego wzornictwa znany jest z urokliwych lamp Perch Light stworzonych dla marki Moooi.

Inspirowanie się naturą przy projektowaniu tworzy pewną więź z produktem na zupełnie innym poziomie – tłumaczył Umut, omawiając prace swojego autorstwa. Brytyjski projektant pokazał również swoje oryginalne prace, będące przykładem „kinetycznego” wzornictwa, charakterystycznego dla Umuta, w którym projektant dba o to, aby przedmiot nie był jedynie statycznym obiektem w przestrzeni, ale podejmował z nią interakcję.

Forum Dobrego Designu 2018 otworzyła sesja pt.: „Design – z miłości do innowacji i natury“, w ramach której paneliści próbowali zdefiniować design w odniesieniu do idei zrównoważonego rozwoju. Konieczność podjęcia proekologicznych działań i zmiana przekonań w kontekście ekologii to wybrane tematy, do których odnieśli się uczestnicy dyskusji.

Zmiany muszą nastąpić na wszystkich poziomach. Nawet drobne przedmioty wykonane przez niszowego projektanta są taką cegiełką mającą wpływ na zmiany. Jesteśmy katalizatorem zmian i możemy się do nich przyczynić – przekonywała Adital Ela, designerka, założycielka, CEO marki Criaterra Earth Technologies.

Aktywność człowieka dla świata jest bardzo katastrofalna. Żyjemy w czasach, gdy pokolenie naszych dzieci czy wnuków być może będzie ostatnim pokoleniem. Zdaniem naukowców, nie pozostało nam zbyt wiele czasu, być może punktem krytycznym będzie już rok 2050 – powiedział tytułem wstępu do dyskusji Robert Majkut, CEO, Head of Design pracowni Robert Majkut Design.

W trakcie rozmowy wielokrotnie padały pytania o możliwości przekształcenia designu zrównoważonego w rzeczywiste działania. Jak tworzyć produkty z metką eko i jak je wdrażać w życie – to tylko niektóre z nich. Uczestnicy spotkania kilkakrotnie podkreślali też społeczny wymiar designu.

Podczas dyskusji poruszana była także kwestia innowacji, które – choć czerpią ze wzorców natury – nie stronią od nowoczesnych technologii. Dzięki nim design zrównoważony ma szansę zaistnieć w szerszej świadomości. Bo ludzka świadomość była w tej dyskusji słowem-kluczem. – Do projektanta na przykład zgłasza się firma, żeby zaprojektować jej odkurzacz. Dyskutują o materiałach i technologiach, a może powinni po prostu zaprojektować nową podłogę. Niezwykle ważna jest w tej sytuacji szersza świadomość – twierdził Rick Tegelaar.

W trakcie dyskusji pojawił się problem trwałości przedmiotów i czasu ich użytkowania, które w praktyce bezpośrednio powiązane są z ideą zrównoważonego designu.

Celowe „upośledzanie” produktu generuje zysk – ocenił krytycznie sytuację Łukasz Nowacki, ekodesigner, prezes Fundacji Transformacja, dyrektor zarządzający Polskiego Instytutu Badawczego Permakultura. – Konieczne są naprawdę zdecydowane zmiany – dodał.

Obok paneli dyskusyjnych odbyły się warsztaty adresowane do osób zawodowo projektujących wnętrza, poświęconych zagadnieniom: profesjonalnej fotografii wnętrz, prawom autorskim w zawodzie projektanta wnętrz, finansowaniu własnej działalności, budowaniu relacji z klientem oraz wskazówkom jak kreować własną markę w social mediach.

W Forum Dobrego Designu 2018 udział wzięli.in.: Izabela Banaś, PARP; Bogusław Barnaś, architekt, BXB studio; Adam Bronikowski, współwłaściciel Grupy Projektowej HOLA; Agnieszka Buczkowska-Korlińska, architekt i założycielka Inter-Arch Architekci; Daria Burlińska, projektantka, właścicielka, DBWT.PL, właścicielka, pracownia wnętrz SZARA/studio; Krzysztof Chróścielewski, kierownik Katedry Wzornictwa na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, designer; Karolina Drogoszcz, architekt wnętrz i założycielka Mango Studio; Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP; Monika Gawanowska, strateg marki i autorka książki „Marka osobista bez tajemnic”; Agnieszka Gołębiewska, kierownik działu marketingu ANWIS; Grzegorz Goworek, architekt i właściciel Studio O.organic design; Irina Grishina, fotograf, designer August Design Studio; Magdalena Gruna, architekt w Vectorworks Polska; Yassen Hristov, Hompics.com; Dariusz Jędrzejczak, szef działu handlowego i marketingu Mochnik; Agnieszka Kałuża, projektantka wnętrz, ekspertka od aranżacji wnętrz „Pytania na śniadanie”; Monika Karwat-Bury, PARP; Kinga Konopko, Architect Support; Anna Koszela, architekt wnętrz; Katarzyna Kraszewska, architekt; Aleksandra Krawsz, Marketing & PR Manager Kinnarps Polska; Tomasz Kwarta, Area Sales Manager Pergo; Michał Kwinta, Senior Community Manager Mindspace; Jerzy Łątka, architekt, założyciel pracowni Archi-tektura; Krystyna Łuczak-Surówka, krytyk designu; Marcelin Matusiak, Strategic Insight Manager, GfK Polonia; Magdalena Musiał, projektant w Marmorin Design Studio; Joanna Piłka, kierownik działu znaków towarowych i wzorów przemysłowych, rzecznik patentowy, kancelaria patentowa Patpol; Fernando Hidalgo Romero, architekt, Technical Manager, Terapia Urbana; Tomek Rygalik, designer
i założyciel marki TRE; Krzysztof Sasin, specjalista ds. nowoczesnych rozwiązań z zakresu automatyki budynkowej w ABB; Sebastian Sklepik, specjalista ds. kluczowych klientów w Jawor-Parkiet; Justyna Smolec, architekt wnętrz w Justyna Smolec architektura&Design; Anna Maria Sokołowska, architekt wnętrz; Jędrzej Stępniak, manager ds. kluczowych klientów Abet Laminati; Rafał Ślęk, architekt ArchiCAD Polska; Anna Tomaszewska, architekt FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki; Maciej Turski, właściciel Futunext; Katarzyna Tworek, Brand Manager w Aurora Technika Świetlna; Jakub Wiśniewski, współzałożyciel, architekt prowadzący w pracowni JMW Architekci.

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter