Co by było, gdybyśmy mogli zatrzymać czas, chociaż na godzinę dziennie? Yara Abu Aataya, czesko-palestyńska projektantka, postanowiła odpowiedzieć na to pytanie w najbardziej nieoczekiwany sposób. Jej kolekcja ~1 Hour to seria akcesoriów i obiektów, które w ciągu roku podbiły najważniejsze europejskie festiwale designu – od Pragi przez Budapeszt po Londyn.
Klepsydra z dwóch światów
Sercem kolekcji jest nietypowa klepsydra stworzona we współpracy z praskim studiem Shardart. To nie jest zwykły miernik czasu – każda z dwóch połówek ma inny kolor, symbolizując podwójną tożsamość projektantki: palestyńskie korzenie i czeskie wychowanie. Piasek przesypujący się między nimi to nie tylko upływający czas, ale też pustynne dziedzictwo rodziny artystki – Beduinów z Biʾr as-Sab (dzisiejsza Beersheba na pustyni Negew).
Technika dmuchania szkła została specjalnie opracowana na potrzeby tego projektu. Efekt? Obiekt, który jest jednocześnie funkcjonalny i głęboko symboliczny. To metafora czasu jako czegoś płynnego i bardzo osobistego.
Od niedoskonałych wazonów po pustynnego węża
Kolekcja to nie tylko klepsydra. Abu Aataya stworzyła także wazony z przetworzonego szkła – wykonane z testowych kawałków, które normalnie trafiłyby do kosza. To celebracja niedoskonałości i transformacji, pokazująca, że piękno może powstać z tego, co początkowo uznano za błąd.
W skład kolekcji wchodzi również neon w kształcie pustynnego węża oraz lampa reprezentująca symboliczne serce pustyni. Każdy z tych obiektów wizualnie i symbolicznie nawiązuje do centralnej klepsydry, tworząc spójną opowieść o czasie, tożsamości i oporze.
Rok sukcesów – od Pragi po Londyn
Kolekcja ~1 Hour zadebiutowała na Designblok Prague w październiku 2023 roku i od razu zwróciła uwagę międzynarodowej publiczności. Krótko po prezentacji Abu Aataya została nominowana do Czech Grand Design Awards 2023 w kategorii Odkrycie Roku.
Na 360 Design Budapest kolekcja została wybrana przez Icon Magazine jako jeden z 5 najważniejszych pokazów Budapest Design Week 2024. W Londynie projektantka miała swoją solową wystawę podczas London Design Festival, gdzie Livingetc Magazine uznał jej pokaz za jedną z 7 najlepszych wystaw całego festiwalu – to znaczące wyróżnienie w świecie designu.
Design jako forma oporu
„Ta kolekcja mówi o odzyskiwaniu czasu. W dzisiejszym zabieganym świecie uczy się nas, że nasza wartość zależy od produktywności. Wierzę w przełamywanie tego schematu – zatrzymanie zegara, choćby na chwilę, to akt oporu” – mówi Abu Aataya.
Po eskalacji konfliktu w Gazie i na Zachodnim Brzegu projektantka nie mogła pozostać obojętna. Jej praca trwa, ale teraz postrzega kreatywność jako formę ekspresji i oporu jednocześnie. „Dzielenie się palestyńskimi historiami przez design to sposób na utrzymanie kultury przy życiu” – wyjaśnia.

Yara Abu Aataya reprezentuje nowe pokolenie projektantów, którzy nie boją się łączyć osobistej historii, polityki i rzemiosła. Jej głos kwestionuje, czym może być design – nie tylko piękny, ale przede wszystkim znaczący. W świecie, gdzie czas to najwyższy luksus, przypomina nam o wartości zatrzymania się choćby na godzinę.
Zobacz również:
- Powrót gobelinów? Alberi i Giardino to wzory, które odmienią Twoje wnętrze
- Ceramika dekoracyjna do salonu – ponadczasowa ozdoba każdego wnętrza