Jak można opowiedzieć o malarzu i jego uczniach? Czy w sposób klasyczny, wypełniając centrum przestrzeni ekspozycyjnej pracami mistrza i promieniście odchodzącymi realizacjami uczniów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w Muzeum Architektury we Wrocławiu na wystawie Dobrzaniecki i … Jak opowiedzieć o malarzu Jak można opowiedzieć o malarzu i jego uczniach? Czy należałoby budować hierarchię na podstawie klasyczne rozumienie rozwoju sztuki, zamkniętego w kategorii czasu i następujących po sobie zjawisk? A może zestawienie artystów różnych pokoleń, wyrastających z jednego pnia, stworzy okazję do poszukiwań analogii, wspólnych inspiracji czy właściwych dla tego kręgu rozwiązań? Piotr Kielan – Pejzaż Ślężański Każdy z tych pomysłów jest jednakowoż kuszący i zarazem tak bardzo wyeksploatowany. Linearne postrzeganie historii sztuki porządkuje bowiem z jednej strony wiedzę, czyni ją możliwą do zrozumienia i przyswojenia. Jednocześnie jest to dość niebezpieczne. Niesie ze sobą potencjał wątpliwych ocen bazujących na koncepcji nowości, powtarzalności, trawestacji. Wystawa Dobrzaniecki i … Spróbujmy zobaczyć fragment wrocławskiego malarstwa, reprezentowanego przez Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego (1946-2020), Piotra Kielana, Normana Smużniaka, Marlenę Promną oraz Joannę Jamrozińską nieco inaczej niż w sposób klasyczny. Klimczak Dobrzaniecki – Obraz wigilijny To artyści połączeni miejscem pracy i hierarchią uczelnianą, relacjami zawodowymi, niekiedy prywatnymi. Bez wątpienia łączy ich wszystkich osoba profesora. Kształcili się w jego towarzystwie, czy też pod jego okiem. Wspólne dla wszystkich jest medium, w którym działają i być może w pewnym momencie skonfrontowali się z tym w jaki sposób Dobrzaniecki widział świat i przekładał go na język sztuki. Czy sposób filtracji rzeczywistości przez profesora jest w ogóle ważny dla artystów? Czy powinniśmy odbierać ich twórczość przez ten pryzmat? A może po prostu w mocno ponowoczesnej rzeczywistości cytaty, nawiązania i przekształcenia są oczywistością, której w ogóle nie należy nadawać specjalnego znaczenia, zaś artystę trzeba widzieć w sposób wyabstrahowany od mimowolnego, akademickiego dziedzictwa? Wystawa Dobrzaniecki i … Kiedy: 17.03-17.05.2022Gdzie: Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5 Zobacz również: O wyburzeniach polskiej architektury modernistycznej po 1989 roku | Niezwykły mural w centrum Wrocławia projektu OESU Joanna Jamrozińska – Akryl na płótnie Marlena Promna – Szara niwa – fragment 2 Smużniak Norman Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Website Label {} [+] Imię* E-mail* Website 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments