Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Właśnie zakończyła się 20. edycja międzynarodowych targów EuroShop 2020. To jedno z najważniejszych wydarzeń targowych dla branży handlu detalicznego na świecie.  Zdradzamy zza kulis, jak stworzyć dobrze zaprojektowane stoisko na przykładzie polskiej firmy Smart Design Expo. Projektantka Weronika Politowicz podpowiada też, jak w pięciu krokach zaprojektować dobrze funkcjonującą oraz skuteczną przestrzeń targową.

Dobrze zaprojektowane stoisko

Stoisko polskiej firmy Smart Design Expo (SDE) znalazło się w wąskim gronie 17 zwycięzców Awards EuroShop 2020 w kategorii małych stoisk. To nagroda przyznawana przez opiniotwórczy magazyn branży wystawienniczej „EXHIBITOR MAGAZINE”. Projektowanie tej przestrzeni rozpoczęło się od ustalenia funkcjonalności poszczególnych obszarów. Firma postawiła na duży, efektowny ekran na samym środku stoiska. Miał za zadanie przykuwać uwagę przechodniów – to na nim wyświetlany był spot przygotowany specjalnie na tę okazję.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Odpowiednia realizacja i scenariusz filmu były dla nas kluczowe. Produkcja miała wskazywać w symboliczny sposób na wartości, jakimi kierujemy się w biznesie, oddawać klimat i estetykę samego stoiska, prezentować nasze sukcesy oraz przede wszystkim w niebanalny sposób pokazać, czym się zajmujemy: projektowaniem i budowaniem stoisk targowych – komentuje Julia Królak, marketing manager SDE. Finalnie film zrealizowano w czarno-białej konwencji.

Ma artystyczny charakter i w dynamiczny sposób prezentuje projekty firmy, jej wartości oraz zdobyte nagrody. Punktem centralnym całej przestrzeni stała się z kolei lada, która była miejscem spotkań i dyskusji. Ideą przewodnią do stworzenia projektu stało się połączenie rzemiosła z nowoczesnością wraz z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Naturalne materiały stworzyły elegancką, indywidualną konstrukcję bryły, która jednocześnie bazowała na uniwersalnym, modułowym systemie budowania. Do stworzenia stoiska SDE zużyto ok. 4 km bejcowanej na czarno kantówki. Przestrzeń wpisała się w tendencje widoczne na tegorocznej edycji wydarzenia. Zauważalny był powrót do naturalnych materiałów w połączeniu z najnowszymi technologiami. W tegorocznej edycji EuroShop uczestniczyło 76 wystawców z Polski.

Pięć wskazówek od projektantki: jak dobrze zaprojektować stoisko targowe?

Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane stoisko

Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane stoisko, aby zwracać na siebie uwagę i jednocześnie realizować cele targowe? W jaki sposób zminimalizować stres i ryzyko popełnienia logistycznych błędów podczas planowania i udziału w wydarzeniu targowym? Przedstawiamy 5 praktycznych wskazówek od projektantki przestrzeni targowych, Weroniki Politowicz.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Rozpoczynając proces projektowy warto zastanowić się nad tym, w jakim konkretnie celu bierzemy w wydarzeniu udział? Jakich klientów i po co tak naprawdę chcemy przyciągać na stoisko? Jaki komunikat przekazujemy odwiedzającym – może chcemy pokazać, czym się zajmujemy wprost lub zostawić zwiedzającym element niedopowiedzenia?  Na tym etapie warto zrobić burzę mózgów w zespole – finalnie wszyscy muszą czuć, że stoisko i zespół mówią tym samym głosem.

Premiera nowego produktu/kolekcji. Wprowadzenie na rynek nowego produktu może wesprzeć odpowiedni, oryginalnie zaprojektowany sposób ekspozycji lub nawiązanie do głównej idei – kolekcja może przykładowo bazować na ekologicznych materiałach i rozwiązaniach. Dobrym pomysłem jest wtedy wkomponowanie ich w przestrzeń stoiska lub oparcie jego konstrukcji na naturalnych surowcach.

Biznesowe linkowanie i zdobywanie nowych klientów. W tym wypadku warto pomyśleć nad tym, jak zwrócić na siebie uwagę estetyką stoiska. Pamiętajmy, że architektura, także ta targowa, skupia się także na projektowaniu doświadczeń osób przebywających w stworzonej przestrzeni.

Sprzedaż. Tak naprawdę wszystkie ścieżki, które obiera wystawca ostatecznie prowadzą do zwiększenia sprzedaży oraz rozpoznawalności marki. Ułatwiaj zatem potencjalnym kontrahentom odnalezienie Twojej firmy – zadbaj o jak najlepsze pierwsze wrażenie, a później buduj na stoisku relacje, rozmawiaj, słuchaj i poznawaj. Dobrze i ciekawie zaprojektowana bryła jest między innymi dla tych klientów, którzy wcale nie planowali trafić na Twoje stoisko.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Dobrze zaprojektowane stoisko – postaw się w roli gościa

Postaw się w roli gościa – myśl o jego potrzebach! Kiedy odwiedzający tłumnie przychodzą, aby zobaczyć Twoje stoisko, to w następnym etapie chcą poznać Ciebie, Twój zespół – ludzi, którzy reprezentują markę.  Myślenie o konkretnym odbiorcy i jego potrzebach może wywołać pozytywne odczucia i emocje, pozwoli zapamiętać zarówno przestrzeń, jak i samą markę. Dobrym pomysłem jest opracowanie mapy potrzeb naszych gości – tego, co ich w całym wydarzeniu drażni, a na co czekają. Takie rozpoznanie jest kluczowe w proponowaniu nowatorskich rozwiązań architektonicznych i przestrzennych.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Dobrze zaprojektowane stoisko – zaufani podwykonawcy

Organizacja targów, szczególnie tych odbywających się poza granicami kraju, to spore wyzwanie. Jeżeli nie dysponujemy siecią zaufanych i sprawdzonych podwykonawców z całą pewnością warto zastanowić się nad współpracą z zewnętrzną firmą, która przeprowadzi nas przez proces przygotowania do targów i realizacji projektu w bezpieczny i profesjonalny sposób. Jak odpowiednio wybrać takiego partnera? Warto zwrócić uwagę na jego portfolio i estetykę projektów, zapytać o zespół specjalistów – własna stolarnia, projektanci czy warsztat monterski będą dodatkowymi atutami. Praca na wspólnie ustalonym, szczegółowym harmonogramie pozwoli natomiast zredukować stres i uniknąć opóźnień.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Najnowsze trendy w projektowaniu stoisk

Chcesz się wyróżnić lub znaleźć w zestawieniu najlepiej zaprojektowanych stoisk? Weź pod uwagę trendy. Ta rada może brzmieć banalnie, ale nawet dziś nie wszyscy wiedzą, gdzie znaleźć wiarygodne źródło. Inspiracji można szukać w rzetelnych trendbookach, czy na kanałach social media trendwatcherów. Wkomponuj wybrane z trendów (najlepiej te, które odpowiadają wartościom Twojej marki) w przestrzeń stoiska. Ważne jest też, by traktować je holistycznie – dobrze, jeżeli staną się inspiracją dla konstrukcji całej przestrzeni, będą miały wpływ na wybór materiałów czy wygląd stoiska.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Zachęć gości do interakcji

Jak skłonisz swoich gości do interakcji? Projektując stoisko warto zastanowić się także nad tym, w jaki sposób chcesz uzyskać od odwiedzających feedback – zwykłe wizytówki to zazwyczaj zbyt mało. Warsztaty, wykłady, prezentacje, a nawet wspólne zdjęcie zrobione z klientem po spotkaniu wywoła reakcję i pozwoli trwalej zapaść w pamięć zwiedzających.

Okiem projektanta: Dobrze zaprojektowane stoisko w 5 krokach

Architektura targowa to dziś dla wystawców wyzwanie. Stoisko powinno być wizytówką marki, odzwierciedlać jej wartości i estetykę, ale także wyróżniać się na tle pozostałych. Zaprojektowanie takiej przestrzeni nie jest łatwe – ważne, by umieć postawić się w tym procesie w sytuacji odbiorcy, zadbać o jego potrzeby i jednocześnie pomyśleć nad tym, w jaki sposób zrealizować postawione sobie cele. Już samo ich zdefiniowanie może znacznie usprawnić cały proces projektowy. Kolejna edycja EuroShop udowodniła, że warto myśleć o przestrzeni wystawienniczej znacznie szerzej, niż jedynie kategoriami estetycznymi.

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera.

wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od klientów PLN Design.

Wpisz szukane słowo i kliknij enter