Dobrze zaprojektowany design jest niewidoczny

Projektowanie to redukowanie niepewności – tym zdaniem Don Newman ukazał istotę dobrego designu.  Przedmiot który mamy przed oczami jest niemal przejrzysty – od razu widać jego funkcję.

Dobry design jest niewidoczny

Design rządzi się swoimi prawami. Jeden z jego najsłynniejszych teoretyków Pieter Rams, wieloletni pracownik firmy Braun, opracował swoisty dekalog designu. Według niego dobry design jest innowacyjny, jak na przykład siedzenie dla dziecka w damskich toaletach w Japonii. Przyczynia się do użyteczności produktu – sama używałam tych siedzeń, żeby położyć na nich torebkę, bo miejsca w japońskich toaletach jest niewiele.

Juicy salif - Philippe Starck - anniversario slider

Dobry design jest estetyczny – jakość estetyczna jest częścią użyteczności – związek z rzeczywistością jest kluczowy. Czyni produkt zrozumiały – w przeciwieństwie do wielu przekombinowanych przedmiotów, które nie nadają się do codziennego użytku – jak chociażby słynna wyciskarka Philipa Starcka, która brudzi wszystko dokoła wyciskając cytrynę.

Dobry design nie rzuca się w oczy

Dobry design jest niewidoczny. Nie rzuca się w oczy – ma dawać właściwe miejsce produktom w naszym życiu – przedmioty te powinny być neutralne. Jest szczery. Wyciskarka do cytryn nie udaje rzeźby, tylko bez niepotrzebnego brudzenia, wyciska z cytryny sok.

Wanda Telakowska - Archiwum Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Jest długowieczny. Wszystkie produkty, które zostały wyprodukowane 30-40 lat temu w pracowni Wandy Telakowskiej, obecnie znajdują się w Muzeum Narodowym i kolekcjach vintage. Ci, którzy mają te serwisy w domu, nadal je używają, bo są funkcjonalne, a do tego mają już wartość historyczną.

Wanda Telakowska - Archiwum Instytutu Wzornictwa Przemysłowego

Dobry design jest konsekwentny

Dobry design jest konsekwentny, aż do najdrobniejszego detalu. Wszystko do siebie pasuje, nie ma niepotrzebnych części. Jest ekologiczny, oszczędny w zużycie materiału i energii. Dziś wydaje się to oczywiste, że design powinien być zrównoważony.

Dobry design ma tak niewiele designu jak tylko można – odrzuca to, co jest nieistotne i jest pochwałą prostoty. Całą historia designu to historia procesu przecierania się trendów, czasem obscenicznych, czasem wywrotowych. Obrazy Edouarda Maneta – Olimpia i Śniadanie na trawie uważane są za początek sztuki nowoczesnej.

Edouard Manet Le Dejeuner sur l'hherbe

Victor Papanek, tak samo jak Wanda Telakowska, zauważył, że kluczem do dobrego designu jest wielość perspektyw – różnorodność procesu projektowania – od “wózka dziecięcego do hospicjum”. Design zaczyna się, gdy myślimy o chorych, nieradzących sobie osobach. Papanek nazywany jest prekursorem czy trendsetterem designu zaangażowanego społecznie. Uznał, że designerzy to najniebezpieczniejsza profesja, że designerzy to szkodniki.

Design jest fundamentalny

Design jest fundamentalny – leży u podstaw właściwie wszystkiego – daje przyzwolenie na to co jest, a co nie. Papanek zaproponował nawet hasło “design dla realnego świata”, które podchwycił Tim Brown ze swoim design thinking – zmianą przez design.

Victor Papanek

Kiedy zakładam buty niemowlakowi, których nie da się wcisnąć na malutką stópkę, zastanawiam się kto ten przedmiot projektował? Przekombinowane umywalki w Galerii Złote Tarasy w Warszawie czy wyłączniki światła w hotelu Apart na ul. Grzybowskiej, których nie wiadomo jak używać – jaka myśl przyświecała ich projektantom? Jeśli chcieli onieśmielić albo zirytować użytkowników to im się udało.

Autorka: dr Monika Ksieniewicz-Mil – cykl Design w wielkim mieście

„Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska”

Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter