Fenomen Pantone Color of the Year

Każdego roku czekamy na to najważniejsze ogłoszenie w świecie kolorów – który z nich jest tym „Color of The Year”. Co więcej Pantone inspiruje już nie tylko grafików, ale i projektantów mody. Ta branża również każdego roku czeka na słynne TOP10 najmodniejszych kolorów na jesień, zimę, wiosnę, czy też lato. O co chodzi z fenomenem Pantone? Już można mówić o kulcie. A sam zainteresowany? Świetnie to wykorzystuje tworząc niezliczone wręcz ilości gadżetów.

Początki Pantone

Pantone to założona w 1962 roku korporacja z siedzibą w stanie New Jersey, która zajmuje się produkcją systemów używanych w przemyśle poligraficznym. Pantone słynie głównie ze skali identyfikacji kolorów, która w 1974 roku stała się międzynarodowym standardem. Dzięki niej współpracujące ze sobą w branże są w stanie określić bardzo dokładniee kolor danego produktu (włącznie z poziomem fluorescencji, metaliczności, itd.) i trzymać się go na wszystkich stadiach produkcji. W wachlarz kolorów Pantone wchodzi ponad 1700 barw (liczba ta wciąż rośnie).

Pantone nie tylko dla grafików

Z Pantone jeszcze nie tak dawno styczność mieli głównie graficy, drukarze. A jak jest obecnie? Świat mody oraz kosmetyczny w jakimś stopniu podporządkowuje się „wytycznym”. We współpracy z amerykańską Sephorą przygotowali tematyczne kolekcje kosmetyków, których hasłem przewodnim jest oczywiście wybrany kolor i wariacje na jego temat.

Z ciekawostek – jakiś czas temu w amerykańskiej Sephorze pojawił się tzw. Color IQ, czyli badanie specjalnym urządzeniem, mające na celu sprecyzować odcień naszej cery w skali Pantone (tzw. Pantone Skintone Number) i dobranie do niej idealnego kolorystycznie produktu. W utworzonej w tym celu bazie danych znalazło się blisko 1000 fluidów i pudrów o różnych wykończeniach.

Dzięki skali Pantone również my możemy mieć pewność, że pożądany przez nas kolor np. farby do ścian będzie dokładnie tym samym kolorem, bez względu na firmę czy rodzaj (jeśli oczywiście dana marka posiada na opakowaniu odpowiednie oznaczenie).

Pantone wyrocznią w kwestii kolorów

Pantone to swojego rodzaju wyrocznia w kwestii kolorów. Każdego roku oficjalnie zostaje ogłoszony jeden kolor, który będzie królował dosłownie wszędzie, ale czy na pewno w projektach graficznych? W 2015 rządzi jeszcze kolor Marsala (18-1438) i faktycznie można zobaczyć go na wybiegach mody, ale również we wnętrzach. Marsala zainspirowała młodą projektantkę Patrycję Kryszczuk do stworzenia projektu łazienki w konkursie organizowanym przez firmę Kludi.

Pomysł na wykorzystanie koloru Marsala w projekcie łazienki zrodził się trochę nietypowo, bo podczas malowania obrazu. W trakcie malowania ten kolor zestawiłam m. in. ze złamaną bielą, zielenią oraz szarościami i to po prostu „zagrało”. Nad projektem łazienki pracowałam równolegle więc ta inspiracja naturalnie odnalazła w nim swoje odzwierciedlenie. Ale nie ma co ukrywać, że przed przystąpieniem do malowania byłam już zafascynowana Color of the year 2015 by Pantone więc może zadziałała tutaj podświadomość – mówi projektantka Patrycja Kryszczuk.

Hotel w kolorze Pantone

Kolejnym potwierdzeniem mocnej obecności Pantone w architekturze jest projekt Michela Pennemana i architekta Oliviera Hannaerta, którzy zaproponowali wystrój i systematykę hotelu butikowego w centrum Brukseli. Dzięki różnym odcieniom z łatwością można odróżnić poszczególne piętra i części obiektu. Są one zdefiniowane na podstawie następujących kolorów i symboli: 2718 c (niebieski); 7487 c (zielony); 7441 c (fiolet); 106 c (żółty); 1795 c (czerwony); 4705 c (brązowy); i 1375 c (pomarańczowy). Jak na hotel butikowy przystało, nic tu nie jest identyczne.

Pokoje różnią się, w zależności od tego, na którym piętrze się znajdują. Można nocować w soczystej zieleni, albo wybrać spokojną biel z akcentem. W wielu pokojach można znaleźć na ścianach zdjęcia autorstwa słynnego fotografa Victor’a Levi’ego.

Greenery – Color of the Year 2017

W 2017 roku Pantone Color of the year został ogłoszony kolor „Greenery”. Według Pantone kolor ten symbolizuje nowe początki – nowy rok, nowe postanowienia, zdrowszy styl życia, coraz bardziej świadome podejście do odżywiania, rosnąca dbałość o środowisko. Ma być sygnałem dla konsumentów, dającym im do zrozumienia, że przyszła pora, by wziąć głęboki oddech, dotlenić się, wzmocnić, zadbać o zdrowie i samopoczucie. Pantone opisuje go jako świeży, żywy, żółto-zielony odcień, który przywołuje pierwszy dzień wiosny.

Ultra Violet – Color of the Year 2018

Pantone Color of the year został ogłoszony Ultra Violet. Instytut opisuje go jako prowokujący, przemyślany i twórczy. Ma komunikować oryginalność, pomysłowość i wizjonerskie myślenie, które wskazuje drogę ku przyszłości. Ultra Violet ma nawiązywać do bezkresu kosmosu, inspirować do poznawania tego, co nas czeka oraz pobudzać do odkrywania świata poza ramami, które dotychczas znaliśmy.

Living Coral – Color of the Year 2019

Kolorem roku 2019 został ogłoszony Living Coral. Tętniący życiem, a jednocześnie łagodny – Living Coral to barwa, obok której trudno przejść obojętnie. Świetnie wpisuje się zresztą w kolorystyczne trendy w ostatnich sezonach. Mieliśmy bowiem sporo pudrowego różu, pomarańczu w wersji ceglastej, czerwieni, bordo czy fioletu. Living Coral kieruje również uwagę na ochronę środowiska. Wszystko to zgodnie z założeniem Instytutu Pantone, że kolor roku zawsze niesie konkretne przesłanie, a także ściśle wiąże się z bieżącymi ogólnoświatowymi problemami.

Pantone to swojego rodzaju ciekawostka, która w jakimś stopniu nas też interesuje. Sami już nie możemy doczekać się kiedy zostanie ogłoszony kolejny „Color of the year”. Na pewno Was o tym poinformujemy.

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter