Vitra wprowadza na rynek limitowaną edycję 500 sztuk Eames Fiberglass Armchair z kotem Steinberga. Ta wyjątkowa edycja, stworzona we współpracy z Eames Office i Herman Miller, odtwarza rysunek naszkicowany na fotelu przez rumuńsko-amerykańskiego artystę Saula Steinberga w latach 50. XX wieku.
Eames i Steinberg
Wkrótce po tym, jak Charles i Ray Eames opracowali krzesło Shell, ich dobry przyjaciel Saul Steinberg odwiedził ich biuro w Los Angeles przy 901 Washington Boulevard. Artysta i architekt zyskał już sławę dzięki swoim humorystycznym i czasami prowokacyjnym rysunkom ludzi i zwierząt – zwłaszcza kotów – którymi wielokrotnie przekraczał granice wyznaczone przez tradycyjne media.
Podczas swojego pobytu Steinberg spontanicznie chwycił za pędzel i narysował kilka żywych postaci na meblach, podłogach i ścianach studia. Jedną z narysowanych postaci był śpiący kot. Steinberg sprawił, że „uciął” on sobie drzemkę na siedzisku jednego z foteli. Zrelaksowany, z zamkniętymi oczami, wydaje się, że znalazł idealne miejsce na odpoczynek i pozostanie zjednoczony z nim na zawsze.
Odtworzenie oryginalnego rysunku
Aby jak najwierniej odtworzyć kota Steinberga na każdym meblu, oryginalne krzesło – które jest w posiadaniu Instytutu Eames w Kalifornii – zostało zeskanowane przez specjalistyczną firmę, a uzyskany plik 3D posłużył do stworzenia szablonu.
Zadanie odtworzenia rysunku kota Steinberga na każdym pojedynczym krześle zostało powierzone wykwalifikowanemu artyście i wykonane ręcznie przy użyciu farby, która została starannie dobrana, aby była jak najbardziej zbliżona do oryginału.
Po ręcznym nałożeniu ilustracji kota, powłoka jest ręcznie numerowana, uszczelniana lakierem ochronnym i opatrywana specjalną etykietą. Rysunek kota Steinberga został wykorzystany za zgodą Fundacji Saula Steinberga.
Krzesło z włókna szklanego
W 1948 roku Charles i Ray Eames wzięli udział w „International Competition for Low-Cost Furniture Design” organizowanym przez nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, zgłaszając krzesło z siedziskiem uformowanym tak, aby pasowało do konturów ludzkiego ciała wraz z koncepcją różnych podstaw. Ich projekt zdobył drugą nagrodę. Metalowa konstrukcja okazała się jednak zbyt skomplikowana i kosztowna, aby mogła trafić do masowej produkcji.
Poszukiwania alternatywnych materiałów doprowadziły ich w końcu do żywicy poliestrowej wzmocnionej włóknem szklanym. Materiał ten, wcześniej niewykorzystywany w przemyśle meblarskim, pozwolił parze z powodzeniem opracować projekt konstrukcji obudowy do produkcji na dużą skalę.
Marka: Vitra | vitra.com
Zobacz również: Panton Chair – historia kultowego krzesła | Krzesło Honza projektu hanczarstudio w wersji inspirowanej Solpolem