GDYNIA DESIGN DAYS 2019 6-14 LIPCA

Już niebawem odbędzie się 12. Edycja Gdynia Design Days. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali nadbałtyckich, na którym można przekonać się, jak projektowanie i biznes oddziałują na siebie, a przede wszystkim zdobyć nową porcję wiedzy i inspiracji związanych z designem. Hasłem tegorocznej edycji jest POLARYZACJA. Festiwal odbędzie się w dniach 6-14 lipca.

Podczas GDD w gronie profesjonalistów i miłośników dobrego projektowania wypracujemy wspólnie nowe metody działania w obszarze designu i biznesu dla spolaryzowanej rzeczywistości. Poszukamy alternatywnych materiałów przyjaznych środowisku, przeanalizujemy możliwości lepszego wykorzystania sztucznej inteligencji z korzyścią̨ dla użytkowników w dobie przeładowania informacjami. Zastanowimy się nad przedefiniowaniem pojęć ekonomii wobec polityki. Weźmiemy pod lupę ludzkie ciało jako źródło niewykorzystywanych dotąd surowców. A także zadamy sobie pytanie o znaczenie empatii oraz wiedzy o zdrowiu psychicznym i fizycznym w designie.

Hasło

Świat, w którym żyjemy, to miejsce starć między indywidualnym interesem a dobrem wspólnym. To teraz silny indywidualizm i galopujący narcyzm spotyka się z przeciętnością, gloryfikującą prostotę i ograniczenie dóbr materialnych. Konsumpcjonizm nie daje się pogodzić z minimalizmem, a uwielbienie piękna i perfekcjonizm z zyskującą zwolenników bezceremonialną brzydotą i niedoskonałością. Wysoka jakość kolekcjonerskich bibelotów, obiektów pożądania wąskiej grupy uprzywilejowanych estetów, stoi w kontrze do masowej produkcji jednorazowych przedmiotów codziennego użytku, płynących wartkim strumieniem prosto z azjatyckich linii produkcyjnych. Wielkie korporacje napędzane siłą masowego pracoholizmu. Nie znajdują wspólnego mianownika z rosnącą grupą samozatrudnionych freelancerów, których miejsce pracy określa wyłącznie lokalizacja komputera. Influencerzy pochłonięci podnoszeniem wartości rynkowej profilu na Instagramie nie znajdują wspólnego języka z obsesyjnie unikającymi WiFi zwolennikami cyfrowej anonimowości.

Polaryzacja to wyraźna rozbieżność, dychotomia poglądów i opinii, rozwarstwienie zbiorowości, podział na przeciwstawne grupy. To proces wywołany różnicowaniem się postaw w obliczu istotnych problemów, w sytuacjach skrajnych, wobec których nie sposób przejść obojętnie. Polaryzacja wyklucza nijakość, niezdecydowanie i brak zaangażowania. Każdy spór może mieć charakter pozytywny lub negatywny, kluczem jest jego efektywne zarządzanie. Tylko dialog wśród osób pewnych swoich przekonań daje możliwość wyznaczenia nowatorskich strategii działania.

Autorem identyfikacji wizualnej GDD2019 jest Patryk Hardziej Studio.

Design talks Business Summit

Już po raz czwarty przedsiębiorcy, projektanci i architekci zmian spotkają się w Gdyni podczas Design talks Business Summit. W ramach dwudniowego wydarzenia uczestnicy będą mogli poznać rynkowe przykłady wdrożeń, praktyczne metody projektowania zmian w biznesie. Zdobędą narzędzia pomocne przy tworzeniu innowacji produktowych i usługowych, identyfikowaniu potencjału rynkowego, rozpoznaniu potrzeb klientów czy wprowadzaniu kultury kreatywnej pracy w organizacji. W międzynarodowym gronie uczestników i prelegentów poznają sprawdzone przykłady i inspirujące punkty widzenia. Design talks Business Summit to także przestrzeń spotkań, wymiany doświadczeń i kontaktów. Dwudniowa konferencja odbędzie się 12-13 lipca w Pomorskim Parku Technologicznym w Gdyni. Zapisy ruszyły już 3 czerwca.

Wystawy

Wystawy to 5 biegunów Polaryzacji, które wskazują miejsca różnicowania się postaw w obliczu istotnych problemów, w sytuacjach skrajnych, wobec których nie sposób przejść obojętnie:

Ja w opozycji do my

Jaka doza wygody i odpowiedzialności jest prawidłowa, kiedy postawić na własny interes, a kiedy na dobro wspólne? Te pytania pojawią się na wystawie „Ja | my”, kuratorowanej przez Izabelę Bołoz w wielu kontekstach: naszej rodziny czy lokalnej społeczności, ale też w nawiązaniu do ludzi z innych krajów, cudzoziemców, czy mieszkańców trzeciego świata. Wybrane prace pokażą spolaryzowane tendencje wcielone w rzeczywiste projekty. Systemy, które troszczą się za nas o innych, oszczędzają nasz czas. Takim przykładem będzie zaprezentowany na wystawie Baby Feeder – głowica pasująca do standardowej butelki dla niemowląt i umożliwiająca robotowi karmienie dziecka, co mogłoby każdorazowo zaoszczędzić rodzicom 15-30 minut. Inne, takie jak gra TIM, pomagają nam w komunikacji międzypokoleniowej. Dzięki tej grze, babcia może grać na planszy, a jej wnuczka przez aplikację. Część projektów oddaje naszą potrzebę zaangażowania się w pomoc innym czy budowanie małych, lokalnych społeczności, a także bycie odpowiedzialnym również za społeczność internetową, którą tworzymy.

Ludzkie ciało pod lupą

Na wystawie „Ciało na rozdrożu” kuratorzy – Michał Bachowski i Agata Nowak – ukażą ciało w kontekście najważniejszych dylematów, z którymi się zmagamy. Nasze ciała interesują obecnie już nie tylko naukowców, ale także projektantów i ludzi biznesu. Dzielą się oni jednak na dwie spolaryzowane grupy. Jedni chcą wykorzystywać rozwój chirurgii plastycznej, protetyki, bioinżynierii, sztucznej inteligencji i innych technologii komputerowych, żeby poprawiać człowieka lub wyręczać go w różnych zadaniach. Innych przeraża perspektywa transhumanizmu. Podczas tej wystawy będziemy mogli porównać takie tendencje jak: naturalne super foods kontra zestaw do biohackingu do modyfikacji swojego ciała czy modę na leśne przedszkola kontra projektowanie genetyczne cech niemowląt.

Pełne wykorzystanie surowców

Po odpady sięgają mali projektanci i wielki przemysł. Dotychczas były niechcianym efektem ubocznym wielkich produkcji i konsumpcji – teraz stały się cennym zasobem i symbolem społecznej odpowiedzialności. Na wystawie „(nie)śmieci” duet kuratorski: Agnieszka Jacobson-Cielecka i Karol Murlak zaprezentują̨ wybrane pary obiektów, łączące materiał i cel, dla którego został wykorzystany. Jeden z nich powstał w pracowni projektanta. Wykonany chałupniczym sposobem jest eksperymentem i sugestią, wskazuje kierunek możliwych działań. Drugi powstał w dobrze wyposażonym laboratorium badawczym, finansowanym przez przemysł gotowy wziąć odpowiedzialność za swoje wcześniejsze działania. Podczas wystawy będziemy mogli zobaczyć między innymi produkty z kolekcji Diedericka Schneemanna „A flip flop story”. Wyprodukowane ze znoszonych klapek i japonek oraz dywaniki, stworzone z zużytych butów sportowych zaprojektowanych przez Simone Post dla marki Adidas.

Odniesienie do idei zerowaste znajdzie swoje miejsce także na wystawach „Humanizm tkanin” Marty Pokojowczyk. Zobaczymy tam serię lnianych obiektów będących efektem symbiozy dwóch dziedzin: malarstwa i tkactwa. „Print ‘n paste” – to eksperyment ze studia UAU project, którzy eksperymentując z różnych, łatwo dostępnych surowców jak piasek, liście, skoszona trawa, wióry czy fusy po kawie wytworzą obiekty wykorzystując druk 3D.

Technologia w służbie projektantom

Na kosmicznej wystawie „We need more space”, której kuratorką jest Marta Flisykowska zobaczymy zarówno makiety baz księżycowych, modele łazików marsjańskich, rakiet i czujników, jak i opowiemy o kulisach projektów badawczych realizowanych z udziałem polskich specjalistów. Jednym z obiektów, który będzie można zobaczyć podczas wystawy, będzie Lem Mars Rover – studencki projekt budowy analogu łazika marsjańskiego.

Najnowsze technologie w projektowaniu wykorzysta także Wiesław Bartkowski, który opowie o praktyce Creative Coding, niwelującej polaryzację kodu i materii. Wystawa „Materia kodu” to połączenie świata fizycznego z cyfrowym, instalacji reagujących na bodźce z otoczenia. Zmieniające doświadczenie przestrzeni, jej percepcje, wpływające na odczucia przebywających w niej osób.

Lokalnie nie globalnie

Ważnym elementem festiwalu jest coroczny przegląd prac młodych polskich twórców. Będą oni w niedalekiej przyszłości odpowiedzialni za projektowanie otaczających nas produktów, przestrzeni, usług i procesów. W ramach #następna generacja swój dorobek zaprezentują najlepsi studenci z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Katowicach, School of Form oraz Politechniki Koszalińskiej. Odnosząc się do przeszłości polskiego projektowania przestawimy sylwetkę Barbary Hoff – twórczyni Hofflandu. Szczególnej, wymykającej się ramom tradycyjnie pojmowanej definicji projektanta będącego artystą-plastykiem wykształconym na uczelni artystycznej. Ideą wystawy w Muzeum Miasta Gdyni jest ukazanie szerokiej skali oddziaływania projektów jej autorstwa oraz sposobów ich funkcjonowania w powojennej kulturze w Polsce.

To tylko część z propozycji obszernego programu tegorocznej edycji GDD. Wydarzenia podzielone zostały na bloki tematyczne skoncentrowane wokół tematu polaryzacji w kontekście mody, grafiki, wzornictwa, architektury miasta oraz wnętrz. GDD to także wydarzenia otwarte dla poszukujących inspiracji do podejmowania nowych wyzwań, zadawania pytań i nawiązywania dialogu między skrajnymi postawami.

Spotkajmy się jak co roku w Gdyni – mieście otwartym, dającym możliwość podjęcia mądrego dialogu, skonfrontowania sprzecznych poglądów, w zgodzie z interesami różnych grup społecznych. To tutaj tworzymy forum do debaty i wyciągamy wnioski, które wskazują kierunki dalszego działania.

GDD2019 #POLARYZACJA
kiedy? 6 – 14 lipca

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter