Jackson Pollock byĆ, obok Marka Rothko, jednym z najwaĆŒniejszych amerykaĆskich malarzy poĆowy XX wieku. PoczÄ tkowo niedoceniany, szybko zdobyĆ sĆawÄ i uznanie, stajÄ c siÄ godnym konkurentem dla twĂłrcĂłw z Europy. Nie tylko malowaĆ obrazy, ale uczyniĆ sztukÄ sam proces ich tworzenia. Niestety, jego bĆyskotliwÄ karierÄ przerwaĆa tragiczna ĆmierÄ. Spis treĆci Utalentowany buntownikPrzeĆomowe lata czterdziesteTwĂłrca Action PaintingChwila sĆawy i tragiczny koniecSpuĆcizna wielkiego artysty Utalentowany buntownik Paul Jackson Pollock urodziĆ siÄ 28 stycznia 1912 roku w Cody w stanie Wyoming jako najmĆodszy z piÄciu braci. Jego rodzice Stella May i LeRoy Pollock byli pochodzenia szkocko-irlandzkiego i zajmowali siÄ prowadzeniem farmy. WkrĂłtce po narodzinach Jacksona rodzina przeniosĆa siÄ do San Diego, w kolejnych latach podrĂłĆŒujÄ c pomiÄdzy KaliforniÄ i ArizonÄ . PrzyszĆy artysta miaĆ trudny charakter â wyrzucono go z dwĂłch szkĂłĆ Ćrednich, w tym Manual Arts High School, w ktĂłrej studiowaĆ malarstwo. Nie przeszkodziĆo mu to jednak w zdobywaniu wiedzy na wĆasnÄ rÄkÄ, w mĆodoĆci duĆŒo podrĂłĆŒowaĆ, badajÄ c kulturÄ Indian i ludĂłw poĆudniowoamerykaĆskich. Zafascynowali go artyĆci z tego regionu, szczegĂłlnie twĂłrca barwnych murali, Meksykanin JosĂ© Clemente Orozco. Jackson Pollock W 1930 wraz ze swoim starszym bratem Charlesem, ktĂłry rĂłwnieĆŒ malowaĆ, przenieĆli siÄ do Nowego Jorku, gdzie rozpoczÄli studia na akademii sztuki Arts Students League pod kierunkiem amerykaĆskiego muralisty i malarza Thomasa Harta Bentona. SposĂłb wykorzystania kolorĂłw na obrazach Bentona miaĆ pĂłĆșniej duĆŒy wpĆyw na twĂłrczoĆÄ Jacksona Pollocka. MĆody artysta poczÄ tkowo interesowaĆ siÄ surrealizmem i malarstwem figuratywnym. WpĆywy tych nurtĂłw widaÄ w jego pierwszych obrazach z poczÄ tku lat czterdziestych XX wieku. Jednak caĆy czas ĆŒywo interesowaĆ siÄ bardziej spontanicznymi technikami malowania stosowanymi przez meksykaĆskich muralistĂłw. Jackson Pollock – foto Martha Holmes W 1936 roku wziÄ Ć udziaĆ w zorganizowanych w Nowym Jorku eksperymentalnych warsztatach prowadzonych przez kolejnego meksykaĆskiego muralistÄ Davida Alfaro Siqueirosa. Podczas nich zetknÄ Ć siÄ z technikÄ malowania polegajÄ cÄ na rozlewaniu farby, ktĂłra po kilku latach staĆa siÄ jego znakiem rozpoznawczym. W tym samym roku udaĆ siÄ do Dartmouth Collage, ĆŒeby studiowaÄ ogromny mural autorstwa JosĂ© Clemente Orozco. Szybko zaadaptowaĆ technikÄ rozlewania i rozpryskiwania farby. UĆŒyĆ jej w swoich pierwszych wielkich dzieĆach (Wilczyca oraz MÄski-ĆŒeĆski, oba z 1942 roku), ktĂłre zawierajÄ jeszcze pierwiastek malarstwa figuratywnego, ale sÄ juĆŒ zapowiedziÄ powstania jego wĆasnego stylu. The She-Wolf, 1943 PrzeĆomowe lata czterdzieste Lata czterdzieste staĆy siÄ przeĆomem w ĆŒyciu i karierze Jacksona Pollocka. Choroba alkoholowa, z ktĂłrÄ zmagaĆ siÄ od dĆuĆŒszego czasu, przybraĆa na sile do tego stopnia, ĆŒe konieczne byĆo poddanie siÄ leczeniu. Artysta trafiĆ do doktora Josepha L. Hendersona, ktĂłry poddaĆ go terapii metodÄ Junga, kaĆŒÄ c pacjentowi przelewaÄ swoje podĆwiadome emocje i lÄki na pĆĂłtno, co miaĆo niebagatelny wpĆyw na przyszĆÄ twĂłrczoĆÄ. W lipcu 1943 roku sĆynna mecenaska sztuki Peggy Guggenheim zamĂłwiĆa u Pollocka mural majÄ cy ozdobiÄ wejĆcie do jej nowego domu. PokaĆșne dzieĆo umieszczone w tak eksponowanym miejscu bardzo szybko przyciÄ gnÄĆo uwagÄ wielu krytykĂłw sztuki i bogatych kolekcjonerĂłw. Artysta staĆ siÄ znany, chociaĆŒ jego pokazywane na pierwszych wystawach obrazy budziĆy sporo kontrowersji. Male and Female, 1942 Kolejnym waĆŒnym wydarzeniem byĆo spotkanie z malarkÄ Lee Krasner podczas jednej z wystaw. Trzy lata pĂłĆșniej (1945) para pobraĆa siÄ i zamieszkaĆa razem w domu w mieĆcie Springs w stanie Nowy Jork. Jackson Pollock przerobiĆ znajdujÄ cÄ siÄ na dziaĆce duĆŒÄ stodoĆÄ na przestronne studio, w ktĂłrym mĂłgĆ swobodnie malowaÄ sposobem, nad ktĂłrym pracowaĆ. ByĆo nim przeĆomowe malarstwo gestu, tak zwany action painting. Ta dynamiczna forma tworzenia obrazĂłw zostaĆa syntezÄ stworzonÄ przez Pollocka, a jej skĆadnikami byĆy metody meksykaĆskich muralistĂłw oraz malarstwo Lee Krasner i Janet Sobel. DzieĆa tej ostatniej malarki zobaczyĆ w znajdujÄ cej siÄ na Manhattanie galerii The Art of This Century, bÄdÄ cej wĆasnoĆciÄ Peggy Guggenheim. Spory wpĆyw na malarstwo gestu miaĆa rĂłwnieĆŒ znana na caĆym Ćwiecie sztuka usypywania obrazĂłw na ziemi za pomocÄ kolorowego piasku. AmerykaĆski malarz zetknÄ Ć siÄ z niÄ w latach czterdziestych w czasie pokazu zorganizowanego przez Indian. Jak sam wspominaĆ, zafascynowaĆ go fakt, ĆŒe artysta dosĆownie mĂłgĆ wejĆÄ w Ćrodek obrazu i staÄ siÄ jego czÄĆciÄ w procesie tworzenia. Jackson Pollock – foto Tony Vaccaro TwĂłrca Action Painting Podobnie byĆo w przypadku malowania (chociaĆŒ sĆowo malowanie nie jest tu najbardziej wĆaĆciwe) w stylu malarstwa gestu. Jackson Pollock zrezygnowaĆ z uĆŒycia tradycyjnych pÄdzli i innych typowych narzÄdzi malarskich, a nawet sztalug i pĆĂłcien. W swoim przestronnym studiu rozkĆadaĆ na podĆodze podkĆad, na ktĂłrym miaĆo powstaÄ kolejne dzieĆo. NastÄpnie krÄ ĆŒÄ c wokĂłĆ niego, rozlewaĆ z czterech stron na materiale farbÄ z puszek, tworzÄ c tĆo. Kiedy ten etap byĆ zakoĆczony, wpadaĆ w rodzaj artystycznego transu. SpryskiwaĆ obraz farbami z puszek, tworzÄ c kompozycjÄ, rozmazywaĆ warstwy rĂłĆŒnymi narzÄdziami, wĆrĂłd ktĂłrych mogĆy znaleĆșÄ siÄ nawet patyki i inne przypadkowe przedmioty. Jackson Pollock – foto Brian Forrest/The Museum of Contemporary Art PrzeskakiwaĆ z jednej strony na drugÄ , uĆŒywaĆ do tworzenia spontanicznych gestĂłw rÄ k i nĂłg (malowaĆ przewaĆŒnie na boso), na obrazie rozrzucaĆ teĆŒ przedmioty, ktĂłre miaĆ akurat pod rÄkÄ . Do malowania nie uĆŒywaĆ tradycyjnych farb â korzystaĆ z pigmentĂłw uĆŒywanych w przemyĆle, ktĂłre wedĆug niego miaĆy mocniejszy poĆysk. RozbryzgiwaĆ je na caĆej powierzchni, uĆŒywajÄ c rĂłĆŒnych gestĂłw, tworzÄ c linie proste, krzywe oraz rozpryĆniÄte, niedokoĆczone figury. DuĆŒa gÄstoĆÄ materiaĆu, wiele warstw i traktowanie go narzÄdziami o rĂłĆŒnej budowie tworzyĆy zĆoĆŒonÄ , przestrzennÄ strukturÄ dzieĆa. Number 5 W rezultacie tych dziaĆaĆ powstawaĆy niezwykĆe, abstrakcyjne mozaiki, zachowujÄ ce jednak charakterystyczny styl. Pozornie mogĆo siÄ wydawaÄ, ĆŒe sÄ one pozbawione sensu i idei, a przejawiajÄ tylko niczym nieskrÄpowanÄ eksplozjÄ uczuÄ i emocji twĂłrcy przelanych szaleĆczymi gestami na pĆĂłtno. Wielu krytykĂłw i malarzy wzbraniaĆo siÄ przed zaakceptowaniem nowatorskiej metody Pollocka. Jego twĂłrczoĆÄ nazywali ĆŒartem w zĆym guĆcie i pozbawionym znaczenia chaosem. W pewnym momencie debata przeniosĆa siÄ nawet w sferÄ politycznÄ . TwĂłrczoĆÄ amerykaĆskiego malarza zaczÄ Ć aktywnie promowaÄ Kongres WolnoĆci Kultury (Congress for Cultural Freedom), bÄdÄ cy organizacjÄ finansowanÄ przez CIA. Wysoce abstrakcyjne malarstwo Pollocka staĆo siÄ w tym przypadku kolejnÄ broniÄ majÄ cÄ wygraÄ ZimnÄ WojnÄ na innym froncie â tym razem przeciwstawiajÄ c siÄ figuratywnej sztuce socrealizmu. Chwila sĆawy i tragiczny koniec Proces action painting zostaĆ udokumentowany na wielu zdjÄciach i filmach, dziÄki czemu malarstwo Pollocka staĆo siÄ szeroko znane i trochÄ bardziej zrozumiaĆe. Wraz ze sĆawÄ szybko przyszedĆ zachwyt. JuĆŒ w sierpniu 1949 roku w bardzo popularnym magazynie âLifeâ pojawiĆa siÄ poĆwiÄcona malarzowi czterostronicowa wkĆadka opatrzona tytuĆem âCzy to najwiÄkszy ĆŒyjÄ cy malarz w Stanach Zjednoczonych?â. WĆrĂłd pokazanych na niej obrazĂłw znalazĆa siÄ reprodukcja dzieĆa âNumer 17Aâ, ktĂłre staĆo siÄ bardzo znane w XXI wieku. Pollock zyskaĆ sobie miano twĂłrcy sztuki nowoczesnej, ktĂłry moĆŒe konkurowaÄ pomysĆowoĆciÄ i wizjÄ ze swoimi kolegami pochodzÄ cymi z Europy. Do tej pory byĆo to nie do pomyĆlenia, poniewaĆŒ to na starym kontynencie rodziĆy siÄ wszystkie nowoczesne prÄ dy w sztuce. Do Europy trafiĆy takĆŒe jego obrazy, pojawiajÄ c siÄ miÄdzy innymi na wystawie w ParyĆŒu. Number 17A Kolejnych kilka lat to okres wytÄĆŒonej pracy i sĆawy. Jackson Pollock staĆ siÄ znany na arenie miÄdzynarodowej, a w USA jego obrazy cieszyĆy siÄ zasĆuĆŒonym uznaniem. TworzyĆ kolejne kompozycje, pozostajÄ c przy swojej zasadzie nadawania im kolejnych numerĂłw, nie tytuĆĂłw. Jak tĆumaczyĆ sam artysta, jego sztuka otwieraĆa bardzo szerokie moĆŒliwoĆci interpretacji dla kaĆŒdego odbiorcy. TwĂłrca nie chciaĆ sugerowaÄ nic narzuconym tytuĆem, tak, aby widz mĂłgĆ zinterpretowaÄ obraz, kierujÄ c siÄ jedynie wĆasnymi emocjami. Number 4 Niestety, Pollock wciÄ ĆŒ zmagaĆ siÄ z pogĆÄbiajÄ cym siÄ problemem z alkoholem. Prawdopodobnie cierpiaĆ rĂłwnieĆŒ na chorobÄ dwubiegunowÄ . W schyĆkowym okresie ĆŒycia prawie nie malowaĆ, jednak zaczÄ Ć tworzyÄ kompozycje rzeĆșbiarskie z drutu, gazy i gipsu. W 1956 roku maĆĆŒeĆstwo malarza przeszĆo powaĆŒny kryzys z powodu jego romansu. Przedwczesna ĆmierÄ nadeszĆa 11 sierpnia 1956 roku. Pollock zginÄ Ć w wypadku samochodowym, ktĂłry sam spowodowaĆ. ByĆ pod wpĆywem alkoholu, a oprĂłcz niego w katastrofie zginÄĆa jedna z pasaĆŒerek. WydarzyĆo siÄ to niecaĆe dwa kilometry od jego domu i pracowni. SpuĆcizna wielkiego artysty Cztery miesiÄ ce po Ćmierci artysty nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) zorganizowaĆo pamiÄ tkowÄ retrospektywÄ poĆwiÄconÄ jego twĂłrczoĆci. Kolejna, bardziej obszerna odbyĆa siÄ w 1967 roku. Z kolei w latach 1998 i 1999 MoMA i londyĆska Galeria Tate pokazaĆy duĆŒe wystawy poĆwiÄcone sztuce Pollocka. AmerykaĆski malarz wywarĆ ogromny wpĆyw nie tylko na kolejne pokolenia mĆodych twĂłrcĂłw, ale takĆŒe na Ćwiat pop-kultury. Wraz z upĆywem czasu wartoĆci, nie tylko artystycznej nabraĆy niedoceniane w momencie powstania dzieĆa. Blue Poles Number 11, 1952 W 1973 roku rzÄ d Australii kupiĆ obraz âNumer 11â z 1952 roku za 2 miliony dolarĂłw. ByĆa to wtedy najwyĆŒsza cena, jakÄ zapĆacono za dzieĆo sztuki nowoczesnej. W 2006 roku prywatny nabywca zapĆaciĆ poza rynkiem aukcyjnym 140-miliony dolarĂłw za kolejne dzieĆo Pollocka zatytuĆowane âNumer 5â. Jednak to nie byĆ koniec rekordĂłw. W lutym 2016 roku miliarder David Geffen sprzedaĆ Kennethowi C. Griffinowi âNumer 17Aâ za rĂłwne 200 milionĂłw dolarĂłw. DaĆo to obrazowi Pollocka piÄ te miejsce wĆrĂłd najdroĆŒszych pĆĂłcien Ćwiata. Zobacz rĂłwnieĆŒ: Wojciech Fangor â ĆŒycie, twĂłrczoĆÄ i wybrane prace | Jan Vermeer â geniusz malarski. Poznaj jego historiÄ UdostÄpnij ten artykuĆ Share this article Share this article Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] ImiÄ* E-mail* Label {} [+] ImiÄ* E-mail* 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments