Jackson Pollock – amerykaƄski przedstawiciel ekspresjonizmu abstrakcyjnego

Jackson Pollock byƂ, obok Marka Rothko, jednym z najwaĆŒniejszych amerykaƄskich malarzy poƂowy XX wieku. Początkowo niedoceniany, szybko zdobyƂ sƂawę i uznanie, stając się godnym konkurentem dla twĂłrcĂłw z Europy. Nie tylko malowaƂ obrazy, ale uczyniƂ sztuką sam proces ich tworzenia. Niestety, jego bƂyskotliwą karierę przerwaƂa tragiczna ƛmierć.

Utalentowany buntownik

Paul Jackson Pollock urodziƂ się 28 stycznia 1912 roku w Cody w stanie Wyoming jako najmƂodszy z pięciu braci. Jego rodzice Stella May i LeRoy Pollock byli pochodzenia szkocko-irlandzkiego i zajmowali się prowadzeniem farmy. WkrĂłtce po narodzinach Jacksona rodzina przeniosƂa się do San Diego, w kolejnych latach podrĂłĆŒując pomiędzy Kalifornią i Arizoną. PrzyszƂy artysta miaƂ trudny charakter – wyrzucono go z dwĂłch szkóƂ ƛrednich, w tym Manual Arts High School, w ktĂłrej studiowaƂ malarstwo. Nie przeszkodziƂo mu to jednak w zdobywaniu wiedzy na wƂasną rękę, w mƂodoƛci duĆŒo podrĂłĆŒowaƂ, badając kulturę Indian i ludĂłw poƂudniowoamerykaƄskich. Zafascynowali go artyƛci z tego regionu, szczegĂłlnie twĂłrca barwnych murali, Meksykanin JosĂ© Clemente Orozco.

Jackson Pollock - amerykaƄski przedstawiciel ekspresjonizmu abstrakcyjnego
Jackson Pollock

W 1930 wraz ze swoim starszym bratem Charlesem, ktĂłry rĂłwnieĆŒ malowaƂ, przenieƛli się do Nowego Jorku, gdzie rozpoczęli studia na akademii sztuki Arts Students League pod kierunkiem amerykaƄskiego muralisty i malarza Thomasa Harta Bentona. SposĂłb wykorzystania kolorĂłw na obrazach Bentona miaƂ pĂłĆșniej duĆŒy wpƂyw na twĂłrczoƛć Jacksona Pollocka. MƂody artysta początkowo interesowaƂ się surrealizmem i malarstwem figuratywnym. WpƂywy tych nurtĂłw widać w jego pierwszych obrazach z początku lat czterdziestych XX wieku. Jednak caƂy czas ĆŒywo interesowaƂ się bardziej spontanicznymi technikami malowania stosowanymi przez meksykaƄskich muralistĂłw.

Jackson Pollock - foto Martha Holmes
Jackson Pollock – foto Martha Holmes

W 1936 roku wziąƂ udziaƂ w zorganizowanych w Nowym Jorku eksperymentalnych warsztatach prowadzonych przez kolejnego meksykaƄskiego muralistę Davida Alfaro Siqueirosa. Podczas nich zetknąƂ się z techniką malowania polegającą na rozlewaniu farby, ktĂłra po kilku latach staƂa się jego znakiem rozpoznawczym. W tym samym roku udaƂ się do Dartmouth Collage, ĆŒeby studiować ogromny mural autorstwa JosĂ© Clemente Orozco. Szybko zaadaptowaƂ technikę rozlewania i rozpryskiwania farby. UĆŒyƂ jej w swoich pierwszych wielkich dzieƂach (Wilczyca oraz Męski-ĆŒeƄski, oba z 1942 roku), ktĂłre zawierają jeszcze pierwiastek malarstwa figuratywnego, ale są juĆŒ zapowiedzią powstania jego wƂasnego stylu.

Jackson Pollock - The She-Wolf, 1943
The She-Wolf, 1943

PrzeƂomowe lata czterdzieste

Lata czterdzieste staƂy się przeƂomem w ĆŒyciu i karierze Jacksona Pollocka. Choroba alkoholowa, z ktĂłrą zmagaƂ się od dƂuĆŒszego czasu, przybraƂa na sile do tego stopnia, ĆŒe konieczne byƂo poddanie się leczeniu. Artysta trafiƂ do doktora Josepha L. Hendersona, ktĂłry poddaƂ go terapii metodą Junga, kaĆŒÄ…c pacjentowi przelewać swoje podƛwiadome emocje i lęki na pƂótno, co miaƂo niebagatelny wpƂyw na przyszƂą twĂłrczoƛć. W lipcu 1943 roku sƂynna mecenaska sztuki Peggy Guggenheim zamĂłwiƂa u Pollocka mural mający ozdobić wejƛcie do jej nowego domu. PokaĆșne dzieƂo umieszczone w tak eksponowanym miejscu bardzo szybko przyciągnęƂo uwagę wielu krytykĂłw sztuki i bogatych kolekcjonerĂłw. Artysta staƂ się znany, chociaĆŒ jego pokazywane na pierwszych wystawach obrazy budziƂy sporo kontrowersji.

Jackson Pollock - Male and Female, 1942
Male and Female, 1942

Kolejnym waĆŒnym wydarzeniem byƂo spotkanie z malarką Lee Krasner podczas jednej z wystaw. Trzy lata pĂłĆșniej (1945) para pobraƂa się i zamieszkaƂa razem w domu w mieƛcie Springs w stanie Nowy Jork. Jackson Pollock przerobiƂ znajdującą się na dziaƂce duĆŒÄ… stodoƂę na przestronne studio, w ktĂłrym mĂłgƂ swobodnie malować sposobem, nad ktĂłrym pracowaƂ. ByƂo nim przeƂomowe malarstwo gestu, tak zwany action painting. Ta dynamiczna forma tworzenia obrazĂłw zostaƂa syntezą stworzoną przez Pollocka, a jej skƂadnikami byƂy metody meksykaƄskich muralistĂłw oraz malarstwo Lee Krasner i Janet Sobel. DzieƂa tej ostatniej malarki zobaczyƂ w znajdującej się na Manhattanie galerii The Art of This Century, będącej wƂasnoƛcią Peggy Guggenheim. Spory wpƂyw na malarstwo gestu miaƂa rĂłwnieĆŒ znana na caƂym ƛwiecie sztuka usypywania obrazĂłw na ziemi za pomocą kolorowego piasku. AmerykaƄski malarz zetknąƂ się z nią w latach czterdziestych w czasie pokazu zorganizowanego przez Indian. Jak sam wspominaƂ, zafascynowaƂ go fakt, ĆŒe artysta dosƂownie mĂłgƂ wejƛć w ƛrodek obrazu i stać się jego częƛcią w procesie tworzenia.

Jackson Pollock - foto Tony Vaccaro
Jackson Pollock – foto Tony Vaccaro

TwĂłrca Action Painting

Podobnie byƂo w przypadku malowania (chociaĆŒ sƂowo malowanie nie jest tu najbardziej wƂaƛciwe) w stylu malarstwa gestu. Jackson Pollock zrezygnowaƂ z uĆŒycia tradycyjnych pędzli i innych typowych narzędzi malarskich, a nawet sztalug i pƂócien. W swoim przestronnym studiu rozkƂadaƂ na podƂodze podkƂad, na ktĂłrym miaƂo powstać kolejne dzieƂo. Następnie krÄ…ĆŒÄ…c wokóƂ niego, rozlewaƂ z czterech stron na materiale farbę z puszek, tworząc tƂo. Kiedy ten etap byƂ zakoƄczony, wpadaƂ w rodzaj artystycznego transu. SpryskiwaƂ obraz farbami z puszek, tworząc kompozycję, rozmazywaƂ warstwy rĂłĆŒnymi narzędziami, wƛrĂłd ktĂłrych mogƂy znaleĆșć się nawet patyki i inne przypadkowe przedmioty.

Jackson Pollock - foto Brian Forrest/The Museum of Contemporary Art
Jackson Pollock – foto Brian Forrest/The Museum of Contemporary Art

PrzeskakiwaƂ z jednej strony na drugą, uĆŒywaƂ do tworzenia spontanicznych gestĂłw rąk i nĂłg (malowaƂ przewaĆŒnie na boso), na obrazie rozrzucaƂ teĆŒ przedmioty, ktĂłre miaƂ akurat pod ręką. Do malowania nie uĆŒywaƂ tradycyjnych farb – korzystaƂ z pigmentĂłw uĆŒywanych w przemyƛle, ktĂłre wedƂug niego miaƂy mocniejszy poƂysk. RozbryzgiwaƂ je na caƂej powierzchni, uĆŒywając rĂłĆŒnych gestĂłw, tworząc linie proste, krzywe oraz rozpryƛnięte, niedokoƄczone figury. DuĆŒa gęstoƛć materiaƂu, wiele warstw i traktowanie go narzędziami o rĂłĆŒnej budowie tworzyƂy zƂoĆŒoną, przestrzenną strukturę dzieƂa.

Jackson Pollock - Number 5
Number 5

W rezultacie tych dziaƂaƄ powstawaƂy niezwykƂe, abstrakcyjne mozaiki, zachowujące jednak charakterystyczny styl. Pozornie mogƂo się wydawać, ĆŒe są one pozbawione sensu i idei, a przejawiają tylko niczym nieskrępowaną eksplozję uczuć i emocji twĂłrcy przelanych szaleƄczymi gestami na pƂótno. Wielu krytykĂłw i malarzy wzbraniaƂo się przed zaakceptowaniem nowatorskiej metody Pollocka. Jego twĂłrczoƛć nazywali ĆŒartem w zƂym guƛcie i pozbawionym znaczenia chaosem. W pewnym momencie debata przeniosƂa się nawet w sferę polityczną. TwĂłrczoƛć amerykaƄskiego malarza zacząƂ aktywnie promować Kongres Wolnoƛci Kultury (Congress for Cultural Freedom), będący organizacją finansowaną przez CIA. Wysoce abstrakcyjne malarstwo Pollocka staƂo się w tym przypadku kolejną bronią mającą wygrać Zimną Wojnę na innym froncie – tym razem przeciwstawiając się figuratywnej sztuce socrealizmu.

Chwila sƂawy i tragiczny koniec

Proces action painting zostaƂ udokumentowany na wielu zdjęciach i filmach, dzięki czemu malarstwo Pollocka staƂo się szeroko znane i trochę bardziej zrozumiaƂe. Wraz ze sƂawą szybko przyszedƂ zachwyt. JuĆŒ w sierpniu 1949 roku w bardzo popularnym magazynie „Life” pojawiƂa się poƛwięcona malarzowi czterostronicowa wkƂadka opatrzona tytuƂem „Czy to największy ĆŒyjący malarz w Stanach Zjednoczonych?”. WƛrĂłd pokazanych na niej obrazĂłw znalazƂa się reprodukcja dzieƂa „Numer 17A”, ktĂłre staƂo się bardzo znane w XXI wieku. Pollock zyskaƂ sobie miano twĂłrcy sztuki nowoczesnej, ktĂłry moĆŒe konkurować pomysƂowoƛcią i wizją ze swoimi kolegami pochodzącymi z Europy. Do tej pory byƂo to nie do pomyƛlenia, poniewaĆŒ to na starym kontynencie rodziƂy się wszystkie nowoczesne prądy w sztuce. Do Europy trafiƂy takĆŒe jego obrazy, pojawiając się między innymi na wystawie w ParyĆŒu.

Jackson Pollock - Number 17A
Number 17A

Kolejnych kilka lat to okres wytÄ™ĆŒonej pracy i sƂawy. Jackson Pollock staƂ się znany na arenie międzynarodowej, a w USA jego obrazy cieszyƂy się zasƂuĆŒonym uznaniem. TworzyƂ kolejne kompozycje, pozostając przy swojej zasadzie nadawania im kolejnych numerĂłw, nie tytuƂów. Jak tƂumaczyƂ sam artysta, jego sztuka otwieraƂa bardzo szerokie moĆŒliwoƛci interpretacji dla kaĆŒdego odbiorcy. TwĂłrca nie chciaƂ sugerować nic narzuconym tytuƂem, tak, aby widz mĂłgƂ zinterpretować obraz, kierując się jedynie wƂasnymi emocjami.

Jackson Pollock - Number 4
Number 4

Niestety, Pollock wciÄ…ĆŒ zmagaƂ się z pogƂębiającym się problemem z alkoholem. Prawdopodobnie cierpiaƂ rĂłwnieĆŒ na chorobę dwubiegunową. W schyƂkowym okresie ĆŒycia prawie nie malowaƂ, jednak zacząƂ tworzyć kompozycje rzeĆșbiarskie z drutu, gazy i gipsu. W 1956 roku maĆ‚ĆŒeƄstwo malarza przeszƂo powaĆŒny kryzys z powodu jego romansu. Przedwczesna ƛmierć nadeszƂa 11 sierpnia 1956 roku. Pollock zginąƂ w wypadku samochodowym, ktĂłry sam spowodowaƂ. ByƂ pod wpƂywem alkoholu, a oprĂłcz niego w katastrofie zginęƂa jedna z pasaĆŒerek. WydarzyƂo się to niecaƂe dwa kilometry od jego domu i pracowni.

Spuƛcizna wielkiego artysty

Cztery miesiące po ƛmierci artysty nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) zorganizowaƂo pamiątkową retrospektywę poƛwięconą jego twĂłrczoƛci. Kolejna, bardziej obszerna odbyƂa się w 1967 roku. Z kolei w latach 1998 i 1999 MoMA i londyƄska Galeria Tate pokazaƂy duĆŒe wystawy poƛwięcone sztuce Pollocka. AmerykaƄski malarz wywarƂ ogromny wpƂyw nie tylko na kolejne pokolenia mƂodych twĂłrcĂłw, ale takĆŒe na ƛwiat pop-kultury. Wraz z upƂywem czasu wartoƛci, nie tylko artystycznej nabraƂy niedoceniane w momencie powstania dzieƂa.

Jackson Pollock - Blue Poles Number 11, 1952
Blue Poles Number 11, 1952

W 1973 roku rząd Australii kupiƂ obraz „Numer 11” z 1952 roku za 2 miliony dolarĂłw. ByƂa to wtedy najwyĆŒsza cena, jaką zapƂacono za dzieƂo sztuki nowoczesnej. W 2006 roku prywatny nabywca zapƂaciƂ poza rynkiem aukcyjnym 140-miliony dolarĂłw za kolejne dzieƂo Pollocka zatytuƂowane „Numer 5”. Jednak to nie byƂ koniec rekordĂłw. W lutym 2016 roku miliarder David Geffen sprzedaƂ Kennethowi C. Griffinowi „Numer 17A” za rĂłwne 200 milionĂłw dolarĂłw. DaƂo to obrazowi Pollocka piąte miejsce wƛrĂłd najdroĆŒszych pƂócien ƛwiata.


Zobacz rĂłwnieĆŒ: Wojciech Fangor – ĆŒycie, twĂłrczoƛć i wybrane prace | Jan Vermeer – geniusz malarski. Poznaj jego historię

Udostępnij ten artykuƂ
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane sƂowo i kliknij enter