JeanCharlesTomas i transformacja apartamentu w Paryżu

Po latach spędzonych we francuskim mieście Lyon, sześćdziesięcioletnia para postanowiła przenieść się do Paryża, swojego rodzinnego miasta. Poszukiwania idealnego lokum trwało ponad rok bez powodzenia, aż do momentu skontaktowania się ze Studio JeanCharlesTomas, gdzie zapewniono im pomoc i fachową obsługę.  Projektant wnętrz miał za zadanie znaleźć mieszkanie z dwiema sypialniami w szóstej dzielnicy Paryża – to były jedyne parametry dla projektu Carte-Blanche, którymi miał się kierować. Okazało się, że ma on niesamowity dar i intuicję do odnajdywania właściwego mieszkania, bowiem zaledwie miesiąc później za jego namową klienci zakupili ten klasyczny XIX-wieczny apartament.

Nowy układ mieszkania w Paryżu

Nastąpiła całkowita metamorfoza wnętrza opracowane przez studio JeanCharlesTomas. Plan piętra o powierzchni 170 metrów kwadratowych był pozbawiony otwartości i wymagał od odwiedzających przejścia przez prywatne kwatery przed przybyciem do pomieszczeń gościnnych. Tomas odwrócił układ, przenosząc miejsca do spania do tyłu i usuwając kilka ścian, aby wpuścić naturalne światło do pomieszczeń mieszkalnych. W celu uszanowania i zachowania zabytkowego charakteru przestrzeni pozostawił historyczne elementy, takie jak listwy i gzymsy, a także parkiety, które wymagały zerwania, renowacji i ponownego zamontowania.

Stylowe dekoracje i oryginalne dodatki w mieszkaniu projektu JeanCharlesTomas

Projektant Tomas dostał wolną rękę pod względem doboru dekoracji. Wykazał się wyjątkową wrażliwością na piękno i styl. Zapewne wynikało to z faktu, że w dzieciństwie spędzonym z babcią był otoczony antykami i naturą, co miało wpływ na ukształtowanie jego gustu. Tomas podzielił swój czas między Nowy Jork i Niceę (gdzie posiada swoją bazę projektową), a oceaniczny domek w Connemara w Irlandii, w którym odnajduje duchowe odosobnienie.

„Dzikość krajobrazu, gdzie W.B. Yeats pisał swoją poezję, jest naprawdę inspirująca” – mówi Thomas – „Nieustannie zmieniające się światło i barwy wpływają na mój własny dobór kolorów”.

W apartamencie przekłada się to na neutralny, przeważnie czarno-biały schemat kolorów podkreślający ciepłe, szlachetne wykończenia, takie jak mosiądz, drewno, aksamit i marmur – te ostatnie były używane w kuchni i łazience w celu osiągnięcia efektu graficznego.

„Wybrane materiały wzajemnie się uzupełniają i oddziałują na siebie” – dodaje projektant.

Kontrast i harmonia paryskiego mieszkania

Inne elementy odzwierciedlające dualizm stylowy Thomasa to salonowy żyrandol z dmuchanym szkłem od Lindsey Adelman i klasyczne meble projektu Jeana Prouve, Pierre Jeanneret i Vico Magistretti. Aksamitne tapicerowane sofy są miękkim akcentem na tle klasycznych, odrestaurowanych i oryginalnych tynkowych sztukaterii. Kontynuacją poetyckiej atmosfery są dzieła sztuki i designu autorstwa m.in. Apparatus Studio, Alaina Chevrette i samego projektanta Thomasa. W kąciku śniadaniowym XIX-wiecznego mieszkania para mosiężnych kinkietów z elementami porcelanowymi od Apparatus Studio flankuje obraz Alaina Chevrette. Stół i stołek to wzornictwo projektowe Jeana Prouvé. Krzesła od Lazzarini i Pickering Murena mają ramy ze szczotkowanego mosiądzu. Ciemny marmur Arabescato stanowiący cokół centralnej wysepki wyróżnia się w kuchni oświetlonej żyrandolem Angelo Lelli z lat 50. XX wieku. Biuro zdobi lampa Vico Magistretti, a za nim zawieszony portret Georgesa Washingtona autorstwa Gaëla Davrinche.

W każdym zakątku Thomas osiągnął zarówno efekt kontrastu, jak i harmonii. Uszanował i uczcił zabytkowy charakter wnętrza, dając mu nowe życie.

Zdjęcia: Benoît Linero

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter