Czeskie studio architektoniczne OV-A połączyło zabytkowe budynki Wyższej Szkoły Chemiczno-Technologicznej w Pradze kryształowymi łącznikami, tworząc wyjątkowe kryształowe kładki.
Kryształowe kładki
Kryształowe kładki łączące dwa historyczne budynki stały się nowymi symbolami Wyższej Szkoły Chemiczno-Technologicznej w Pradze. Są nie tylko częścią przejścia pomiędzy korytarzami w budynkach, ale też miejscem, w którym można się na chwilę zatrzymać i spojrzeć na panoramę kampusu. Obie kładki skonstruowano w podobny sposób, różni je tylko sześciokątna geometria stalowych ram nośnych. Kryształ i sześciokąt w tym projekcie to wyraźne i oczywiste odwołanie do struktury molekularnej materii, bardzo odpowiednie w tym miejscu.
Architekt Antonin Engel zaprojektował w 1936 roku oba połączone kładką budynki. Już w czasie ich tworzenia myślał o zbudowaniu dwóch masywnych, wspartych na łukach i filarach, ceglanych mostów, którymi poruszaliby się przechodzący ludzie. Ta wizja nie została jednak nigdy zrealizowana. Musiało minąć sporo lat, aż do roku 2017, kiedy to uczelnia rozpisała konkurs architektoniczny na dokończenie przedwojennego projektu.
Przeszklone połączenia
Dwa masywne budynki połączone są lekkimi, przeszklonymi kładkami. Trójwymiarowa forma z rur stalowych jest w praktyce i przenośni łącznikiem pomiędzy budynkami. Siatka zbudowana z rur ma formę łączącą prostokąt z sześciokątem – jest to oczywiste nawiązanie do struktury benzenu.
Przypominająca kryształ, lekka i rzeźbiarska struktura kładki doskonale uzupełnia solidne bryły gmachów, które ze sobą łączy. Kolumny podtrzymujące kładki zostały w całości ukryte pod historycznymi fasadami budynków. Dzięki temu rozwiązaniu mostki wydają się unosić nad mierzącą 24 metry szerokości, ulicą. Krystaliczna, nowoczesna forma i lekkość projektu sprawiają, że stał się on nowym symbolem dynamicznie rozwijającej się uczelni.
Konstrukcja kładek
Konstrukcja obu kładek składa się z dźwigara prostego posadowionego na dwóch żelbetowych filarach, które są przymocowane do istniejących budynków i ukryte w całości pod ich elewacjami. Filary oparte są u podstawy budynków na płycie rozdzielczej fundamentów wspartej na niewielkich palach.
Przekątne konstrukcji stalowej pełnią funkcję rozpór i cięgien i w ten sposób pomagają unieść środkową część mostku. Konstrukcja jest przeszklona od zewnątrz termoizolacyjną szybą zespoloną z uszczelnioną fugą. Pełny strop kładki wzmacnia konstrukcję i zapobiega nadmiernemu przegrzewaniu się. Posadzka z warstwą betonu tłumi drgania konstrukcji. Kładki dla pieszych zamykane są automatycznymi drzwiami ze szkła.
Stalowa konstrukcja kładki została przetransportowana na plac budowy w jednym kawałku jako ładunek ponadnormatywny. Operacja odbywała się w nocy, żeby nie zakłócać ruchu. W czasie jej trwania wstrzymano ruch tramwajowy na ulicy Evropskiej. Na miejscu budowy kładki zostały zamontowane na podporach za pomocą żurawia samojezdnego o udźwigu 40 ton. Cała operacja trwała kilka godzin.
Pracownia OV-A
Pracownię OV-A założyli w 2007 roku Jiří Opočenský (1978) i Štěpán Valouch (1977). Nadrzędnym celem studia jest realizacja indywidualnych potrzeb klientów. Każdy nowy projekt jest wyzwaniem pozwalającym spojrzeć na architekturę z nowej perspektywy. OV-A zajmuje się szeroką gamą zagadnień, od projektowania domów jednorodzinnych, po planowanie układów urbanistycznych centrów miast.
Projekt: ov–a | www.ov-a.cz
Zdjęcia: BoysPlayNice | www.boysplaynice.com
Zobacz również: Wiejski domek Casa Farfaglia | Grand Pic Chalet