Lata 90. przyniosły Polakom powiew wielkich zmian, nadziei, wolności i odreagowania siermiężnego PRL-u. Zmiany te objawiały się we wszystkich dziedzinach życia, ale najbardziej spektakularnie w sztuce, szczególnie w sztukach projektowych. Projektanci z hanczarstudio postanowili uczcić zdobycie przez zaprojektowane przez nich krzesło Honza marki ‘Take Me HOME’ tytułu MustHave 2022. Stworzyli specjalną wersji mebla, odwołującą się do estetyki tamtej dekady i jej słynnego reprezentanta – wrocławskiego Solpolu.
Krzesło Honza
Seria siedzisk Honza marki ‘Take Me HOME’ została wdrożona do produkcji w 2021 r. Jej charakterystycznymi walorami są mięsiste, drewniane wałki elementów konstrukcyjnych, zakończone wyobleniami oparcia czy półokręgiem siedziska. Króluje tu okrąg w różnych skalach. Pierwowzór mebli – zresztą bardzo zbliżony do inalnych wzorów – powstał w 2019, a prace wdrożeniowe trwały półtora roku.
W tegorocznej edycji plebiscytu MustHave Łódź Design Festiwal, krzesło z serii Honza zostało wyróżnione wraz z 75 innymi projektami czołowych polskich projektantów.
Mebel inspirowany Solpolem
Szymon Hanczar i Przemysław Słowik, autorzy serii Honza, postanowili z tej okazji stworzyć wyjątkową edycję krzeseł. Zainspirowani wielobarwnością i pastelową gamą barw, nawiązali do swoistego folkloru modowego, jaki pamiętamy z lat 90. Jednocześnie swoim konceptualnym działaniem oddali hołd jednemu z bardziej znanych, a jednocześnie kontrowersyjnych wrocławskich budynków, jakim był Solpol autorstwa Wojciecha Jarząbka, ojca wrocławskiego postmodernizmu.
“Rozstrzygnięcie konkursu zbiegło się w czasie z rozpoczęciem rozbiórki Solpolu. Zareagowaliśmy więc spontanicznie – przez ostatnich kilka lat to był gorący temat nie tylko we Wrocławiu. Sam obiekt miał równie wielu zagorzałych zwolenników, co zdecydowanych przeciwników. Ci pierwsi, w tym również my i niemal całe polskie środowisko projektowo-architektoniczne wierzyli, że do rozbiórki nie dojdzie. Kiedy jednak teren został ogrodzony, aprace rozbiórkowe rozpoczęte, było wiadomo, że to już historia. Wielka szkoda, że nie uznano go za architektoniczne ‘must have’ ” – mówi jeden z projektantów.
“Sweet 90”
“Sweet 90” to konceptualne działanie ograniczające się póki co do wizualizacji, choć w planach jest powstanie kilku izycznie istniejących egzemplarzy tej specjalnej wersji Honzy. Autorzy z jednej strony chcieli uczcić wyróżnienie w konkursie, ale przede wszystkim uhonorować budynek, który wyjątkowo oddawał ducha lat 90. , a niestety znika właśnie bezpowrotnie z mapy stolicy Dolnego Śląska.
Autorzy projektu: Szymon Hanczar, Przemysław Słowik | hanczar.com
Producent: Take Me HOME | takemehome.pl
Zobacz również: Krzesło JM | HÅG Tion – krzesło do pracy przyjazne dla środowiska