Legacy, czyli dziedzictwo zamknięte w drewnie

Przedstawiciele największych londyńskich instytucji kultury we współpracy z wpływowymi projektantami stworzyli wyjątkowe obiekty z czerwonego dębu amerykańskiego pod wspólnym hasłem „Legacy” (Dziedzictwo). Efekty ich działań można już oglądać na Festiwalu Designu w Londynie.

W maju 2019 roku Sir John Sorrell, dyrektor Festiwalu Designu w Londynie, zaprosił liderów londyńskich instytucji kultury do współpracy z najbardziej obiecującymi europejskimi projektantami w celu stworzenia projektów pod wspólnym hasłem „Legacy”. Owocem współpracy miały być przedmioty o znaczeniu osobistym lub zawodowym, które przedstawiciele świata kultury chcieliby w przyszłości przekazać członkowi swojej rodziny lub instytucji, którą kierują.

W ramach projektu „Legacy” powstało łącznie 10 obiektów z czerwonego dębu amerykańskiego. Dziewięć z nich znajduje się na ekspozycji w Sculpture Gallery w Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, a jeden został wystawiony pod Muzeum Historii Naturalnej przy Exhibition Road. Wszystkie z nich można oglądać podczas Festiwalu Designu w Londynie, w dniach 14-22 września 2019 r.

Writers Collection by Sebastian Cox for Amanda Nevill - Legacy London Design Festival

Projekt „Legacy”

Projekt „Legacy” przekazuje przesłanie o zrównoważonym rozwoju na wiele sposobów. W obliczu globalnych zmian środowiskowych, przedmioty powinny być projektowane z myślą o trwałości i możliwości przekazywania ich kolejnym pokoleniom – czy to w rodzinie, czy w ramach instytucji.

Wszystkie prace w ramach projektu „Legacy” wykonano z czerwonego dębu amerykańskiego. Gatunek ten obficie porasta północnoamerykańskie lasy, a jego zasoby dynamicznie rosną i naturalnie się odnawiają. Czerwony dąb amerykański stanowi niemal 1/5 całości zasobów drewna liściastego w lasach w USA. Nawet przy uwzględnieniu wycinki, zasoby czerwonego dębu powiększają się co roku o ponad 21 milionów m3 – co odpowiada powierzchni 5 stadionów Wembley.

Wooden Hinge by raw Edges for Iwona Blazwick Whitechapel Gallery - Legacy - London Design Festival

Drewno to materiał odnawialny i łatwy do ponownego przetworzenia. Ma niewielki wpływ na środowisko i magazynuje węgiel – każdy metr sześcienny czerwonego dębu mieści w sobie ponad tonę dwutlenku węgla pochodzącego z atmosfery przez cały czas użytkowania produktu. Przedmioty stworzone w ramach „Legacy” pokazują unikalne właściwości, piękno i wszechstronność czerwonego dębu amerykańskiego.

Projekt został zrealizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC) i firmą Benchmark, w której warsztatach w hrabstwie Berkshire powstały wszystkie prace w ramach projektu. Pomysłodawcą „Legacy” jest David Venables, Dyrektor AHEC na Europę.


10 zespołów projektowych i ich prace

Projekt: „Valet”. Zespół: Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii sztuki Tate i projektant Max Lamb

Dr Maria Balshaw, dyrektor sieci galerii Tate, poprosiła projektanta Maxa Lamba o stworzenie wielofunkcyjnego parawanu, za którym mogłaby się przebierać. Balshaw jest w ciągłym biegu, nieustannie pędzi ze spotkania na spotkanie. Przebiera się więc w biurze, ale nie ma tam miejsca na przechowywanie ubrań i kosmetyków. Balshaw nie do końca wiedziała, jak nazwać to, czego potrzebuje. Poprosiła więc Lamba o stworzenie „parawanu z wiszącym lustrem i powierzchnią do przechowywania, dzięki któremu będzie mogła się przebrać”.

Valet by Max Lamb for Maria Balshaw - Legacy - London Design Festival

Tak zrodził się pomysł na projekt o nazwie „Valet”, co po polsku oznacza lokaja. Lamb chciał, aby parawan był wolnostojący, miał miękką, naturalną formę i odrobinę koloru. Wykorzystał porowatość czerwonego dębu, wtłaczając w jego powierzchnię turkusowy barwnik. Poszczególne elementy parawanu łączą się ze sobą bez konieczności stosowania zawiasów lub dodatkowych elementów. „Valet” zostanie zainstalowany w biurze Marii Balshaw w Tate Britain.

– Ten mebel posiada osobowość: jest prawie jak osoba stojąca w pokoju i wręczająca Marii suknię, którą ma na siebie włożyć – powiedział Max Lamb.

Valet by Max Lamb for Maria Balshaw - Legacy - London Design Festival

Projekt: „Duo”. Zespół: Alex Beard, dyrektor Royal Opera House i projektant Terence Woodgate

Alex Beard, dyrektor Royal Opera House, zlecił projektantowi Terence’owi Woodgate’owi stworzenie dwóch sof o nazwie „Duo” do pokoju, w którym Beard odbywa większość swoich spotkań. Do stworzenia komponentów sofy wykorzystano frezarkę CNC.

Duo Terence Woodgate Alex Beard Royal Opera House red oak AHEC Petr Krejci Legacy London Design Festival

Do mebli dodano zakrzywiony detal fazowany z ukrytymi metalowymi prętami – dzięki temu są solidne, mimo że wyglądają niezwykle lekko. Sofy będą zdobić salę konferencyjną Alexa Bearda w Royal Opera House.

Duo Terence Woodgate Alex Beard Royal Opera House red oak AHEC Petr Krejci Legacy London Design Festival

Projekt: „Beehave”. Zespół: Sir Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group i projektantka Marlène Huissoud

Sir Ian Blatchford, dyrektor Science Museum Group, zlecił Marlène Huissoud stworzenie ula do nowej stałej galerii poświęconej przyszłości rolnictwa w Science Museum. Z pomocą rzemieślników z Benchmark, ul o nazwie „Beehave” został najpierw wykonany ręcznie z czerwonego dębu, aż do osiągnięcia pożądanego kształtu, a następnie poczerniony techniką opalania. Projektantka wraz z zespołem spędziła w Paryżu ponad 100 godzin, nanosząc za pomocą opalarki delikatny grawerunek na drewnianej powierzchni ula.

Beehave Marlene Huissoud Sir Ian Blatchford Science Museum Legacy London Design Festival

Myślę, że Sir Ian Blatchford wiedział, że mój ojciec był pszczelarzem. Ale nie chodziło mu tylko o sam ul – chciał dostać projekt, który trafi do muzealnej kolekcji i rozpocznie dialog na temat bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju. W tym projekcie chodzi o ratowanie pszczół – powiedziała Marlène Huissoud.

Beehave Marlene Huissoud Sir Ian Blatchford Science Museum Legacy London Design Festival

Projekt: „Wooden Hinge”. Zespół: Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, Yael Mer i Shay Alkalay z Raw Edges

Iwona Blazwick, dyrektor Whitechapel Gallery, zleciła Yael Mer i Shayowi Alkalayowi z Raw Edges stworzenie stojaka na książki. Książki mają ogromne znaczenie zarówno dla Blazwick, jak i dla Whitechapel Gallery. Stojak, nazwany „Wooden Hinge” („Drewniany Zawias”), będzie wykorzystywany podczas wręczania corocznych nagród Richard Schlagman Art Book Awards oraz do prezentowania nowych katalogów książkowych.

Wooden Hinge by raw Edges for Iwona Blazwick Whitechapel Gallery Legacy London Design Festival

Blazwick ma także nadzieję, że stojak zachęci studentów i dzieci odwiedzające galerię do zapoznania się z ofertą książek. Składany stojak wykonano z wykorzystaniem zawiasów z czerwonego dębu amerykańskiego zamiast zawiasów metalowych. Można go będzie oglądać w księgarni w Whitechapel Gallery, a także na wydarzeniach i rozdaniach nagród.

Wooden Hinge by raw Edges for Iwona Blazwick Whitechapel Gallery Legacy London Design Festival

Projekt: „Fugu”. Zespół: Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie i Jasper Morrison Studio

Dr Tristram Hunt, dyrektor Muzeum Wiktorii i Alberta, poprosił Jasper Morrison Studio o stworzenie zestawu dwóch krzeseł i stołu do biura dyrekcji Muzeum. Kolekcję nazwano „Fugu”. Huntowi zależało na tym, by krzesła były wygodne, mimo wykonania ich z twardego materiału – stąd ich zaokrąglenia i opływowy kształt.

Fugu Jasper Morrison Studio Tristram Hunt V&A red oak AHEC - Legacy - London Design

Detale mebli zrobiono przy pomocy tokarki do drewna, frezarką CNC wycięto zaokrąglenia, a całość wykończono ręcznie. Duże powierzchnie blatu i krzeseł pokazują piękny rysunek czerwonego dębu.

Fugu Jasper Morrison Studio Tristram Hunt V&A red oak AHEC - Legacy - London Design

Projekt: „Au”. Zespół: Kwame Kwei-Armah, dyrektor artystyczny Young Vic i Tomoko Azumi

Projektantka Tomoko Azumi z TNA Design Studio współpracowała z Kwame Kwei-Armah, dyrektorem artystycznym Young Vic. Chciał on mieć w swoim ogrodzie przedmiot, który mógłby kiedyś przekazać wnukowi. Kwei-Armah powiedział też projektantce, że drewno przywodziło mu na myśl meble ogrodowe na Karaibach, statki dla niewolników, którymi jego przodkowie przypłynęli z Afryki na Karaiby, a także statek kolonialny, który sprowadził jego rodziców do Wielkiej Brytanii.

Au Tomoko Azumi Kwame Kwei Armah Young Vic red oak AHEC - Legacy - London Design Festival

W odpowiedzi Azumi stworzyła projekt o nazwie „Au”. Wykonała go z cienkich listewek z czerwonego dębu amerykańskiego, które wyginała na parze do osiągnięcia pożądanego kształtu kadłuba łodzi. Projekt trafi do ogrodu Kwame Kwei-Armah w Londynie.

Ten projekt łączy w sobie siedzisko, miejsce pamięci i świadectwo 500 lat historii mojej rodziny powiedział Kwame Kwei-Armah.

Au Tomoko Azumi Kwame Kwei Armah Young Vic red oak AHEC - Legacy - London Design Festival

Projekt: „Writer’s Collection”. Zespół: Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego i Sebastian Cox

Amanda Nevill, prezes Brytyjskiego Instytutu Filmowego, poprosiła projektanta Sebastiana Coxa o stworzenie biurka, krzesła i podstawki na pióro. Nevill chciała dostać mebel, który odzwierciedli jej miłość do pisania i opowiadania historii – jest to ważne zarówno dla niej samej, jak i dla jej pracy. Zakrzywione linie mebli tworzących „Writer’s Collection” odwzorowują linie perspektywy na antresoli Brytyjskiego Instytutu Filmowego, na której zostaną umieszczone. Dyskretne skórzane panele na pulpicie można usunąć, aby odsłonić specjalną przegródkę na piórnik i zwój papieru, który użytkownik biurka może podpisać.

Writers Collection by Sebastian Cox for Amanda Nevill BFI - Legacy - London Design Festival

Projekt „Writer’s Collection” będzie stałym elementem wystroju antresoli Brytyjskiego Instytutu Filmowego, znajdującej się nad kasą biletową.

– Chciałem, aby z biurka roztaczał się widok na kasę biletową, ponieważ daje on wrażenie przebywania na skrzydłach sceny. Założenie tego projektu było takie, że z czasem biurko i krzesło pochłoną kreatywną energię ludzi, którzy ich używają i staną się miejscem, gdzie z tej energii skorzystają osoby stawiające pierwsze kroki w branży twórczej – powiedział Sebastian Cox.

Writers Collection by Sebastian Cox for Amanda Nevill BFI - Legacy - London Design Festival

Projekt: „Serpentine Postbox”. Zespół: Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, Nina Tolstrup i Jack Mama ze Studiomama

Hans Ulrich Obrist, dyrektor artystyczny Serpentine Galleries, zlecił Studiomama stworzenie dużej i małej skrzynki pocztowej dla Serpentine Galleries. Obrist wierzy, że pocztówki odgrywają ważną rolę w sztuce współczesnej i ożywiają sztukę ręcznego pisania w erze cyfrowej. Obrist często prosi artystów, poetów i architektów o napisanie lub naszkicowanie czegoś na pocztówce. Następnie umieszcza to na swoim koncie na Instagramie – to jego sposób na ratowanie sztuki ręcznego pisania. Skrzynki pocztowe mają na zewnątrz ryflowanie, utworzone za pomocą frezarki na kawałkach czerwonego dębu, które następnie sklejono.

Serpentine Postbox Studiomama Hans Ulrich Obrist - Legacy - London Design Festival

Wlot na listy utworzono z bloku z czerwonego dębu wyciętego przy pomocy frezarki CNC.  Duża skrzynka pocztowa stanie pod drzwiami Serpentine Gallery, a mała w księgarni.

– Zainspirowała nas koncepcja skrzynki pocztowej jako miejsca nie tylko do wysyłania rachunków, ale także czegoś związanego z poezją i pisaniem odręcznym. Kiedy wracam myślami do szkoły, przypominam sobie charakter pisma wszystkich moich przyjaciół. Pamiętam, kto miał bardzo porządne pismo ręczne, kto niechlujne, a także kto miał charakterystyczny lub zabawny charakter pisma. Ta tradycja stopniowo zanika i nie chodzi tylko o listy i pismo ręczne, ale również o relacje międzyludzkie z nimi związane – powiedziała Tolstrup.

Serpentine Postbox Studiomama Hans Ulrich Obrist - Legacy - London Design Festival

Projekt: „Musical Shelf”. Zespół: Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet i Martino Gamper

Tamara Rojo, dyrektor artystyczna English National Ballet, współpracowała z Martino Gamperem. Rojo marzyła o meblu, który odzwierciedlałby jej ogromną miłość do muzyki, a jednocześnie pomieściłby jej bogatą kolekcję winyli. Gamper zastosował połączenie przydymionego czerwonego dębu na poziomych półkach i jaśniejszego forniru na pionowych elementach.

Musical Shelf Martino Gamper Tamara Rojo English National Ballet Legacy

Dzięki temu rysunek słojów biegnie pod kątem i odzwierciedla ukośny projekt mebla. „Musical Shelf” („Regał muzyczny”) docelowo trafi do salonu Tamary Rojo w jej mieszkaniu w Londynie.

Musical Shelf Martino Gamper Tamara Rojo English National Ballet Legacy

Projekt: „The Nest”. Zespół: Sir John Sorrell, dyrektor Festiwalu Designu w Londynie i Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero

Sir John Sorrell, prezes Festiwalu Designu w Londynie, poprosił Juliet Quintero z Dallas-Pierce-Quintero o stworzenie siedziska do ogrodu w jego domu na wsi. Siedzisko ma kształt ptasiego gniazda i stanie w otoczeniu drzew obok jednego ze stawów z widokiem na zachód słońca, tworząc miejsce do kontemplacji i refleksji.

The Nest Juliet Quintero Dallas Pierce Quintero Sir John Sorrell - Legacy - London Design Festival

Deski z czerwonego dębu poddano modyfikacji termicznej, dzięki czemu projekt będzie bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych. Za inżynierię strukturalną siedziska odpowiada firma Arup.

– Chcieliśmy, by siedzisko było jak kokon, ale jednocześnie, by do środka wpadało światło. Dzięki temu odnosi się wrażenie przebywania wśród drzew. To miejsce do kontemplacji i refleksji powiedziała Juliet Quintero.

The Nest Juliet Quintero Dallas Pierce Quintero Sir John Sorrell - Legacy - London Design Festival

London Design Festival

Festiwal Designu w Londynie został założony w 2003 r. przez Sir Johna Sorrella i Bena Evansa. Od tamtej pory zdobył renomę jednego z najważniejszych wydarzeń kreatywnych londyńskiej jesieni, obok London Fashion Week, Frieze Art Fair i London Film Festival. Festiwal Designu w Londynie przyciąga do brytyjskiej stolicy największych teoretyków, praktyków, detalistów i pedagogów, promując Londyn jako światową stolicę designu. Jedną z atrakcji tegorocznej edycji będzie właśnie wystawa „Legacy”.

Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter