Ikona designu: RM 58

RM 56 i RM 57 projektu Romana Modzelewskiego (Foto. materiały prasowe)

Mówi się o nim, że był polskim Charlsem Eamesem a jego wyobraźnia była nieograniczona. Z kolei o jego projektach mówi się, że wyprzedzały epokę. Właśnie taki jest fotel RM 58 autorstwa Romana Modzelewskiego. Na początku lat 60. XX wieku innowacyjną formę mebla docenił sam Le Corbusier, chciał rozpocząć produkcję tego modelu we Francji, jednak finalnie do wdrożenia nie doszło. To co zwróciło jego uwagę to materiał, Modzelewski był prekursorem stosowania laminatu poliestrowo-szklanego.

Fotel RM 58

Projekt fotela musiał poczekać na swój moment.  Absolwent warszawskiej ASP Jakub Sobiepanek. W założonej przez siebie firmie Vzór postanowił produkować reedycje historycznych modeli. O tym, że była to decyzja słuszna, najlepiej świadczy światowa kariera, którą odniósł produkowany na nowo fotel RM 58. Fotel prezentowany był w Victoria & Albert Museum w Londynie na wystawie „Cold War Modern: Design. 1845-1970”. Ekspozycja pokazywała nowoczesny design, architekturę, film i popkulturę powstałe w okresie zimnej wojny po obu stronach żelaznej kurtyny. Wybrany również został przez słynną Zahę Hadid, autorkę projektu Dongdaemun Design Plaza w Seulu, do ekspozycji poświęconej wzornictwu XX wieku. Stanął obok projektów Jaimego Hayona, George’a Nelsona, AlvaraAalto czy Eero Arnio.

Słynne fotele Modzelewskiego z 1958 roku powstają w technologii rotoformowania. Proces polega na skanowaniu 3D oryginału i szczegółowym przygotowaniu modelu trójwymiarowego do produkcji formy. Samo zamówienie formy i oczekiwanie to są już całe miesiące. Forma powstawała we Włoszech. Trzy modele foteli w swoich nazwach zawierają jedynie inicjały projektanta oraz rok w których dany projekt powstał. Odpowiednio są to: rm 58 (powstały z tworzyw), rm 56 (stworzony ze sklejki) oraz rm 57 (model tapicerowany).

O projektancie Romanie Modzelewskim

Roman Modzelewski urodził się w 1912 r. w Łoździejach na Litwie Kowieńskiej, zmarł w 1997 r. w Łodzi. Ukończył studia w warszawskiej ASP, uzyskał dyplom z malarstwa. W 1937 r. wziął udział w ekspozycji polskiego malarstwa na Wystawie Światowej w Paryżu. Był jednym ze współorganizatorów założonej po wojnie uczelni artystycznej w Łodzi – obecnej Akademii Sztuk Pięknych. Z łódzką uczelnią związany był przez 37 lat. Był tam profesorem i rektorem. Był znakomitym malarzem, ale sławę zyskał jako projektant. Był jednym z pierwszych artystów w Polsce, którzy eksperymentowali w połowie lat 50-tych z tworzywami sztucznymi. W 1957 r. zaprezentował prototypy dwóch foteli wykonane częściowo z  tworzywa sztucznego. W 1961 r. opatentował model fotela całkowicie wykonany z tego materiału. W 1966 r. podjął się opracowania projektu jachtu, który także miał być wykonany z tworzywa sztucznego. W drugiej połowie lat 70-tych zaprojektował i wykonał jacht „Amulet”, w latach 80-tych stworzył jego morską wersję – jacht „Talizman”. Prace artysty znajdują się w kolekcjach muzealnych w kraju i za granicą, między innymi w Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum w Wiedniu oraz w zbiorach i kolekcjach prywatnych.