Nowe życie polskiego designu. Poszetka i IWP łączą siły

Nowe życie polskiego designu. Poszetka i Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie łączą siły

Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, od 75 lat pielęgnujący dziedzictwo polskiego wzornictwa, ogłasza premierę kolekcji stworzonej we współpracy z marką odzieżową Poszetka. Efektem tego spotkania jest linia ubrań i akcesoriów bazujących na archiwalnych projektach Instytutu – reinterpretowanych w duchu współczesnej mody, ale z pełnym poszanowaniem historii i oryginalnych idei twórców.

Dziedzictwo, które inspiruje

Założony w 1950 roku Instytut Wzornictwa Przemysłowego od początku gromadził projekty z zakresu odzieży, tkanin, mebli, ceramiki i przedmiotów codziennego użytku. Z jego pracowni wyszły jedne z ikon polskiego designu, m.in. serwis „Dorota” projektu Danuty Duszniak czy krzesło „Płucka” Marii Chomentowskiej. W bogatym archiwum Instytutu znalazły się także setki projektów odzieżowych – od uniformów roboczych po propozycje „modowe”. To właśnie te zasoby stały się punktem wyjścia do nowej kolekcji.

Mężczyzna w garniturze prezentuje designerskie krzesło na tle białej ściany.

„Celem Instytutu od zawsze było projektowanie dla przemysłu. Z ogromną radością patrzę na tegoroczną współpracę i odnajduję w niej elementy odzieży, m.in. roboczej, z lat 50. i 60. Nasze archiwa są pełne wspaniałych projektów, ale bez jakościowego partnera i uszanowania dziedzictwa współpraca ta nie mogłaby się udać. Bardzo dziękuję całemu zespołowi Poszetki za ogrom włożonej pracy i poszanowanie projektów oryginalnych IWP” – podkreśla Michalina Pietrzyk, wiceprezes zarządu IWP.

Kolekcja – reinterpretacje klasyki

Kolekcja Poszetka x IWP to świadome spojrzenie w przeszłość i dowód, że polskie wzornictwo ubrań i tkanin może wciąż inspirować. W jej skład wchodzą:

  • Sweter polo – projekt z lat 50., który w archiwach funkcjonował pod nazwą „Koszulka polo męska”. Współczesna wersja odtwarza trójwymiarową strukturę dzianiny, pozostawia charakterystyczny kołnierzyk z lamówką, a dzięki wydłużonym rękawom pełni funkcję zarówno polówki, jak i lekkiego swetra.
  • Kurtka inspirowana odzieżą roboczą – archiwalny projekt opisany jako „ubranie termoizolacyjne do badań w komorze bioklimatycznej w Libercu”. Choć pierwotnie była to odzież specjalistyczna, jej krój – przypominający dżinsową katanę – świetnie odnajduje się we współczesnej garderobie. Poszetka wprowadziła do niego oliwkową zieleń i detal zapożyczony z innego projektu z archiwum IWP, odzieży hutniczej.
  • „Wdzianko męskie” – quasi-marynarka, quasi-overshirt z przełomu lat 50. i 60. Oryginalnie mogła pełnić rolę uniformu dla kadry zakładów przemysłowych lub nieformalnej odzieży miejskiej. Dziś, w wersji uszytej z mieszanki konopi i bawełny, sprawdza się w codziennych stylizacjach – zarówno tych bardziej eleganckich, jak i casualowych.
Mężczyzna trzyma żółtą apaszkę w czarne geometryczne wzory.

Sztuka na jedwabiu

Szczególnym elementem kolekcji są jedwabne apaszki i poszetki oparte na projektach wybitnych polskich projektantek tkanin związanych z Instytutem:

  • Anna Orzechowska – jej „Tkanina dekoracyjna” (1955–57) to geometryczne i organiczne wzory inspirowane unizmem i kolażem, pełne żywych kolorów.
  • Danuta Paprowicz-Michno – autorka „Tkaniny 7017” (1955), przedstawiającej kobiece postaci w zimowych strojach w stylistyce polskiego „new look”.
  • Anna Nikołajczuk – zaprojektowała m.in. „Tkaninę 6007” (1956), inspirowaną polskim folklorem, oraz barwną „Makatę”, przeznaczoną do dekoracji wnętrz, odzwierciedlającą dewizę IWP: „Piękno na co dzień dla wszystkich”.

Każdy z tych historycznych wzorów został przeniesiony na jedwabne akcesoria dwóch rozmiarach, wykończone ręcznie w Katowicach.

Kolorowa tkanina z geometrycznymi wzorami w odcieniach czerni, błękitu i pomarańczu.
WWW.RADOSLAWKAZMIERCZAK.COM

Made in Poland

Wszystkie elementy kolekcji powstały w Polsce – od projektowania po produkcję – wpisując się w ideę Made in Poland, której IWP i Poszetka nadają szczególną rangę.

„Ta kolekcja pokazuje, że wzornictwo to nie tylko historia, ale też żywa inspiracja dla współczesności. To hołd dla projektantów, którzy przez dziesięciolecia kształtowali estetykę codzienności w Polsce, i dowód, że ich prace mają ponadczasową wartość” – podsumowuje Michalina Pietrzyk.

Zobacz również:

Mężczyzna w okularach noszący ciemną kurtkę z metalowymi guzikami.
Zbliżenie zielonej tkaniny z metką Poszetka i białym guzikiem.
WWW.RADOSLAWKAZMIERCZAK.COM
Mężczyzna w białym swetrze z teksturą, na zewnątrz w słońcu.
Żółta tkanina z czarno-białym abstrakcyjnym wzorem i fałdami.
Jedwabna apaszka z motywem kwiatowym i żółtymi akcentami.
WWW.RADOSLAWKAZMIERCZAK.COM
Elegancki mężczyzna w szarej marynarce, białych spodniach i kolorowej apaszce.