Whitney Museum of American Art – muzeum sztuki amerykańskiej

’61 Pontiac - Robert Bechtle

Nowy Jork jest jednym z najważniejszych miejsc na kulturalnej i artystycznej mapie świata. Znajdują się w nim jedne z najlepszych i najsłynniejszych zbiorów sztuki. W Metropolitan Museum of Art zgromadzono nieprzebrane zasoby dzieł sztuki z poprzednich stuleci, a Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) prezentuje głównie dorobek europejskich artystów z XX wieku. Natomiast kolekcję nowoczesnej sztuki amerykańskiej podziwiać można w Whitney Museum, miejscu, które powstało dzięki niezwykłemu zbiegowi okoliczności.

Projekt bogatej mecenaski

Podobnie jak wiele innych amerykańskich muzeów, popularne The Whitney swoje powstanie zawdzięcza zaangażowaniu bogatej mecenaski sztuki. W tym przypadku była nią Gertrude Vanderbilt Whitney pochodząca z bardzo bogatych i wpływowych dynastii przedsiębiorców. Co więcej, sama była blisko związana ze światem artystów. Skończyła nowojorską szkołę sztuk pięknych Art Students League, a potem studiowała w Paryżu pod okiem między innymi Auguste Rodina. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych stworzyła wiele monumentalnych rzeźb, z których część jest wciąż wystawiana w przestrzeni publicznej.

Whitney Museum of American Art - muzeum sztuki amerykańskiej - foto Nic Lehoux
Whitney Museum of American Art – foto Nic Lehoux

Gertrude Vanderbilt Whitney była również kolekcjonerką dzieł sztuki tworzonej głównie przez młodych, amerykańskich artystów awangardowych. Rozrastającą się kolekcję prezentowano w dwóch galeriach Whitney Studio oraz Whitney Studio Club otwartych w Nowym Jorku w 1914 roku. Do roku 1929 zbiory powiększyły się do 700 prac, wśród których znalazło się wiele obrazów Edwarda Hoppera, Frencha Sloana czy Stuarta Davisa. Wielkość kolekcji powodowała niemałe trudności w jej prezentacji szerokiej publiczności.

Whitney Museum of American Art - muzeum sztuki amerykańskiej - foto Nic Lehoux
Whitney Museum of American Art – foto Nic Lehoux

Gertrude Vanderbilt Whitney zdecydowała się na bardzo szczodry gest – postanowiła podarować pięćset obrazów nowojorskiemu Metropolitan Museum of Art. Słynne The Met, zajmujące się głównie europejskim malarstwem z dawniejszych okresów, nie było jednak zainteresowane. Z kolei drugie największe muzeum sztuki – Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) nastawione było głównie na prezentację twórców ze starego kontynentu. Odmowa sprawiła, że bogata rzeźbiarka postanowiła powołać do życia własne muzeum, w którym prezentowane byłyby dzieła obiecujących artystów z Ameryki. W ten sposób w 1930 roku powstało ostatnie z wielkiej trójcy muzeów sztuki znajdujących się w Nowym Jorku – Whitney Museum.

Słynne siedziby muzeum

W czasie ostatnich dziewięćdziesięciu lat muzeum kilkukrotnie zmieniało swoją siedzibę. Pierwsza z nich znajdowała się w artystycznej dzielnicy Greenwich Village i zajmowała trzy sąsiadujące domy na West 8th Street. Na dyrektora instytucji wybrana została asystentka założycielki Juliana R. Force, która wcześniej pomagała przy wyborze prac do kolekcji. The Whitney przetrwało w tej lokalizacji ponad dwadzieścia lat. W 1954 roku przeniesiono je do niewielkiego budynku sąsiadującego z MoMA. Na początku lat sześćdziesiątych zaczęto planować budowę nowej, większej siedziby.

Whitney Museum of American Art - muzeum sztuki amerykańskiej
Whitney Museum of American Art

Do jej zaprojektowania zatrudniono doskonałych modernistycznych architektów – Marcela Breuera i Hamiltona P. Smitha. Na rogu Madison Avenue powstał surowy, pięciopiętrowy budynek przypominający odwrócony ziggurat, będący mieszanką modernizmu i brutalizmu. Jego ascetyczny styl podkreślała elewacja stanowiąca połączenie surowego betonu z granitem i małe otwory okienne na froncie. Zakończony w 1966 roku projekt wywołał wiele kontrowersji, jednak na stałe wpisał się w panoramę Manhattanu i przez pół wieku był siedzibą Whitney Museum.

Nowy budynek tylko na krótko rozwiązał problem z rosnącą liczbą dzieł sztuki w kolekcji muzeum. Już w 1967 roku otwarta została w dzielnicy Lower East Side filia placówki. W ciągu kolejnych lat otwierano kolejne w dzierżawionych budynkach bądź gościnnie w biurowcach wielkich korporacji. Ekspozycje w nich zmieniały się cyklicznie, dzięki czemu odbiorcy mogli zapoznać się z o wiele większą liczbą dzieł amerykańskich artystów. Od końca lat siedemdziesiątych planowano rozbudowę siedziby głównej. W konkursach na jej projekt pojawiały się nazwiska tak znanych architektów, jak Norman Foster czy Rem Koolhaas. Wszystkie propozycje zostały jednak z różnych powodów odrzucone.

Whitney Museum of American Art - muzeum sztuki amerykańskiej - foto Nic Lehoux
Whitney Museum of American Art – foto Nic Lehoux

Przełom nastąpił dopiero w XXI wieku. Włoski architekt Renzo Piano zaprojektował nową siedzibę, która stanęła na skrzyżowaniu Gansevoort Street i Washington Street w dzielnicy West Village. Prace nad nowym budynkiem trwały od 2010 do 2015 roku, a łączny koszt wyniósł 422 miliony dolarów. W rezultacie powstała okazała i bardzo oryginalna budowla. Na ośmiu poziomach umieszczono galerię z licznymi industrialnymi tarasami prowadzącymi na zewnątrz. Powierzchnia nowej siedziby sięga 19 tysięcy metrów kwadratowych, na której wystawiono dzieła ponad czterystu artystów. To jednak nie wszystko. W budynku znalazła się również biblioteka z czytelnią, teatr, centrum edukacyjne i laboratorium, w którym prowadzone są prace nad konserwacją obrazów.

Uroczyste otwarcie nowej siedziby Whitney Museum nastąpiło 30 kwietnia 2015 roku, a symboliczną wstęgę przecięła Michelle Obama i ówczesny burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio. W zaprojektowanym przez Renzo Piano budynku muzeum funkcjonuje do dzisiaj.

Muzeum dla Amerykanów

Od samego początku istnienia celem Whitney Museum była promocja młodych artystów amerykańskich tworzących sztukę nowoczesną poprzez zakup i prezentację ich dzieł. Pomysł Gertrude Vanderbilt Whitney realizowany jest do dzisiaj, a muzeum nieustannie się rozwija. Początkowa kolekcja 600 dzieł rozrosła się do 25 tysięcy. Ich autorami jest ponad 3500 tysiące artystów, wśród których znajdują się zarówno młodzi twórcy, jak i klasyczni przedstawiciele amerykańskiej sztuki nowoczesnej. Najstarsze eksponaty pochądzą z końca XIX wieku, najnowsze kupowane są na bieżąco. W kolekcji obok obrazów zgromadzone są rysunki, odbitki, rzeźby, instalacje artystyczne, fotografie, a także dzieła związane z najnowszymi technologiami – filmem i sztuką tworzoną za pomocą komputera.

Whitney Museum of American Art - muzeum sztuki amerykańskiej
Whitney Museum of American Art

Biennale Whitney

Oprócz działalności wystawienniczej The Whitney organizuje też imprezy cykliczne. Najważniejszą z nich jest Biennale Whitney mające na celu prezentację dzieł mniej znanych twórców. Początkowo (od 1932 roku) organizowano ją co roku, w 1974 roku wystawa przeszła na cykl dwuletni. W ciągu tych dziesięcioleci Biennale Whitney stało się jedną z najważniejszych wystaw sztuki nowoczesnej w Ameryce. Wśród wielu znanych artystów, którzy rozpoczynali na nim swoje kariery, znaleźli się Georgia O’Keeffe, Jeff Koons czy Jackson Pollock.

Najsłynniejsze dzieła

W Whitney Museum znajduje się bogata kolekcja sztuki amerykańskiej z okresu ostatnich ponad stu lat. Wśród nich znajdują się dzieła, które stworzyli Andy Warhol, Edward Hopper, Mark Rothko czy Jasper Johns. Część z nich jest wystawiona w głównej siedzibie placówki, natomiast mniej znane dzieła można obejrzeć dzięki stronie internetowej. Na zakończenie artykułu warto przedstawić kilka najsłynniejszych i najbardziej oryginalnych z nich.

Painting, Number 5

Obraz autorstwa modernistycznej artystki Marsden Hartley powstał w 1914, kiedy autorka przebywała w Berlinie. Kubistyczna kompozycja ze śladami niemieckiego ekspresjonizmu przedstawia zbiór geometrycznych figur, wśród których łatwo można dostrzec niemieckie symbole państwowe.

Marsden Hartley - Painting, Number 5
Marsden Hartley – Painting, Number 5

Four Darks in Red

Mark Rothko to amerykański malarz pochodzenia łotewskiego, który zasłynął plastycznymi kompozycjami. W końcu lat pięćdziesiątych stworzył serię obrazów z ciemnymi elementami na kontrastowym tle. Four Darks in Red są najsłynniejszym z nich.

Four Darks in Red - Mark Rothko
Four Darks in Red – Mark Rothko

Early Sunday Morning

Dzieło stworzone w 1930 roku przez najsłynniejszego amerykańskiego malarza realistycznego Edwarda Hoppera. Scena przedstawia czerwoną kamienicę na nowojorskiej Siódmej Alei. Opustoszała ulica nawiązuje do szoku jaki nastąpił po wielkim kryzysie na Wall Street w 1929 roku.

Early Sunday Morning - Edward Hopper
Early Sunday Morning – Edward Hopper

Music, Pink and Blue No. 2

Abstrakcyjny obraz namalowany w 1918 roku przez Georgię O’Keeffe przedstawia alegorię muzyki. Subtelne kolory nawiązują do emocji wywoływanych przez utwory muzyczne. Krytycy widzieli w tym dziele głównie zbyt wyraźne konotacje erotyczne.

Music, Pink and Blue No. 2 - Georgia O’Keeffe
Music, Pink and Blue No. 2 – Georgia O’Keeffe

Three Flags

Trzy Flagi to jedno z czołowych dzieł pop-artu namalowane przez Jaspera Johnsa w 1958 roku. Artysta znany jest ze swojej serii dzieł przedstawiających amerykańskie symbole narodowe. Tym razem zastosował technikę opartą na połączeniu wosku i farby, dzięki czemu na obrazie widać, zastygłe w czasie, każde pociągnięcie pędzla.

Three Flags - Jasper Johns
Three Flags – Jasper Johns

Circus

Niezwykła, ruchoma rzeźba autorstwa Alexandra Caldera powstawała w latach 1926-31. Na okrągłym podeście przypominającym cyrkową estradę zgromadzono siedemdziesiąt figurek w otoczeniu innych elementów wystroju. Zanim instalacja trafiła do muzeum, była używana przez Caldera do inscenizowania przedstawień z podkładem muzycznym.

Alexander Calder - Calder's Circus
Alexander Calder – Calder’s Circus

The New York Collections, Found Dope: Part II

Niezwykle kontrowersyjne dzieło stworzone przez Candy Jernigan w 1986 roku, kiedy Ameryka zaczęła borykać się z narkotykami nowego rodzaju. To collage złożony ze znalezionych pojemników na crack umieszczonych na planszy z elementami rysunków wykonanych kolorowymi kredkami.

THE NEW YORK COLLECTIONS, Found Dope: Part II - Candy Jernigan
THE NEW YORK COLLECTIONS, Found Dope: Part II – Candy Jernigan

Dempsey i Firpo

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów amerykańskich autorstwa Georgea Bellowsa. Zamrożona w czasie, dynamiczna scena przedstawia kluczowy moment walki bokserskiej pomiędzy Jackiem Dempseyem i argentyńskim pretendentem Luisem Firpo. Wśród widzów można dostrzec autoportret artysty.

Dempsey and Firpo - George Bellows
Dempsey and Firpo – George Bellows

’61 Pontiac

Kalifornijski artysta Robert Bechtle był prekursorem fotorealizmu i piewcą dobrobytu amerykańskich przedmieść. Jednym z jego najbardziej znanych obrazów jest ’61 Pontiac powstały pod koniec lat sześćdziesiątych i przedstawiający rodzinę zgromadzonym przy symbolu statusu – ogromnym krążowniku szos.

’61 Pontiac - Robert Bechtle
’61 Pontiac – Robert Bechtle

Gertrude Vanderbilt Whitney

Portret założycielki i sponsorki muzeum pędzla Roberta Henriego. Modelka przedstawiona jest w nietypowej, półleżącej pozycji przypominającej kompozycję obrazów mistrzów renesansu. W odróżnieniu od nich jest jednak przedstawiona w roli nowoczesnej kobiety sukcesu z początku XX wieku.

Gertrude Vanderbilt Whitney - Robert Henri
Gertrude Vanderbilt Whitney – Robert Henri

Zobacz również: