Ludwig Mies van der Rohe – z Dessau w świat

„Krzesło jest bardzo trudnym obiektem. Drapacz chmur jest o wiele łatwiejszy”. Tak lapidarnie wyraził się na temat projektowania mebli pod koniec lat 50. Ludwig Mies van der Rohe.

Ludwig Mies van der Rohe

Pojawienie się Bauhausu to rewolucja. Szkoła w Dessau popycha do przodu architekturę. Ale odmienia też na zawsze wygląd mebli. Ludwig Mies van der Rohe – obok Waltera Gropiusa, Marcela Breuera czy Lilly Reich – jest jedną z jej czołowych postaci.

Ludwig Mies van der Rohe - Krzesło MR
Ludwig Mies van der Rohe – Krzesło MR

Projektując wyposażenie wnętrz nie ma sobie równych. Jego pomysły są śmiałe. Meble spod ręki Miesa odznaczają się nieomylnym wyczuciem proporcji, minimalistycznymi formami i kunsztownie dopracowanymi detalami. Krytycy określają je „architekturą w miniaturze”, są dla nich „ćwiczeniami w strukturze i z materiałów”. Osiągają niezwykłą wizualną harmonię jako autonomiczne dzieła. Nawet jeśli zazwyczaj powstają z myślą o konkretnych wnętrzach.

Dessau i fotel MR

Małe, urocze miasteczko na wschodzie Niemiec. Tu rodzi się jeden z najwcześniejszych projektów mebli stalowych Ludwiga Miesa van der Rohe. Fotel MR, zainspirowany pomysłami Marcela Breuera, ujrzał światło dzienne w 1927 r., choć jego źródeł trzeba szukać trzy lata wcześniej. Linia mebla jest jakby znajoma. Przywodzi na myśl staromodne krzesła bujane. Ale całość – świeża i innowacyjna.

Ludwig Mies van der Rohe - Fotel MR
Ludwig Mies van der Rohe – Fotel MR

Model ma lekką i dynamiczną konstrukcję z polerowanych chromowych rur stalowych. Ma wygodne, odchylone oparcie i skórzaną tapicerkę. Na pytanie, dlaczego wyposażył MR w tak szerokie siedziska, Mies odparł bez pardonu: „zaprojektowałem takie, w których mnie samemu siedziałoby się najwygodniej”.

Barcelona

Rok 1929. Niemcy prezentują się na Wystawie Międzynarodowej w stolicy Katalonii. Lekki, zacierający granicę między wnętrzem a zewnętrzem pawilon jest autorstwa Miesa. Architekt tworzy do niego fotel z podnóżkiem, które otrzymują nazwę miasta swojej premiery. Fotel Barcelona to dwie wąskie, prostokątne poduszki umieszczone na lekkiej ramie ze stali, której kształt zainspirowany były starożytnymi siedziskami.

Ludwig Mies van der Rohe - Kolekcja Barcelona
Ludwig Mies van der Rohe – Kolekcja Barcelona

Pomyślany jest jako „nowoczesny tron” dla hiszpańskiej pary królewskiej odwiedzającej pawilon. Ta nigdy na nim nie siada. Ale fotel zapamiętują wszyscy. Ponadczasowa ikona designu, produkowana do dziś i kopiowana przez wielu.

Nowy Jork

Nieznany nikomu architekt Philip Johnson prosi van der Rohe o meble do swojego nowojorskiego mieszkania. Tak w 1930 r. powstaje minimalistyczna sofa. Wyściełana poduszka ze skóry bydlęcej i pojedynczy cylindryczny podgłówek ułożony na niskiej platformie z nogami z rur stalowych. Mała, jest szalenie użyteczna na niewielkiej przestrzeni. Później Johnson wyposaża w nią swój słynny Szklany Dom w New Canaan w Connecticut.

Ludwig Mies van der Rohe - Sofa Barcelona

Od tego momentu mebel zyskuje rozgłos. W chwili powstania trochę nonszalancko autor nazywa ją po prostu „Leżanka”. To właściciele marki Knoll, widząc w niej podobieństwa do mebli ze słynnego pawilonu, zmieniają jej nazwę na Barcelona. Włączają do kolekcji i zaczynają sprzedawać pod koniec lat 80.

Brno

Willa Tugendhatów – kamień milowy architektury. W 1929 roku Miesa van der Rohe z zapałem zaczyna meblować swój modernistyczny projekt. Oczywiście autorskimi meblami. Tak rodzi się krzesło Brno. Widać w nich mistrzostwo ręki projektanta. Siedzisko lewituje w powietrzu dzięki oplatającej jej stalowej ramie, przecząc jakby prawom grawitacji. Wersja z ramą rurową szybko staje się hitem. Ta z płaskownikiem musi poczekać na swój moment do 1958.

Ludwig Mies van der Rohe - Fotel MR
Ludwig Mies van der Rohe – Fotel MR

I tu znów pojawiaj się Phillip Johnson. Słynny już architekt prosi van der Rohe o udoskonaloną „wersję płaską”. Ma posłużyć za wyposażenie słynnej nowojorskiej restauracji Four Seasons. Dla wygody gości dodano poduszki, bo w oryginale siedzisko było jedynie tapicerowane. Wyposażenie luksusowej restauracji zachwyca wszystkich tak samo jak jej kuchnia. Trochę później marka Knoll zaczyna produkcję Brna w wersji z płaskownika w 1977 r.

Słynny architekt, autor niezapomnianych sentencji, odegrał niebagatelną rolę w rozwoju designu. Tak dużą, że jego dzieła to eksponaty szanujących się kolekcji sztuki nowoczesnej. Ikoniczne modele produkowane są do dziś przez markę Knoll, w Polsce dostępną w showroomie Mood.

Zobacz również: Alchemia światła – inspiracje od Mood-Design | Kolekcje Knoll projektu Piero Lissoniego

Ludwig Mies van der Rohe - Fotel Barcelona
Ludwig Mies van der Rohe - Kolekcja Barcelona
Udostępnij ten artykuł
Zapisz się do newslettera

wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera.

wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od klientów PLN Design.

Wpisz szukane słowo i kliknij enter