Nieśmiertelny Bauhaus. Jak rozpoznać dorobek niemieckiej szkoły?

Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów.

Wzniosła idea Bauhausu

Walter Gropius zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu. Szkoła otworzyła swe podwoje w 1919 roku a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu, przekraczając granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów.   

Vintage poster Knoll Barcelona chair designed by Ludwig Mies van der Rohe

– Kultowe produkty Marcela Breuera, Ludwiga Miesa van der Rohe, czy Florence Knoll są w pełni funkcjonalne a jednocześnie przynależą do kontekstu historycznego i kulturowego – mówi Marcin Zieliński, właściciel firmy Aqina, wyłącznego dystrybutora marki Knoll w Polsce.

Projektant Ludwig Mies van der Rohe

Sztuka w produkcji na dużą skalę

W gronie twórców związanych z Bauhausem znaleźli się między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Wytyczyli oni kierunki w architekturze oraz w sztuce użytkowej, a ich dorobek na stałe wpisał się do kanonu wzornictwa.

Portret projektanta Marcel Breuer

Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Hans Knoll starał się sprowadzić tę modernistyczną wizję do Ameryki, zakładając w 1938 roku H. G. Knoll Furniture Company. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni.

Original poster Wassily Chair designed by Marcel Breuer

Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925

Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstał pierwszy „metalowy mebel”.  Jest to pierwszy fotel do produkcji którego użyto tego materiału. Między rurkami rozciągnięta jest twarda skóra.

Wassily Chair designed by Marcel Breuer

Cesca Chairs, Marcel Breuer, 1928

W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Wszelkie jego dzieła – zarówno architektura, jak i meble, ucieleśniają dążenie Bauhausu do zespolenia sztuki i przemysłu. Jego wczesne projekty pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego nurtu w meblarstwie.

Cesca Chairs projekt Marcel Breuer Knoll

Laccio Tables, Marcel Breuer, 1925

Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać.

Laccio Table designed by Marcel Breuer Knoll

Barcelona Chair, Mies van der Rohe, 1929

Krzesło Barcelona to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia i ikona współczesnego ruchu. Emanuje ono prostą elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”.

Krzeslo barcelona Knoll projekt Ludwig Mies van der Rohe

Brno Chair, Mies van der Rohe, 1930

Krzesło Brno, ikona dwudziestowiecznego designu, słynie ze smukłego profilu, prostych linii i drobiazgowej dbałości o szczegóły. W 2018 roku, aby uczcić 80-lecie firmy, Knoll wprowadził wykończenie z brązu.

Brno Chair Ludwig Mies van der Rohe

MR Collection, Mies van der Rohe

Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe reprezentuje jedne z najwcześniejszych projektów mebli stalowych. W tym przypadku van der Rohe inspirował się projektami mistrza Bauhausu Marcela Breuera. Z kolei formy siedzisk uważa się za nowoczesne pochodne dziewiętnastowiecznych żelaznych krzeseł bujanych.

Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe

Gdzie szukać nieśmiertelnych klasyków Bauhausu?

Dystrybutorem marki Knoll w Polsce jest Aqina, której showroom znajduje się przy Alei Armii Ludowej 26 w Warszawie. Firma w niebanalny sposób wyposaża powierzchnie komercyjne, takie jak biura, restauracje czy hotele. Wśród najważniejszych realizacji, jakie firma ma w swoim dorobku, wymienić można choćby biura firm: Coca Cola, City Bank Handlowy, Coty, Deutsche Bank, EY, Microsoft, Ricoh, czy Wyborowa. Koneserom dobrego designu Aqina proponuje także klasyki designu, które mogą swobodnie zająć miejsce w przestrzeni domowej. Aqina funkcjonuje na rynku już blisko dekadę. Intrygująca nazwa firmy jest synonimem pomyślności, trwałości, harmonii i szczęścia. Firma stanowczo przeciwstawia się produkcji i sprzedaży mebli, stanowiących plagiaty klasyków designu.

Zobacz również: Idealne oświetlenie salonu w 5 krokach | Jak pielęgnować i czyścić dywany? Porady i wskazówki

MR Collection projekt Ludwig Mies van der Rohe
Making of Barcelona chair designed by Ludwig Mies van der Rohe
Making of Barcelona chair designed by Ludwig Mies van der Rohe
Making of Barcelona chair designed by Ludwig Mies van der Rohe
Making of Barcelona chair designed by Ludwig Mies van der Rohe
Laccio Table designed by Marcel Breuer Knoll-plndesign
Brązowe krzeslo barcelona Knoll projekt Ludwig Mies van der Rohe
Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe w salonie
Florence Knoll
Hans & Florence Knoll
Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter