NOTI STUDIO to jedyne w kraju miejsce oferujące szeroki wybór prac wykonanych z ceramiki i szkła uznanej artystki Alicji Patanowskiej. NOTI STUDIO x Alicja Patanowska NOTI STUDIO realizuje idee domu otwartego. Otwartego dla każdego pasjonata dobrego polskiego wzornictwa, ale także dla środowiska związanego z architekturą, szeroko pojętym projektowaniem oraz lokalnej społeczności warszawskiej Sadyby. To miejsce, które całościowo podchodzi do aranżowania przestrzeni domowej oraz komercyjnej. A jej składowymi, obok mebli, są akcesoria czy też dzieła sztuki – obiekty unikalne lub pochodzące z krótkich serii. Stąd obecność w warszawskim showroomie ceramiki i szkła autorstwa Alicji Patanowskiej. Out of Blue W ogrodzie, u wejścia do NOTI STUDIO, napotkamy grupę ceramicznych rzeźb Out of Blue, która jest użytkową wersją i rozwinięciem instalacji „Przestrzeń wyobraźni dźwiękowej” (Nagroda Publiczności 18. Przeglądu Sztuki Survival we Wrocławiu). NOTI STUDIO x Alicja Patanowska – OUT OF BLUE – foto Celestyna Król To sporej wielkości nieregularne w kształcie donice, czy też zbiorniki na deszczówkę. Intrygują organicznym kształtem, kobaltowym kolorem i przeznaczeniem. Wyraźnie zaznaczają tu swoją obecność, przekraczając granicę przedmiotu użytkowego. Stają się dziełem sztuki, które formą wtapia się w przestrzeń, a jednocześnie kolorem się od niej odcina. Errorica Natomiast we wnętrzach NOTI STUDIO wyeksponowane zostały inne prace Alicji Patanowskiej. W pierwszej kolejności wypada wspomnieć o kolekcji Errorica, tegorocznej zdobywczyni znaku Must Have, przyznawanego w ramach Łódź Design Festival. Errorica to opowieść o pięknie błędów technicznych pojawiających się podczas produkcji ceramiki. Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Zrozumienie i zapanowanie nad takimi zjawiskami, jak pękanie czy zbieganie się szkliwa pozwala uzyskać niezwykłe dekoracyjne faktury z zachowaniem cech użytkowych produktu. Układy spękań na obiektach nigdy się nie powtarzają, jednak ich podobieństwo tworzy spójną linię produktów. Infinity Infinity to kolekcja abstrakcyjnych rzeźb wykonanych z różnych mas ceramicznych. Formy z tego cyklu powstały w wyniku badania limitów materiału i próby pokazania poetyki koła garncarskiego, czyli narzędzia przy pomocy którego zostały wykonane. Infinity – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Stratum Stratum to kolekcja obiektów, łączących materiały w dialogu dwóch rzemieślniczych technik – koła garncarskiego i dmuchania szkła. W procesie realizowania form z tej kolekcji poddane refleksji i badaniu zostało zagadnienie przestrzeni. Pytanie o to co jest wnętrzem, a co zewnętrzem. Stratum – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Co jest ograniczeniem, a co uwolnieniem. Użytkowość form z kolekcji Stratum jest uzasadniona, aczkolwiek niejednoznaczna. Mogą posłużyć jako wazon do ikebany lub abstrakcyjna rzeźba. Odbiorca sam określa i nazywa to, co chce w nich ujrzeć. Kolekcja Stratum zdobyła nagrodę Highly Commended Award na British Glass Biennale w 2015. AeriForm Inspirację do powstania kolekcji stanowiło słowo „aeriform”, co tłumaczymy jako lotny. To także wynik poszukiwań artystycznych w ramach kolekcji Stratum, a przede wszystkim skupienia się na aspekcie deformacji. Dotyczy to elementu wykonanego z porcelany, w którym zatrzymał się kolisty ruch. Natomiast powierzchnia szlifowanego szkła daje złudzenie optyczne polegające na powielaniu kształtów. Plantacja Na kolekcje Plantacja składają się cztery porcelanowe elementy, które pasują do zwykłych szklanek do napojów. Seria została zaprojektowana do uprawy ziół i roślin ozdobnych na zasadach hydroponiki. Metoda ta jest idealna do śledzenia procesu wzrostu zarówno łodygi, jak i korzeni rośliny. Plantacja powstała podczas studiów Alicji Patanowskiej w Royal College of Art w Londynie. Plantacja – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Bauhaus100 Walter Gropius, pierwszy dyrektor Bauhausu, postulował „ścisły związek sztuki, rzemiosła i designu”. Kolekcja Bauhaus100 odnosi się do tego hasła. Tworzy spójny, dynamiczny rzeźbiarski układ. Technika garncarska umożliwia dowolną zmianę proporcji poszczególnych obiektów bez użycia form. Funkcjonalność i prostota kształtu daje dwie niewykluczające się możliwości: utylitarne wazony czy abstrakcyjną kompozycję. Bauhaus100 – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Alicja Patanowska Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2012) oraz Royal College of Art w Londynie (2014). Mieszka we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię koła garncarskiego Studio Ali Berg. Tworzy tam unikalne obiekty sztuki i wzornictwa przez łączenie tradycyjnych technik koła garncarskiego z nowymi kontekstami, formami, technikami i materiałami. Jest laureatką m.in. nagrody Warto „Gazety Wyborczej”, British Glass Biennale, Mazda Design Award, tegorocznego plebiscytu Must Have za kolekcję Errorica. Jej prace stanowią część zbiorów sztuki i wzornictwa m.in. Shanghai Museum of Glass. Prace Patanowskiej dostępne są m.in. w Merci w Paryżu, Barbican Center w Londynie, Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku i Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie. W Polsce jedynie w NOTI STUDIO znajdziemy szeroki wybór jej produktów. Zobacz również: Popiel – dizajn inspirowany słowiańską archeologią | Krosno Glass – świat pokochał polskie szkło Bauhaus100 – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Plantacja – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Plantacja – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Errorica – Alicja Patanowska – foto Celestyna Król Udostępnij ten artykuł Share this article Share this article Napisane przez Marcin Kieliszek Redaktor w PLN Design Subscribe Login Powiadom o nowych dalszych komentarzach nowych odpowiedziach na moje komentarze Label {} [+] Imię* E-mail* Label {} [+] Imię* E-mail* 0 komentarzy Inline Feedbacks View all comments