Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Dziewięć oryginalnych i pomysłowych projektów stołów i siedzisk, stworzonych przez dziewięciu czołowych projektantów z całego świata zostanie zaprezentowanych w ramach instalacji pod nazwą „Connected” (Połączeni) – uroczyste otwarcie wystawy odbędzie się w dniu 11 września 2020 roku w Muzeum Designu w Londynie. Do stworzenia swoich przedmiotów projektanci mogli wybrać spośród trzech zrównoważonych gatunków amerykańskiego drewna liściastego: czerwonego dębu, klonu lub wiśni. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), wiodący zakład produkcji mebli Benchmark Furniture oraz Muzeum Designu rzucili projektantom wyzwanie stworzenia stołów i siedzisk na użytek własny, dostosowany do nowego trybu życia i pracy w lub z domu. Jak zawsze w odniesieniu do projektów realizowanych wspólnie przez Benchmark i AHEC, tak i w tym przypadku podstawą projektu „Connected” było przesłanie zrównoważonego rozwoju.

Premiera projektu “Connected”

Kiedy pandemia koronawirusa istotnie zmieniła sposób, w jaki wszyscy żyjemy, pracujemy i nawiązujemy kontakty z innymi ludźmi, twórcy projektów użytkowych oraz ich wykonawcy zmuszeni zostali do dostosowania swoich metod działania i wykorzystania w pracy nowych technologii. Pozwoliły im one na współpracę na odległość, a często także wykonywanie zadań w improwizowanych na szybko domowych biurach.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Niezwykła instalacja projektu “Connected” w londyńskim Muzeum Designu prezentuje efekty wyjątkowego eksperymentu, którego celem jest przesuwanie granic twórczych związanych z wykorzystaniem amerykańskich gatunków drewna liściastego oraz zbadanie, w jaki sposób projektanci i wykonawcy mebli dostosowali swoją pracę do ograniczeń wynikających z lockdownu.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Od projektantów oraz rzemieślników zakładu Benchmark projekt wymagał innowacyjnego podejścia do realizacji zadań, opierającego się wyłącznie na komunikacji zdalnej, w tym m.in. udziału w licznych wideokonferencjach, dzięki którym możliwe było urzeczywistnienie wizji twórczych projektantów. Takie podejście oznaczało konieczność obdarzenia rzemieślników w zakładzie pełnym zaufaniem, ponieważ projektanci pozbawieni byli fizycznego kontaktu ze swoimi przedmiotami podczas ich wytwarzania w zakładzie.

Projektanci w projekcie “Connected”

Projektanci zaproszeni do udziału w projekcie „Connected” to: Maria Jeglińska-Adamczewska (Polska), Ini Archibong (Szwajcaria), Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Sebastian Herkner (Niemcy), Sabine Marcelis (Holandia), Studiopepe (Włochy) oraz Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia).

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Reakcje projektantów na wytyczne projektu okazały się niezwykle różnorodne, a przy tym osobiste. Wśród nich znalazły się odważne wykończenia naturalne oraz barwione, które w zupełnie nowy sposób nadają charakteru amerykańskim gatunkom drewna użytym w projekcie. Każdy z projektantów podszedł do zadania nieco inaczej, uwzględniając w swoich propozycjach wysoki poziom złożoności wykonania oraz kładąc ogromny nacisk na dbałość o szczegóły.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

– Nieodmiennie zadziwia mnie, że mimo przekazania projektantom takiego samego zadania otrzymaliśmy dziewięć zupełnie różnych, a przy tym niesamowicie kreatywnych interpretacji. Potencjał tych trzech gatunków amerykańskiego drewna liściastego jest wyjątkowy, a pracownicy zakładu Benchmark doskonale poradzili sobie z niektórymi dość złożonymi projektami; wyniki wspólnych prac są niezwykłe – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – To prawdziwa ewolucja w naszym podejściu do pracy: pracownicy zakładu produkcji mebli poświęcili wiele godzin na wideokonferencje z projektantami, dzięki czemu mieli pewność, że realizują wszelkie szczegółowe oczekiwania projektantów. To jednocześnie dowód na to, że zamknięcie w domach podczas pandemii nie wpływa negatywnie na ludzką kreatywność i twórczość. Z niecierpliwością oczekuję momentu, w którym projektanci po raz pierwszy ujrzą swoje prace na wystawie – dodał David Venables.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Zaprojektowanie czegoś dla siebie

Justin McGuirk, naczelny kurator w Muzeum Designu, tak skomentował projekt: – Zlecenie dziewięciu projektantom produkcji mebli z drewna nie jest czymś szczególnie oryginalnym. Ale nie żyjemy w normalnych czasach. Wszyscy spędzamy bardzo dużo czasu w domu i musimy dostosowywać się do nowych sposobów pracy. Pandemia zmusiła każdego z naszych projektantów do nowego spojrzenia na swoje domowe biuro czy warsztat i swoje rzeczywiste potrzeby. Projekt „Connected” okazał się dla nich rzadką okazją do zaprojektowania czegoś dla siebie, przy czym głównym wyzwaniem było zdanie się w całości na komunikację cyfrową. Taki projekt nie mógł być bardziej odpowiedni do aktualnej sytuacji i jesteśmy zachwyceni uzyskanymi efektami prac.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

– Gdy powoli kończyliśmy prace w naszym warsztacie fascynująca była możliwość zaobserwowania, jak sprawdziło się tworzenie na odległość. Stopniowo zauważaliśmy rosnące zaufanie projektantów do naszych pracowników, co było dla nas wszystkich niezwykle satysfakcjonujące – powiedział Sean Sutcliffe, współzałożyciel zakładu Benchmark Furniture. – Kiedy przeszliśmy od projektowania mebli do ich produkcji, pozostawaliśmy z projektantami w bliskim kontakcie przez telefon, łącze wideo oraz zdjęcia – projektanci z czasem nauczyli się ufać ocenie naszych pracowników w odniesieniu do wyglądu, odczuć dotykowych i ogólnych opinii dotyczących tworzonych przedmiotów. Pojawiły się pewne wyzwania związane z ustaleniami w zakresie wybarwień drewna z uwagi na różne ustawienia ekranów – podobna sytuacja dotyczyła też tekstur. Jednak najtrudniej było przekazać fizyczność danego mebla – jego skalę i masę, zgodnie z naszymi odczuciami, kiedy znajdowaliśmy się w jego pobliżu – dodał Sean Sutcliffe.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

– Projekt “Connected” pokazał nam, że proces tworzenia na odległość funkcjonuje poprawnie, a dodatkowo pojawiają się pewne wyraźne korzyści związane z ograniczaniem śladu węglowego, zwłaszcza z uwagi na ograniczenie podróży międzynarodowych – powiedział Sean Sutcliffe. – Z niecierpliwością czekamy na opinie projektantów, którzy po raz pierwszy będą mogli zasiąść do swoich gotowych stołów podczas otwarcia wystawy w Muzeum Designu w dniu 10 września 2020 roku.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie

Wystawa „Connected” będzie dostępna dla zwiedzających w Muzeum Designu w ramach Londyńskiego Festiwalu Designu w dniach od 11 września do 11 października 2020 roku.

Uwaga: na tę tymczasową instalację wstęp mają jedynie okaziciele biletów na wystawę „Electronic: From Kraftwerk to The Chemical Brothers”.

 

Opis przedmiotów stworzonych w projekcie “Connected”

 

Arco, Maria Jeglińska-Adamczewska (Polska)

Użyty gatunek drewna: wiśnia amerykańska

Siedzisko i stół Arco czerpią inspirację z rzeźbiarskich form i architektury benedyktyńskich opactw. Podkreślając wyrazistą krzywą, stół wykonany został z najlepszej klasy amerykańskiej wiśni, ze starannie dopasowanymi pod względem usłojenia deskami obrobionymi mechanicznie. Ustawione pod kątem w stosunku do blatu nogi stołu mają nietypowy kształt ćwierćksiężyców, zapewniając odpowiedni rozkład naprężeń na blacie dzięki metalowym wstawkom.

Maria Jeglińska-Adamczewska - foto Kasia Bobula

Wyprofilowane krzesło odpowiada krzywiznom ciała. Mimo że z wyglądu wszystko wydaje się strukturalnie proste, decyzje konstrukcyjne (np. dotyczące pasowania ramy) podkreślają wysoki stopień zaawansowania produkcyjnego. Boczne panele krzesła wykonane są techniką klepkową, zaczerpniętą z bednarstwa, przez co mebel podkreśla urodę wiśni amerykańskiej.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Maria Jeglińska-Adamczewska - Arco

Kadamba Gate, Ini Archibong (Szwajcaria)

Użyte gatunki drewna: wiśnia amerykańska, czerwony dąb amerykański oraz modyfikowany termicznie dąb czerwony

Kadamba Gate opiera się na silnej narracji, która kieruje wyborem surowca oraz konstrukcją samego przedmiotu. Zarówno stół jak i ława zostały zaprojektowane jako meble do stosowania na zewnątrz. Stół posiada metalową podstawę i ramę, która podtrzymuje blat. Oskrzynia wykonana jest z różnej długości wytłoczeń o nieregularnych kształtach, inspirowanych Groblą Olbrzyma w Irlandii Północnej. Ten element stołu powstał z połączenia surowców – amerykańskiego dębu czerwonego, amerykańskiej wiśni i modyfikowanego termicznie czerwonego dębu. Blat stołu jest laminowany i maszynowo wykończony, z błyszczącym kolorowym wykończeniem epoksydowym i misternie wykonanymi, możliwymi do ewentualnego usunięcia detalami z mosiądzu, które dodatkowo spełniają funkcję odpływów wody podczas użytkowania stołu na zewnątrz.

Ini Archibong - foto Julian Anderson

Ława cechuje się podobną konstrukcją co stół, z metalową ramą otoczoną drewnianymi wytłoczeniami. Górna jej powierzchnia została wyposażona w subtelną komorę odpływową, a przykrywana jest roślinnie barwionym skórzanym obiciem z obszytym obwodem, wykonanym przez specjalistów w zakresie elementów skórzanych – Bill Amberg Studio.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Ini Archibong - Kadamba Gate

 

Nordic Pioneer, Maria Bruun (Dania)

Użyty gatunek drewna: klon amerykański

Kolekcja Nordic Pioneer to mistrzowski przykład zastosowania stylu skandynawskiego. Prostota zarówno samego siedziska, jak i rozkładanego stołu wynika z celowego ograniczenia dodatków, co sprawia, że na pierwszy plan wysuwa się sam materiał i konstrukcja mebli.

Maria Bruun - foto Benita Marcussen

Stół w całości wykonany z amerykańskiego klonu zawiera kluczowy element projektowy w postaci eleganckiego drewnianego zawiasu, który biegnie wzdłuż blatu, umożliwiając jego podnoszenie i opuszczanie. Komponenty zawiasu zostały wytoczone i nawiercone z dokładnością do ułamka milimetra, gwarantując tym samym płynność ruchów. Toczone, zaokrąglone nóżki kontrastują z kwadratowym przekrojem nogi stołu, a subtelne prowadnice nóg podtrzymujących blat zostały wytłoczone w spodniej jego części.

Siedzisko nawiązuje do funkcjonalnych linii stołu, a wyposażone w zaokrąglone poduszki sztaplowane stołki wykonane zostały z litego klonu.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Maria Brunn - Nordic Pioneer

Mesamachine, Jaime Hayon (Hiszpania)

Użyty gatunek drewna: wiśnia amerykańska

Mesamachine to ambitna, wieloelementowa konstrukcja, tworząca wspólną przestrzeń do pracy, zabawy, spożywania posiłków i spędzania czasu z rodziną. Podobnie jak szwajcarski scyzoryk, elementy funkcjonalne zestawu można otwierać i wyciągać, zapewniając spełnienie różnorodnych funkcji użytkowych.

Jaime Hayon by James Mollison

Główna oskrzynia stołu ma postać wydrążonego pudła podobnego do kesonu, z żebrami napinającymi biegnącymi wzdłuż całej długości mebla. Różnorodne schowki i wysuwane półki funkcjonują w oparciu o drewniane prowadnice, co wymagało niezwykle precyzyjnego wykonania. Dwa stołki i ława utrzymane są w podobnym stylu, z wyciętymi „uśmiechniętymi buźkami”, co nadaje im aspektu zabawowego. Do produkcji mebla wybrana została wiśnia amerykańska, która pomalowana została bezbarwnym olejem.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Jaime Hayon - Mesamachine

Stem, Heatherwick Studio (Wielka Brytania)

Użyty gatunek drewna: klon amerykański

Stem zwraca szczególną uwagę na biofilię, umieszczając rośliny w zakrzywionych nogach z klonu amerykańskiego poddanych obróbce na maszynie CNC, przymocowanych zaciskami do szklanego blatu. Po 3 miesiącach spędzonych przy tym samym biurku podczas licznych wideokonferencji, pracownicy studia zapragnęli powrotu do natury, a przestrzeń wokół siebie zaczęli postrzegać jako mini studio telewizyjne – to, co znajduje się za daną osobą i wokół niej może być teraz obserwowane przez cały świat.

Thomas Heatherwick - foto Elena Heatherwick

Początkowo inspiracją było rzemiosło wyrobu drewnianych łyżek. Ta sama zasada została zastosowana w odniesieniu do regału z wyprofilowanymi drewnianymi słupkami i szklanymi półkami. Siedzisko z kolei jest tapicerowane futrem gotlandzkim, z wyprofilowaną podstawą nawiązującą do pozostałych elementów.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Thomas Heatherwick - Stem

Stammtisch, Sebastian Herkner (Niemcy)

Użyte gatunki drewna: amerykański dąb czerwony i klon

Dzięki organicznej i modułowej formie, projektant chciał stworzyć krajobraz, w którym spotykają się różne elementy jego dnia. Nazwę „Stammtisch” tłumaczy się jako „stół stałych bywalców” – miejsce cotygodniowych spotkań przyjaciół i rodziny. Wykorzystując starannie dobrane materiały, stół został wykonany z bielonego czerwonego dębu, wykończonego naturalnym matowobiałym olejem. Duża taca powstała z wędzonego klonu amerykańskiego, pokrytego matowym bezbarwnym olejem naturalnym. Stołki i mała taca wykonane są z opalanego czerwonego dębu.

Sebastian Herkner - foto Evelyn Dragan

Drewno na blat i inne elementy zostały uformowane wrzecionowo, nadając im charakterystyczny kształt, kluczowy dla tego projektu. Komponenty zostały starannie połączone i posklejane, a projekt ukazuje grę kontrastujących kierunków słojów blatu i ruchomych tac, które biegną po ukosie wzdłuż całego blatu.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Sebastian Herkner - Stammtisch

Candy Cubicle, Sabine Marcelis (Holandia)

Użyty gatunek drewna: klon amerykański

Candy Cubicle to zestaw, który przechodzi z „trybu pracy” w „tryb ukrycia” dzięki znajdującemu się w środku elementowi zaskoczenia, inspirowanego sceną z walizką w filmie „Pulp Fiction”. Powierzchnie zewnętrzne wykonane zostały z fornirów z amerykańskiego klonu, pomalowanych białym olejem.

Sabine Marcelis

W środku znajdują się przegrody na książki i komputer, wykonane z tej samej okleiny klonowej, ręcznie polerowanej, pokrytej żółtym lakierem o wysokim połysku. Kiedy zestaw jest otwarty, oczom użytkownika ukazuje się jaskrawy kolor, choć z widocznym przez lakier usłojeniem klonu. Całość postawiona została na dopasowanych kolorystycznie żółtych kółkach, które pozwalają na łatwe zamknięcie zestawu po zakończonym dniu pracy. Siedzisko w postaci okrągłego stołka wykonane jest z nakładanego na siebie i toczonego litego klonu, z dopasowanymi kółkami.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Sabine Marcelis

Pink Moon, Studiopepe (Włochy)

Użyty gatunek drewna: klon amerykański

Pink Moon to rodzaj zabawy z ideą cykli odnowy i nowych początków, zainspirowany wiosennym różowym księżycem. Konstrukcja mebla łączy kontrastujące ze sobą intarsje na nogach stołu ze współczesnym siedziskiem, inspirowane ramkami do obrazów szkockiego projektanta, architekta i malarza – Charlesa Renniego Mackintosha.

Studiopepe - foto Andrea Ferrari

Do wykonania tego elementu wybrany został klon amerykański. Na początku zapadły decyzje w zakresie wyboru drewna, a następnie na obrabiarce CNC wycięte zostały intarsje na nogi. Elementy te zostały następnie zabejcowane i zaolejowane, co sprawiło, że wykończenia te dokładnie zabarwiły drewno. Blat został złożony z desek, a następnie wycięty na CNC do odpowiedniej formy inspirowanej naturą. Nogi zostały połączone skośnie, a następnie ułożono kontrastujące ze sobą intarsje.

Niecodzienne oparcie krzesła wykonane jest z dużego klonowego „księżyca”, wykończonego na CNC w dwóch częściach, które następnie zostały nawiercone pod tylne nogi, a później zabejcowane. Po bezszwowym połączeniu tych dwóch elementów Różowy Księżyc spoczął na ramie inspirowanej pracami Mackintosha.

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Studiopepe

Humble Administrator’s Chair and Table, Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia)

Użyte gatunki drewna: amerykański dąb czerwony i wiśnia

Projektanci ze Studio Swine zaprojektowali stół i siedzisko w stylu tronu inspirowane tradycyjnymi chińskimi ogrodami i archetypem krzesła Ming. Spędziwszy lockdown w swoim tokijskim domu projektanci zapragnęli zaczerpnąć z natury, chcąc pokazać drewno w najczystszej jego postaci. Na potrzeby wykonania solidnego siedziska i tylnej nogi wybrana została amerykańska wiśnia, o ciepłych i karmelowych odcieniach, podczas gdy do produkcji zakrzywionych nóg przednich, podłokietników oraz oparcia wybrany został gięty pod wpływem pary czerwony dąb.Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Studio Swine

Proces gięcia drewna pod wpływem pary do wykonania podłokietników był ambitnym i skomplikowanym zadaniem, ponieważ pojawiła się konieczność wygięcia surowca w dwóch osiach – stworzenie tej niezwykłej formy wymagało zaangażowania sześcioosobowego zespołu rzemieślników i specjalnie skonstruowanego przyrządu.

Stół wykonany jest z gładkiego, czystego kawałka wiśni amerykańskiej, z prostym profilem usłojonej nogi widocznym w otworze na blacie. Wsuwana półka na laptopa działa jako wzmocnienie konstrukcji stołu.

 

Premiera projektu “Connected” w Muzeum Designu w Londynie - Studio Swine

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych powyżej danych w celu otrzymywania newslettera.

wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych od klientów PLN Design.

Wpisz szukane słowo i kliknij enter