PLN Design

Retrospekcje. Polski design początku XXI wieku na Łódź Design Festival

Retrospekcje. Polski design początku XXI wieku na Łódź Design Festival

Wielkimi krokami zbliża się 10. edycja Łódź Design Festival, w trakcie której będziemy mogli zobaczyć m.in. wystawę „Retrospekcje. Polski design początku XXI wieku”. PLN Design objął patronat nad wydarzeniem!

Wystawa tropi motywy związane ze wzornictwem lat 50. i 60. we współczesnych polskich projektach sztuki użytkowej. Zgromadzone eksponaty dowodzą, jak sprawnie rodzimi projektanci potrafią łączyć elementy dawnego wzornictwa z klimatem nowoczesności.

Moda na retro w świecie designu trwa i właśnie wchodzi w kolejny etap swojej ewolucji. To moment, w którym lekcja estetyki lat 50. i 60. została odrobiona na tyle rzetelnie, że przestano podchodzić do niej z czcią. Dziś uwielbienie zostało zastąpione analitycznym myśleniem. Z korzyścią dla swoich projektów, designerzy przeprowadzają „retrospekcje”, czerpiąc z przeszłości głównie podejście do sposobu pracy i konstruowania obiektów. To, że ich poszukiwania nieraz prowadzą do „retro” efektów wizualnych jest wyłącznie korzystnym zbiegiem okoliczności i potwierdza tezę, że piękno wypływa z funkcji.

Na wystawie Retrospekcje zgromadzono ponad 100 obiektów sztuki użytkowej stworzonych przez polskich projektantów: mebli, lamp, grafik, wyrobów szklanych i ceramicznych, tkanin oraz innych dodatków. Prawie wszystkie przedmioty są realizacjami komercyjnymi, ale wytwarzanymi metodą rzemieślniczą, produkowanymi „na bieżąco”, a nie masowo. Chodziło o po¬kazanie rzeczy funkcjonalnych, trwałych, eleganckich, a co najważniejsze – osiągalnych cenowo dla przeciętnego konsumenta.

„Koncepcja Retrospekcji oparta jest na oryginalnym rozwiązaniu scenograficznym: przestrzeń ekspozycji zaaranżowano tak, aby imitowała prawdziwe wnętrze mieszkalne. Rozpoczynając pracę nad koncepcję wystawy mia¬łam w głowie myśl, że nie chcę mówić o projektach z pierwszych stron gazet i modnych portali” – podkreśla Magda Jasińska. „Chciałam pokazać szerszej publiczności, że jest wielu polskich projektantów i firm, które w świadomy i oryginalny sposób czerpię ze złotego okresu polskiego wzornictwa” – dodaje.

Autor: Magdalena Jasińska projektant marki Wood&Paper
Kurator: Anna Diduch redaktor naczelna priv. Magazine
Organizator: Agata Kondracka właściciel marki Wood&Paper

Udostępnij ten artykuł

Zapisz się do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter