Rod White: Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów

Rod White: Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów - foto Studio Muk

Rod White – Chief Designer urządzeń marki Philips TV & Sound – opowiedział nam skąd czerpie inspiracje, czego nauczył się podczas swojej zawodowej drogi i jak przebiega proces powstawania nowych projektów. Twórca nie daje się zamknąć w sztywnych ramach i wciąż podejmuje nowe wyzwania. Niedawno zrealizował wyjątkową aranżację swojego nowoczesnego apartamentu w Amsterdamie. W rozmowie z nami doświadczony projektant dzieli się tym, co według niego jest kluczem do udanych projektów. Zdradził nam również przepis na „telewizor idealny” oraz swoje plany na dalszy rozwój.

Rod, jak wyglądały Twoje początki w branży projektowej? 

Studiowałem projektowanie mebli i szkła w Edinburgh Art College w Szkocji. Ta uczelnia dała mi fantastyczną możliwość poznania każdej dziedziny sztuki, począwszy od malarstwa, rzeźby, przez formowanie szkła aż po tworzenie mebli. To było fantastyczne doświadczenie. Zaraz po ukończeniu studiów zaproponowano mi staż w Toshiba Design Center w Tokio. To doświadczenie znacząco poszerzyło moje horyzonty, więc kiedy zaoferowano mi umowę na pełny etat, zostałem tam na cztery lata i uczyłem się japońskiej szkoły projektowania produktów oraz poznawałem tamtejszy know-how.

Rod White: Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów
Projektant Rod White

Co jest dla Ciebie priorytetem podczas projektowania?

Na rynku jest już tak wiele produktów, z których część jest świetna, a część ledwie dorównuje tym najlepszym. Punktem wyjścia do tworzenia nowego przedmiotu powinno być zrozumienie jego znaczenia dla konsumenta, dla marki i dla społeczeństwa. Zadaniem projektanta jest zadać kluczowe pytanie, czy tworząc coś nowego, zaspokaja się prawdziwą potrzebę. Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów.

Czy możesz nam zdradzić największe wyzwanie, z jakim musiałeś się zmierzyć w swojej karierze?

Pracowałem zawodowo jako projektant różnych kategorii produktów w wielu krajach o zróżnicowanych kulturach. Sam proces tworzenia przedmiotu jest w sumie najłatwiejszą i najprzyjemniejszą częścią. Kilka razy zdarzyło mi się pracować w studiach projektowych, które z przyczyn zewnętrznych musiały zmniejszyć swoją skalę działalności lub nawet się zamknąć. Jest to rzeczywistość związana z globalną dynamiką biznesu, ale zdolność do zmiany kierunku rozwoju i jednoczesne wspieranie innych w tym samym stanowi duże wyzwanie. Zespoły projektowe są w końcu zbudowane z ludzi, dlatego dbanie o nich jest kluczowe.

Rod White - projektant urządzeń marki Philips TV & Sound
Rod White – projektant urządzeń marki Philips TV & Sound

Czy masz swój ulubiony styl wnętrzarski? Jaki najbardziej pasuje do projektowanych przez Ciebie telewizorów? 

Niezależnie od stylu architektonicznego, lubię wizualnie lekkie wnętrza z jak najmniejszą liczbą przedmiotów znajdujących się w zasięgu wzroku. Wierzę, że można stworzyć komfortowe, relaksujące przestrzenie z wyselekcjonowanymi różnymi pięknymi elementami zarówno nowymi, jak i starymi. Jeżeli chodzi o projektowane telewizory, to w ofercie marki Philips TV znaleźć można modele stworzone z myślą o nowoczesnych domach. Klienci mają do wyboru różnorodne urządzenia, od tych podstawowych do klasy premium.

Czym charakteryzują się urządzenia, które projektujesz dla marki Philips TV & Sound? 

Projektujemy w oparciu o cztery zasady, a naszym celem jest wywołanie u klienta zachwytu finalnym produktem, który przede wszystkim wyróżnia się europejskim designem. Te założenia to: jasna orientacja na produkt i wrażenia użytkownika podczas korzystania z urządzenia; brak zbędnych detali; wykorzystanie innowacyjnych materiałów oraz dopracowanie w szczegółach sposoby, w jaki łączą się poszczególne elementy.

Rod White: Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów - foto Studio Muk
Projektant Rod White

Pracujemy zgodnie z rocznym kalendarzem projektowym, który rozpoczyna etap przygotowania raportu wewnętrznego na temat panujących trendów. Wykorzystujemy do tego sygnały i informacje płynące ze światowych pokazów, wydarzeń i badań. Dzięki temu mamy jasność, jak powinniśmy postrzegać trendy estetyczne i zmiany społeczne wpływające na konsumentów oraz w jaki sposób będą się one kształtować na przestrzeni dwóch lat.

Zdradzisz nam swój przepis na idealny telewizor?

Obecnie skupiamy się na projektowaniu telewizorów, które wyróżnią się w sklepie, zachęcą do zakupu, a jednocześnie wpiszą się w pomieszczenie, w którym staną i urozmaicą je. Uważam, że ostatecznie dojdziemy do takiego etapu, w którym rozmiar i wygląd ekranu będzie dopasowany do naszych potrzeb w danym momencie: mały do oglądania serwisów informacyjnych, znacznie większy, wypełniający całą ścianę do oglądania filmów, a jednocześnie niewidoczny, gdy telewizor jest wyłączony.

Rod White: Prawdziwe potrzeby konsumentów są kluczem do udanych projektów
Rod White – projektant urządzeń marki Philips TV & Sound

Czy oprócz telewizorów i urządzeń audio chciałbyś spróbować projektowania innej elektroniki?

W firmie TP Vision, która posiada licencję na urządzenia marki Philips TV & Sound, projektujemy wszystkie rodzaje elektroniki użytkowej. Od telewizorów i monitorów przez sprzęty audio, aż po akcesoria IT. W ostatnim czasie coraz więcej uwagi poświęcamy produktom dla graczy, ponieważ obszar gamingu dynamicznie się rozwija.

Ponadto od początku tego roku nasze studio projektowe przekształciło się w niezależną agencję o nazwie Amsterdam Design Office, dzięki czemu już teraz tworzymy produkty z wielu kategorii i na zlecenie różnych firm.

Rod White - projektant urządzeń marki Philips TV & Sound
Rod White – projektant urządzeń marki Philips TV & Sound

Możesz opowiedzieć o swoich planach na przyszłość?

Wraz z powstaniem Amsterdam Design Office wkroczyliśmy na drogę rozwoju naszego studia jako agencji zewnętrznej, przy jednoczesnym zachowaniu statusu wewnętrznego zespołu projektowego tworzącego na potrzeby TP Vision. Obecnie jesteśmy na początku tej przygody i nie ukrywam, że nadchodzące miesiące i lata to będzie dla nas bardzo ekscytujący czas pełen wyzwań.


Zdjęcia: Studio Muk | studio-muk.com

Zobacz również: