„Tęsknię za normalną pracą” – Maria Jeglińska-Adamczewska

Pandemia koronawirusa dotknęła wszystkich – także projektantów mebli. Zamknięci w domach stracili bezpośredni kontakt ze swoimi klientami oraz warsztatami, z którymi na co dzień współpracują, realizując różnorodne zadania w zaimprowizowanych biurach domowych. Zarówno twórcy, jak i producenci musieli dostosować procesy pracy i zacząć regularnie stosować nowe technologie na potrzeby zorganizowania współpracy na odległość.

W czerwcu br. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzucili dziewięciorgu międzynarodowym projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu.

„Tęsknię za normalną pracą” - Maria Jeglińska-Adamczewska - projekt „Connected”
Maria Jeglińska-Adamczewska i projekt „Connected”

Zupełnie na przekór sytuacji projekt zyskał nazwę „Connected” (Połączeni), aby sprawdzić, w jaki sposób designerzy radzą sobie w tych trudnych czasach ze swoją pracą. Wśród 9 projektantów jest Maria Jeglińska-Adamczewska, która należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek.

Maria Jeglińska-Adamczewska i projekt „Connected”

Jej projekty odznaczają się prostotą, a zarazem dużą podatnością na zmienność funkcji i konfiguracji elementów składowych. Twórczość Jeglińskiej-Adamczewskiej obejmuje różnorodne gatunki wzornictwa: od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble po aranżacje wnętrz. Główną cechą wszystkich projektów jest funkcjonalność pojmowana jako podatność na zmiany dyktowane wygodą czy nawykami użytkownika.

„Tęsknię za normalną pracą” - Maria Jeglińska-Adamczewska - projekt „Connected”
Maria Jeglińska-Adamczewska i projekt „Connected”

Przedmioty i przestrzenie projektantki dają się dowolnie modyfikować, przemontowywać i wykorzystywać w rozmaity sposób. O projekcie „Connected” mówi, że jego urok polega na tym, że nie jest komercyjny, ponieważ jest to wyraz naszych myśli i refleksji na temat obecnych czasów.

– Pomysłodawcy „Connected” postawili designerom zadanie skonstruowania stołów i krzeseł, łączących ludzi. W tej chwili wciąż pracuję nad koncepcją. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami, które pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń. Analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni – powiedziała Maria Jeglińska-Adamczewska. – Myślę o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni i poddanego obróbce parowej klonu, i chyba je połączę. Zobaczę, jak to razem wygląda i skonsultuję jeszcze projekt z szefem zakładu Benchmark, Seanem Sutcliffem. Natomiast uwielbiam kolor i usłojenie wiśni. Chciałabym móc to wszystko wykorzystać w swoim projekcie – dodała Maria Jeglińska-Adamczewska.

Relacje i zaufanie

Swoją koncepcję Maria rozwijać będzie w ramach współpracy online wspólnie z wybranym pracownikiem zakładu Benchmark. Jest to zupełnie nowe podejście do pracy, którego ocena uzależniona jest od podejścia. I choć Maria docenia możliwości współczesnej technologii, to jednak jej zdaniem spotkania na Zoom czy Skype nigdy nie zastąpią fizycznego spotkania, dzięki któremu można lepiej się poznać i nawiązać silniejsze relacje. W pracy nad stworzeniem produktu liczą się relacje i zaufanie. Z drugiej jednak strony, w projekcie zakład produkcji mebli Benchmark zapewnia doskonałe możliwości współpracy.

– Cieszę się na współpracę z zakładem Benchmark, ponieważ wiem, że są tą profesjonaliści od drewna, a ja od dawna chciałam z tym materiałem pracować. Jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani i zaopatrzeni w różne filmy demonstrujące możliwości zakładu. Ale nadal jest to oczywiście frustrujące. Udanie się do warsztatu przyspieszyłoby cały proces – moglibyśmy wówczas zobaczyć coś, czego obiektyw aparatu nie jest w stanie uchwycić. Tęsknię za normalną pracą – powiedziała Maria Jeglińska-Adamczewska.

„Tęsknię za normalną pracą” - Maria Jeglińska-Adamczewska - projekt „Connected”
Maria Jeglińska-Adamczewska i projekt „Connected”

Zaproszeni do projektu designerzy zostali poproszeni o cyfrowe rejestrowanie w postaci nagrań wideo zmian koncepcyjnych w drodze do stworzenia swoich projektów, aby w ten sposób umożliwić obserwatorom lepsze zrozumienie podejścia do zadania. Maria Jeglińska-Adamczewska także prowadzi swój wideoblog, a pierwszy odcinek można obejrzeć pod tym adresem.

Oprócz Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w projekcie „Connected” udział biorą: Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).

Prace zrealizowane w projekcie zostaną zaprezentowane w Muzeum Designu w Londynie w ramach instalacji o nazwie „Connected”, gdy tylko muzeum ponownie otworzy się dla publiczności. Będzie to moment wspólnego przeżywania, pozwalający nacieszyć się ponownym fizycznym połączeniem ludzi po czasie izolacji.

Maria Jeglińska-Adamczewska

Maria Jeglińska-Adamczewska urodziła się w 1983 r. w Fontainebleau. W 2012 r. otworzyła swoje Biuro Projektowania i Badań (Office for Design & Research). W 2007 r. ukończyła studia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego na ECAL i zdobyła stypendium fundacji IKEA, które umożliwiło jej pracę dla Galerie kreo w Paryżu, Konstantina Grcica w Monachium oraz Aleksandra Taylora w Londynie.

„Tęsknię za normalną pracą” - Maria Jeglińska-Adamczewska - projekt „Connected”
Maria Jeglińska-Adamczewska i projekt „Connected”

Jej zainteresowania kreatywne są niezwykle szerokie i obejmują m. in. projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego, projektowanie wystaw, jak również projekty oparte na pracy badawczej w dziedzinie designu. Młoda projektantka jest przekonana, że w dzisiejszym świecie badania mogą prowokować i generować odpowiedzi na istniejące pytania oraz potrzeby. Do jej klientów należą m.in.: Ligne Roset, Kvadrat, Actus, Vitra, 1882ltd, St Etienne Design Biennale, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Prace Marii Jeglińskiej są regularnie wystawiane na całym świecie, m. in. w Villa Noailles, galerii Aram, Barbican Art Gallery, Centre Pompidou Metz oraz na Triennale di Milano. W październiku 2012 r. była kuratorką wystawy pt. „Punkty widzenia-punkty siedzenia” na Łódź Design Festival, gdzie pokazała również swoje projekty. Była również jedną z kuratorek i autorką polskiego pawilonu na inauguracji London Design Biennale we wrześniu 2016 r. W 2018 r. została dyrektorem kreatywnym Targów ARENA DESIGN w Poznaniu.

Zobacz również: Banksy – wyjątkowy artysta street art | Jaime Hayon – design, humor i emocje

Udostępnij ten artykuł
Napisane przez

Redaktor w PLN Design

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zapisz się do newslettera
Wpisz szukane słowo i kliknij enter