Trans:Forming Design from Poland

ÔÇ×Trans:Forming Design from PolandÔÇŁ to inicjatywa, w kt├│rej wzi─Ö┼éo udzia┼é dziesi─Ö─ç polskich firm z bran┼╝y wyposa┼╝enia wn─Ötrz. W ramach procesu firmy otrzyma┼éy kompleksowe wsparcie w zarz─ůdzaniu wzornictwem ÔÇô nie tylko rozpocz─Ö┼éy wsp├│┼éprac─Ö z projektantami, ale tak┼╝e skorzysta┼éy z indywidualnych, profesjonalnych szkole┼ä z zakresu budowania strategii marki i komunikacji. Fina┼éem projektu jest promocja powsta┼éych kolekcji na dw├│ch wa┼╝nych, mi─Ödzynarodowych wydarzeniach targowych ÔÇôMaison&Objet w Pary┼╝u (6-10 wrze┼Ťnia 2019) oraz Warsaw Home w Nadarzynie pod Warszaw─ů (3-6 pa┼║dziernika 2019)┬á Na prezentowanych wystawach ÔÇ×Trans:Forming Design from PolandÔÇŁ b─Ödzie mo┼╝na zobaczy─ç dziesi─Ö─ç kolekcji, kt├│re s─ů wynikiem wsp├│┼épracy firm ze znanymi polskimi studiami projektowymi.

Stowarzyszenie Wzornictwo Przemys┼éowe Warmii i Mazur i projekt „Design to dobre dla MSP”

Projekt „Design to dobre dla MSP” jest realizowany przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemys┼éowe Warmii i Mazur, w ramach Pilota┼╝u ÔÇ×Granty na Dizajn” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsi─Öbiorczo┼Ťci. Celem projektu, kt├│ry rozpocz─ů┼é si─Ö we wrze┼Ťniu ubieg┼éego roku, jest kompleksowe wsparcie dla dziesi─Öciu przedsi─Öbiorstw z bran┼╝y meblarskiej z sektora mikro, ma┼éych i ┼Ťrednich firm we wdra┼╝aniu wzornictwa i tworzenia strategii dla marek. Program skierowany jest do firm z ca┼éej Polski. Zakwalifikowa┼éy si─Ö do niego podmioty z wojew├│dztw: podlaskiego, warmi┼äsko-mazurskiego, lubelskiego i dolno┼Ťl─ůskiego.

W ramach projektu przeprowadzono analizy potencja┼éu wzornictwa oraz miniaudyty wzornicze z uwzgl─Ödnieniem zasob├│w technologicznych, konkurencji, a tak┼╝e obecnych i potencjalnych klient├│w. Dla ka┼╝dej z firm wybrany zosta┼é projektant, by stworzy─ç autorsk─ů kolekcj─Ö mebli, odpowiadaj─ůc─ů na obecne trendy i oczekiwania u┼╝ytkownik├│w. Ca┼éy proces koordynowany jest przez design managera. Firmy bra┼éy tak┼╝e udzia┼é w cyklu szkole┼ä z zakresu innowacji nietechnologicznej, np. ze wsp├│┼épracy z projektantami we wdra┼╝aniu nowych kolekcji i ze strategii marki i komunikacji.

Wystawa Trans:Forming Design from Poland

Fina┼éem b─Ödzie promocja powsta┼éych w ramach procesu kolekcji mebli prezentowanych podczas wystawy ÔÇ×Trans:Forming Design from PolandÔÇŁ na Maison&Objet oraz Warsaw Home. Obecno┼Ť─ç na tak wa┼╝nych w bran┼╝y wydarzeniach targowych to wyj─ůtkowa okazja do nawi─ůzania mi─Ödzynarodowych kontrakt├│w handlowych i przedstawienia nowych mo┼╝liwo┼Ťci projektowych i┬áprodukcyjnych firm oraz pierwszy test konsumencki powsta┼éych kolekcji. Firmy wsp├│┼épracuj─ů w projekcie z do┼Ťwiadczonymi konsultantami w obszarze zarz─ůdzania designem oraz budowania marek i strategii komunikacji PR, a tak┼╝e z┬áuznanymi i nagradzanymi projektantami wzornictwa przemys┼éowego. Wdro┼╝enia nowych kolekcji zaplanowane s─ů jesieni─ů tego roku.

ÔÇô Jeste┼Ťmy w erze nowego konsumenta. U┼╝ytkownicy ┼Ťledz─ů trendy, s─ů ┼Ťwiadkami zmian technologicznych, ale te┼╝ ekologicznych i gospodarczych. Szukaj─ů wi─Öc produkt├│w niebanalnych i na d┼éu┼╝szy okres u┼╝ytkowania. Na szcz─Ö┼Ťcie, sko┼äczy┼éy si─Ö czasy, kiedy tylko cena odgrywa┼éa rol─Ö, a konsumenci bardziej doceniaj─ů produkty i marki, kt├│re wpisuj─ů si─Ö w ich warto┼Ťci. Zmienia─ç musz─ů si─Ö te┼╝ same przedsi─Öbiorstwa, ich spos├│b zarz─ůdzania. Udzia┼é w projekcie ÔÇ×Design to dobre dla MSPÔÇŁ daje firmom meblarskim mo┼╝liwo┼Ť─ç konkurowania wzornictwem. Kolekcje, kt├│re powsta┼éy we wsp├│┼épracy z uznanymi studiami projektowymi, daj─ů nie tylko przewag─Ö wizerunkow─ů, ale tak┼╝e unikalny produkt, kt├│rego szybko nie da si─Ö skopiowa─ç. Z drugiej strony przedsi─Öbiorstwa otrzymuj─ů du┼╝e wsparcie w nowoczesnym zarz─ůdzaniu designem jako procesem, co pomaga im urynkowi─ç produkty i umocni─ç marki. Uczestnicz─ůc w projekcie, postawi┼éy na otwarto┼Ť─ç i wsp├│┼éprac─Ö w zespo┼éach interdyscyplinarnych, co jest kluczowe do wprowadzania innowacji na rynek ÔÇô m├│wi Ma┼égorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemys┼éowe Warmii i Mazur.

Dziesi─Ö─ç firm, dziesi─Ö─ç kolekcji

Starannie dopracowane kolekcje powsta┼ée w ramach procesu i prezentowane na wystawie ÔÇ×Trans:Forming Design from PolandÔÇŁ wpisuj─ů si─Ö w takie┬á trendy takie jak: spo┼éecze┼ästwo w ruchu, powr├│t do ┼║r├│de┼é, ergonomia, pot─Öga hybrydowo┼Ťci i s─ů odpowiedzi─ů na nisz─Ö rynkow─ů. Bazuj─ů te┼╝ na know-how oraz mo┼╝liwo┼Ťciach technologicznych firm. W┼Ťr├│d projekt├│w znajduj─ů si─Ö: wyposa┼╝enie do mikroapartament├│w (MOD by MICROOM /PAGOK-MEBLE, proj. DOROTA TERLECKA), siedziska do przestrzeni wsp├│lnych (HILO by LIBRA SOFA, proj. SZYMON HANCZAR), meble domowo-ogrodowe (MALU by DOLUX-M, proj. NIKODEM SZPUNAR), oryginalne rozwi─ůzania do przedpokoju (KA by KIELECKA FABRYKA MEBLI, proj. ANNA ┼üOSKIEWICZ), funkcjonalne wyposa┼╝enie do ┼éazienek (MOOD by DEVO, proj. DAWID GRYNASZ) czy oryginalne systemy ekspozycyjne do sklep├│w (AVENIR by ABM, proj. MARTA NIEMYWSKA-GRYNASZ).

Powsta┼éy tak┼╝e meble wypoczynkowe nawi─ůzuj─ůce do stylistyki vintage (DOTS by FURNITURE CONCEPT, proj. SYLWIA KOWALCZYK-GAJDA), kolekcja, kt├│ra swoj─ů geometryczn─ů form─ů ┼é─ůczy tradycj─Ö z nowoczesno┼Ťci─ů (ROSETTE by VISSIV/NORD MEBEL, proj. AGATA KULIK-POMORSKA), propozycja eleganckich siedzisk z kobiec─ů dusz─ů (AUDREY by SO_FEM/LECH-POL, proj. MAGDALENA KASPRZYCA), a tak┼╝e wyj─ůtkowe obiekty bazuj─ůce na doskona┼éym rzemio┼Ťle, czerpi─ůcym z ludowych inspiracji (SPLOT by SIKORSKI SUPREME FURNITURE, proj. ZOFIA STRUMI┼ü┼üO-SUKIENNIK).

Bran┼╝a meblarska w Polsce

W 2018 r. eksport polskich mebli osi─ůgn─ů┼é poziom 12,5 mld euro, co pozwoli┼éo Polsce sta─ç si─Ö 4. najwi─Ökszym eksporterem mebli na ┼Ťwiecie. W tym samym roku sprzeda┼╝ mebli w Polsce osi─ůgn─Ö┼éa warto┼Ť─ç ponad 44,5 mld z┼é. Potencja┼é polskiej bran┼╝y meblowej to a┼╝ 161 tys. pracownik├│w zatrudnianych przez ponad 30 tys. podmiot├│w. Niewiele jest jednak rodzimych marek, rozpoznawalnych na rynkach mi─Ödzynarodowych. Badania bran┼╝y meblarskiej w Polsce, przeprowadzone przez PARP, wskazuj─ů na intensywne zmiany, jakie zachodz─ů w firmach tej bran┼╝y w ostatnich latach. Na pytanie, dlaczego przedsi─Öbiorstwa coraz liczniej decyduj─ů si─Ö na wsp├│┼éprac─Ö z projektantami, 69% respondent├│w wskaza┼éo, ┼╝e ich g┼é├│wn─ů motywacj─ů jest poprawa atrakcyjno┼Ťci oferty i tyle samo argumentowa┼éo, ┼╝e dzi─Öki projektowaniu chc─ů poprawi─ç wizerunek swojej firmy. Kolejne 65% wskaza┼éo rosn─ůce wymagania i oczekiwania konsument├│w oraz ch─Ö─ç odr├│┼╝nienia si─Ö od konkurencji. Z kolei 46% badanych liczy┼éo, ┼╝e wsp├│┼épraca z projektantem zapewni im wi─Öksz─ů konkurencyjno┼Ť─ç na rynkach zagranicznych.

Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur

Stowarzyszenie Wzornictwo Przemys┼éowe Warmii i Mazur powsta┼éo w 2013 roku z┬ápotrzeby wspierania rozwoju ciekawych, indywidualnych projekt├│w w oparciu o etyk─Ö, estetyk─Ö i kultur─Ö biznesu. Najwa┼╝niejszym celem funkcjonowania Stowarzyszenia jest dzia┼éalno┼Ť─ç na rzecz podnoszenia poziomu konkurencyjno┼Ťci przedsi─Öbiorstw poprzez design. Wypracowa┼éo i realizuje ┼Ťcie┼╝k─Ö wsparcia firm w┬ázakresie wzornictwa, m.in. podczas realizacji w latach 2013-2014 w┼éasnego projektu ÔÇ×Szybkowar dizajnuÔÇŁ, w kt├│rym przeprowadzono pierwsze audyty wzornicze i opracowano na ich podstawie strategie, kt├│re, przy wsp├│┼épracy z┬áprojektantami i ekspertami w obszarze wzornictwa, zosta┼éy wdro┼╝one.

W swoim portfolio Stowarzyszenie ma m.in. projekty dla bran┼╝y meblarskiej, spo┼╝ywczej, produkcji opakowa┼ä, ┼éy┼╝wiarstwa, gospodarstwa domowego i turystycznej. Stowarzyszenie tworzy interdyscyplinarne zespo┼éy projektowe, wsp├│┼épracuje z┬ánajlepszymi projektantami, technologami, marketingowcami i fotografami, aby zapewni─ç przedsi─Öbiorstwom wysok─ů jako┼Ť─ç i kompleksowo┼Ť─ç us┼éug we wdra┼╝aniu innowacji

Udostępnij ten artykuł

Zapisz si─Ö do newslettera

Wpisz szukane słowo i kliknij enter