Od wentylowanych fasad, przez dachy i podłogi, aż do wykończenia łazienki z wanną, kuchni oraz elementów wystroju wnętrz. Willa Ca’ Gioia to idealny przykład na wykorzystanie kamienia synteryzowanego w projekcie architektonicznym.
Projekt Willa Ca’ Gioia
Przykryte długim szklanym dachem wejście do willi Ca’ Gioia zapewnia doskonały widok na jedno z dzieł szesnastowiecznego włoskiego architekta Andrea Palladio, a także na pierwsze wzgórza Prealp Weneckich. Pomiędzy tymi dwoma budowlami – z jednej strony słynną Willą Angarano, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO, która została wybudowana w Bassano del Grappa w 1556 r., a z drugiej strony domem zaprojektowanym przez Francesco Pascali – znajduje się jedynie wielki park, który je rozdziela.
Obie budowle zostały stworzone zgodnie z tą samą logiką, jeśli chodzi o relacje z otoczeniem, i obie przedstawiają swoją interpretację dwóch paradygmatów sposobu życia, jednocześnie łącząc w sobie koncepcję willi miejskiej z otwartą na otoczenie posiadłością wiejską.
Ukończona na początku 2021 r. willa Ca’ Gioia leży na lekko pochylonym terenie, pośród winorośli i innych roślin owocowych, na działce o powierzchni 8.000 m kw. Dom w kształcie litery L wzniesiono na fundamentach wcześniej istniejącej budowli o charakterze rolniczym, a jego nowoczesna architektura na nowo interpretuje założenia stylu palladiańskiego.
Długi niższy budynek z dwuspadowym dachem, orientowany na zachód i wzniesiony nieco wyżej, jest połączony z dwukondygnacyjnym budynkiem głównym, tworząc, podobnie jak w projekcie wielkiego renesansowego mistrza, doskonałe połączenie monumentalnej formy i prostoty. Kształty są czyste i tworzą idealne linie geometryczne, precyzyjnie łącząc puste przestrzenie z tymi wypełnionymi: parter jest w znacznej mierze otwarty i daje poczucie wolności dzięki ogromnym oknom wychodzącym bezpośrednio na duży ogród.
Wnętrze willi w Bassano del Grappa
Wewnątrz wyższego budynku, tuż za wejściem, znajduje się salon z jadalnią, kuchnia oraz gabinet, a na piętrze, na które wchodzi się schodami z lakierowanej na biało metalowej ramy oraz dębowych desek, zaprojektowano przestrzeń nocną obejmującą trzy sypialnie, cztery łazienki oraz dużą garderobę otwartą na wszystkie pokoje.
W drugim budynku znajduje się duży garaż, pokój gościnny z łazienką, samodzielna kawalerka dla pracownika, a także duża otwarta przestrzeń, która może pełnić różne funkcje w zależności od konkretnych potrzeb rodziny. Wnętrze jest jednolicie wykończone i w jasnych kolorach, aby podkreślić jego jasność: podłogi wyłożono dużymi płytkami Lapitec w kolorze Bianco Crema Vesuvio, podczas gdy na suficie oraz niektórych ścianach dominują drewniane belki oraz boazerie.
Klasyczne piękno we wnętrzu
Klasyczne piękno willi Ca’ Gioia to owoc długiego procesu projektowania, w który zaangażowani byli zarówno właściciele, jak i Francesco Pascali.
– Pracowaliśmy nad tym projektem przez cztery lata, aby stworzyć dzieło kompletne, w którym wykorzystane będą praktycznie wyłącznie materiały, jakie najbardziej sobie cenię, w tym Lapitec, we wszystkich jego odmianach: na fasadę, dachy, podłogi na zewnątrz, wyłożenie łazienek, blaty kuchenne, a także niektóre elementy wykończenia mebli – opowiada architekt, który nadzorował całość projektu, od faz wstępnych aż do oddania do użytkowania. – Praca w sąsiedztwie wielkiego dzieła, jakim jest palladiańska Willa Angarano, narzuciła nam język, którym powinniśmy się posługiwać, aby idealnie wkomponować się w projekt mistrza, identyfikując poszczególne moduły, prawidłowe proporcje oraz wyważenie stosunku pustych przestrzeni.
Za podkreślanie rytmu pustych i wypełnionych przestrzeni odpowiedzialne są przeznaczone do użytku zewnętrznego płytki z kamienia synteryzowanego Lapitec, którymi willa jest cała wyłożona: na powierzchniach poziomych, pionowych oraz na dachach. Płyty w dużym formacie, o wymiarach 1500 x 3365 mm, były układane zarówno w całości, jak i po docięciu, tworząc projekt idealnie dopasowany co do centymetra.
Płyty Lapitec sprawdziły się również jako pokrycia dachowe. Zostały położone na 530 m kw. wentylowanego dachu, w którym przewidziano również kilka świetlików oraz dużą powierzchnię paneli fotowoltaicznych, przez co willa stała się modelem ekologicznego i energooszczędnego domu.
Projekt: Francesco Pascali Architetto
Zdjęcia: Andrea Martiradonna
Zobacz również: Rodzinny dom w dolinie rzeki | Renowacja budynku zajezdni tramwajowej